zap group mishpati logo

פסילה מנהלית של רישיון נהיגה / כל מה שרציתם לדעת

מתי ניתן לפסול רישיון נהיגה בפסילה מנהלית? מי מוסמך לעשות זאת? האם וכיצד ניתן לערער על ההחלטה?

מאת: עו"ד חזי כהןחזי כהן - משרד עורכי דין
30.07.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
פסילה מנהלית של רישיון נהיגה / כל מה שרציתם לדעת

פסילה מנהלית היא פסילה של אדם מלנהוג שמתבצעת ע"י קצין משטרה לתקופה מסוימת שנקבעת מראש. הפסילה מתבצעת לפני הליך משפטי, ועל כן היא נעשית ע"י קצין משטרה, שהוא חלק מהרשות המנהלית, ולא ע"י בית המשפט לתעבורה.

קצין משטרה מוסמך לפסול רישיונו של נהג לתקופה קצובה אם הנהג עבר על אחת מעבירות התעבורה, אשר קבועות בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה ובפקודת התעבורה, למשל: עבירות מהירות, נהיגה בשכרות, עקיפה מסוכנת ועוד. אם חלילה מתרחשת תאונת דרכים, לקצין המשטרה קמה סמכות לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג המעורב בתאונה אם מדובר בתאונה שנגרם בה נזק.

המטרה של הפסילה המנהלית אינה להעניש את הנהג, אלא להרחיק את הנהג המסוכן מהכביש.
אם הנהג לא יציית לאיסור שהוטל עליו, וינהג בזמן פסילה, עליו לדעת כי בתי המשפט מתייחסים לכך בחומרה רבה. מדובר בהפרת צו מנהלי, אשר עלולה להוביל לתוצאות חמורות.

מי מוסמך לפסול רישיון?

הסמכות המוסמכת לפסול רישיון נהיגה בפסילה מנהלית היא קצין משטרה בדרגת פקח ומעלה. זאת, מכח פקודת התעבורה. ואולם, אם שוטר (שאינו בדרגת פקח ומעלה) מבחין כי נהג עבר על אחת העבירות הנ"ל, הוא מוסמך לקחת את רישיון הנהיגה של הנהג, להחליף אותו באישור תנועה מוגבל בזמן ולזמן את הנהג לשימוע בתחנת המשטרה. השימוע יערך בפני קצין משטרה, במהלכו הנהג יוכל לטעון טענותיו ולהסביר מדוע נהג כפי שנהג. אם הנהג לא יתייצב לשימוע שנקבע לו, קצין משטרה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה שלו אוטומטית, מבלי להיזקק להגנתו.

משך זמן הפסילה

משך זמן הפסילה המנהלית המותר קבוע בפקודת התעבורה, והוא מתייחס באופן ישיר לחומרת העבירה.
בהתאם לכך, ניתן לפסול פסילה מנהלית למשך 30 יום רישיון של נהג שביצע עבירות הקבועות בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה. עקרונית, מדובר בעבירות תעבורה קלות יחסית, בהן לא נגרם נזק לגוף או לרכוש, למשל: עקיפה בדרך לא פנויה, אי מתן זכות קדימה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה ועוד.

פסילה מנהלית למשך 60 יום - כאן מדובר בפסילה מנהלית שתוטל על נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים, בתנאי שלא נגרמו אבידות בנפש, אלא נזקי רכוש בלבד ו/או פצועים.

פסילה מנהלית למשך 90 יום - הפסילה תוטל על נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית, בה נהרגו אנשים. כאן, אין לקצין המשטרה שיקול דעת לקצר את תקופת הפסילה.

חשוב לציין, כי בפסילה למשך 30 יום או 60 יום, יש לקצין המשטרה סמכות לפסול את הרישיון לתקופה קצרה יותר, בנסיבות המצדיקות זאת.

ביטול פסילה מנהלית

אם קצין משטרה פסל את רישיונכם בפסילה מנהלית, זהו לא סוף פסוק עבורכם. ע"פ פקודת התעבורה, בית המשפט רשאי לבטל את הפסילה המנהלית. החלטת בית המשפט אם לבטל את הפסילה תתבסס בעיקר על שני פרמטרים:

1. האם לקצין המשטרה היה יסוד סביר להניח שיוגש כתב אישום כנגד הנהג.
2. האם ביטול הפסילה המנהלית עלול לפגוע בבטחון הציבור.

את הבקשה לביטול פסילה מנהלית יש להגיש לבית המשפט לתעבורה. ערעור על ההחלטה יידון במחוזי.

לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים