zap group mishpati logo

פורום אפוטרופסות – שאלות ותשובות

באילו מקרים נדרשת אפוטרופסות? מה כוללת חובת הדיווח לאפוטרופוס הכללי? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום אפוטרופסות בפורטל משפטי. מנהלת הפורום, עו"ד מירי ברוך, השיבה

מאת: מערכת משפטי
22.07.13
תאריך עדכון: 12.03.18
4 דק'
פורום אפוטרופסות – שאלות ותשובות

אפוטרופסות לאמא חולת אלצהיימר

שאלה: אני בת יחידה לאמא חולת אלצהיימר שמאושפזת בבית אבות. אני מנהלת את ענייניה ללא אפוטרופוסות. יש דירה מושכרת וחשבון בנק עם שותפות ואחד ללא. אם יש בעיה בדירה, למשל דייר לא משלם, האם אני צריכה אפוטרופוסות? למה בעצם צריך? האם עלי להגיש כל שנה דוח ע"י יועץ מס?

תשובה: כל עוד הדבר לא מפריע לך בחיים היומיומיים, אין חובה לבקש להתמנות ע"י ביהמ"ש כאפוטרופוסית חוקית, ואת יכולה להמשיך לשמש כאפוטרופסות בפועל של אמך.
עם זאת, במידה שתחליטי לתבוע את הדייר המסרב לשלם בשם אמך, כן תצטרכי להתמנות כאפוטרופוסית על אמך, מאחר שבלי המינוי הנ"ל, אין לך זכות חוקית כלשהי להגיש תביעה בשמה.

ואכן, במידה שתמוני כאפוטרופוסית על ענייני אמך החסויה, תצטרכי להגיש פרטה המפרטת את כל נכסיה ולאחר מכן להגיש כל שנה דין וחשבון בנושאי כספיה של החסויה בשנה החולפת.

אפוטרופסים חדשים

שאלה: אני ואחי מונינו להיות האפוטרופוסים של אבי ואמי הקשישים. כדי שנהיה בטוחים, מהן זכויותינו ככאלו ומהן חובותינו?

תשובה: ככלל, חלה עליכם חובה, כאפוטרופוסים, לדאוג לכל צרכיהם של הוריכם החסויים, לנהל את נכסיהם כשורה ולייצג אותם בכל הליך משפטי באשר הוא.
אם תפקידיכם כאפוטרופוסים הוגדרו בצורה ברורה ע"י ביהמ"ש, עליכם לפעול פשוט לפי האמור בהחלטת ביהמ"ש.
במידה שלא, צריך לפעול, כעיקרון, לטובתם של החסויים באותה צורה נאותה ומכובדת בה היו הם עצמם וכל אדם אחר נוהגים לענייניהם הפרטיים.

תידרשו להגיש פרטה המפרטת את כל נכסיהם של החסויים ולאחר מכן תצטרכו להגיש באופן שוטף דין וחשבון בנושאי כספיהם של החסויים שיפרט את התנועות בכספי החסויים במהלך השנה החולפת. כמו כן, חובה עליכם לפתוח חשבון בנק מיוחד לחסויים, ולשמור בידיכם את כל האסמכתאות הנוגעות לניהול הכספים ואת מסמכי הבנק בצורה מסודרת לביקורת האפוטרופוס הכללי.

לגבי זכויותיכם, יש לציין תחילה כי ברשותכם לפנות לבית המשפט בכל דבר ועניין אשר קשור לתפקידכם, כדי לקבל הדרכה נכונה.

בנוסף, יש לדעת כי הוצאות כספיות רגילות שאתם מוציאים על החסויים אינן משולמות מכיסיכם האישיים אלא מכספיהם של הוריכם החסויים (להוצאות חריגות נדרש אישורו של האפוטרופוס הכללי).
כמו כן, ביהמ"ש רשאי לקבוע שכר לאפוטרופוסים, בהתאם לתקרות הקבועות בתקנות.

ביטול אפוטרופסות עם המוות

שאלה: אני ואחותי היינו אפוטרופסיות על אמנו. אמי נפטרה, האם האפוטרופסות מתבטלת אוטומטית או שאני צריכה להודיע לאיזהו גוף? מדוע ממשיכים לשלוח אלי מכתבים?

תשובה: תפקיד האפוטרופוס מסתיים עם מות החסוי, אך צריך להודיע על הפטירה ולהגיש דו"ח מסכם לאפוטרופוס הכללי.

בן-זוג של אבא ביולוגי

שאלה: מה מעמדו של בן זוג של אבא ביולוגי לתינוק כאשר יש אימא בתמונה? האם גם הוא מוגדר האפוטרופוס של הילד?

תשובה: ככלל, רק ההורים הביולוגים של התינוק הינם האפוטרופוסים הטבעיים שלו.
עם זאת, החוק מכיר גם במה שנקרא "אפוטרופוס בפועל", שיכול בהחלט להיות, לדוגמה, קרוב משפחה בעל השפעה רבה על החסוי.
מי שפועל כאפוטרופוס בפועל, חובותיו ואחריותו כלפי החסוי יהיו לפי החוק. אך הוא לא יכול מטבע העניין לייצג את החסוי בענייני רכוש בפני רשויות ובבתי חולים.

אפוטרופסית של נערה

שאלה: אני בת 27 ויש לי אחות בת 15 שגרה עם אימה ולא מסתדרת איתה. האבא ניתק קשר.
האם אני יכולה להיות האפוטרופסית שלה?

תשובה: קיים בחוק הסדר של מינוי אפוטרופוס בנוסף להורה, במקרה בו הורה נמנע, ללא סיבה סבירה, מלמלא את חובותיו, אולם הסדר זה מתייחס למצבים חריגים בהם מתקיימת "סיבה מיוחדת" לכך.
בגבולותיה של "סיבה מיוחדת", ניתן לראות לדוגמה, מקרים בהם ברור שקיים חשש שהקטין ייפגע בבריאותו הנפשית/הגופנית במידה כזאת שאינה מאפשרת השלמה עם המשכו של המצב הקיים, או במקום בו ההורה מגלה אי-אכפתיות לגבי חובה מחובותיו כהורה, או היות ההורה בלתי מסוגל מטעמים אובייקטיביים למלא את החובה האמורה.

אני ממליצה לך להתייעץ עם עו"ד מומחה בענייני אפוטרופסות אשר יבדוק את מצבכם האמתי לאור הוראות החוק והפסיקה הקיימת בעניין, ויעזור לכם למצוא את הפתרון הטוב ביותר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה