zap group mishpati logo

הערעור נדחה - הילדות ישארו אצל משפחה אומנת

נקבע, כי לפי שעה ועד שהאם תתמיד במצבה היציב, אין להחזיר את הילדות לרשות אמן

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
25.07.13
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
הערעור נדחה - הילדות ישארו אצל משפחה אומנת

בימה"ש המחוזי בחיפה דן בערעור על החלטה, המורה על המשך השארת שתי ילדות קטנות בגילאי שש ושבע (ושנקבע כי הן נזקקות עפ"י חוק הנוער וכי הן בסיכון) בחסות רשות הסעד ועל העברתן למשפחה אומנת, לאחר שהוצאו מרשות אמן, המערערת, על רקע מצבה הנפשי והתמכרותה לסמים.

השופטת שושנה שטמר דנה בטענות המערערת, לפיהן היא עברה שינוי מהותי במצבה האישי, הנפשי והבריאותי כאשר הבינה שהיא עלולה לאבד את בנותיה. היא שוכרת לעצמה דירה ומנהלת משק בית עצמאי. צורפה תעודה רפואית, לפיה היא יציבה מבחינה בריאותית. עוד טענה המערערת, כי היא מבינה היטב שהיא מעדה ושעליה לשפר את התנהלותה כדי לקבל לחזקתה את בנותיה שהן כל עולמה. היא מוכנה לקבל כל טיפול, הדרכה סיוע וביקורת בדיקות. עוד הוסיפה המערערת וטענה, כי טובת הקטינות היא לגדול עמה בפיקוח צמוד, מה שייתן לה מוטיבציה גבוהה ביותר לשמר את המצב החיובי בו היא נמצאת.

עמדתה של באת כוח היועמ"ש ושל העובדות הסוציאליות לחוק הנוער והאפוטרופוס לדין של הילדות, הייתה שאין להתיר את החזרת הקטינות בשלב זה, שכן התקופה שבה האם מאוזנת ומנהלת אורח חיים תקין, קצרה מדי, על מנת שניתן יהיה לסכן שוב את הילדות בניסיון, שאין כל בטחון, על סמך ניסיון העבר, כי יצלח.

טובת הקטינות
השופטת שטמר דנה בסוגייה על רקע  השאלה של מהי טובת הקטינות, והשאלה אם הן יימצאו בסיכון להתפתחותן הפיזית או הנפשית, אם יוחזרו למשמורת האם.

נקבע, כי אין מחלוקת כי האם היא אם אוהבת שרוצה להעניק לילדותיה בית טוב וחם. עם, זאת, כתבה השופטת כי:" מסכימה אני עם קביעות פקידות הסעד, כי מצבה היציב של האם שנמשך מזה כחצי שנה, אינו מספיק על מנת לקבוע, שיש סיכויים טובים, שהאם תתמיד במצב זה, כאשר בעבר הראתה חוסר יציבות והעדר יכולת לגייס כוחות נפשיים ולשפר את תפקודה, וההטבה נמשכה לזמנים קצרים".

יחד עם זאת, השופטת קבעה כי רצוי כי ילדות יגדלו בבית אמן. לפיכך, ככל שהאם תראה יציבות במצבה הבריאותי, יש לשקול בחיוב החזרת הילדות לביתה כאשר תוכן עבורה תכנית פיקוח וסיוע הולמת בקהילה. זו אף הייתה דעתו של בית משפט קמא.

לאור האמור, נקבע כי לפי שעה הבנות ישארו במשפחה אומנת.

(ענ"א 60393-06-13 ל' צ' נ' המחלקה לשירותים חברתיים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים