zap group mishpati logo

חושבת על הגדלת חזה? רגע לפני - היבטים של רשלנות רפואית

ניתוחים להגדלת או הקטנת חזה הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות, אבל מהן ההשלכות? האם וכיצד ניתן לקבל פיצויים בשל ניתוח שכשל?

מאת: עו"ד ד"ר שלהב קמחי
06.01.10
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
חושבת על הגדלת חזה? רגע לפני - היבטים של רשלנות רפואית

שנים רבות חלמת על חזה גדול, שופע ויפה, ממש כמו של הדוגמניות וכוכבות העל. לא תיארת לעצמך שהניתוח יסתבך ושהתוצאה לא תהיה מוצלחת. בחלומותייך הגרועים ביותר לא ציפית שיהיו כאלו סיבוכים, כמו צלקות, דחייה של השתלים, נפילה של השדיים וצורך בניתוח נוסף.

ניתוחים להגדלת, הרמת או הקטנת חזה הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות. למרבה הצער, לא כל הניתוחים מסתיימים בשיפור מראה החזה, ולעיתים התוצאה אינה מוצלחת. יש לזכור, שמדובר בניתוחים לכל דבר, שבמקרים לא מעטים עלולים להסתבך ולגרום לנזק. רוב הניתוחים הפלסטיים להגדלת או הקטנת חזה הם ניתוחים אסתטיים, ונשים שעוברות אותם (ניתוחים להקטנת חזה יכולים להיות רלוונטיים גם עבור גברים) עושות זאת מרצונן על מנת לנסות ולשפר את המראה שלהן. לפיכך, כאשר הניתוח כושל ומותיר תוצאה שהיא גרועה יותר ממה שהיה קודם לכן, נגרמים למטופלת מפח נפש ואכזבה קשים ביותר.

בניתוח להגדלת חזה הרופא מכניס שתלים לחזה של המטופלת, ובכן מגדיל את נפח השד. הניתוח מבוצע בדרך כלל תוך ביצוע חתכים בשד ובבית השחי. ניתוח הקטנת חזה מיועד לנשים שסובלות מחזה גדול שמכביד על הגב ועל היציבה, או לגברים שסובלים מהגדלה של רקמת השד הגברי. בניתוח של הרמת חזה מתבצעת גם הרמה של השדיים הצנוחים, בדרך כלל במקביל להחדרת שתלים.

ראיון וידאו עם עו"ד וד"ר לרפואה, שלהב קמחי - מדוע חשוב לבחור עו"ד שהוא רופא, בתביעות רשלנות רפואית? סיבוכים ורשלנות

התקשות של השד, זיהום באזור הניתוח, צלקות מכערות, צניחה של השדיים וחוסר סימטריה - הם הסיבוכים העיקריים שיכולים להיגרם בעקבות ניתוח להגדלת, הרמת או הקטנת חזה. לא תמיד מקורם של הסיבוכים נעוץ ברשלנות רפואית. עם זאת, על אף שניתוחים אלו נראים פשוטים וקלים, לפעמים, למרבה הצער, הם לא מבוצעים כהלכה, ויכולים לפגוע במראה החיצוני של המנותח/ת, ובנוסף להזיק לבריאותם. 

חובת ההסבר

על פי סעיף 13 לחוק זכויות החולה על המנתח להסביר לך בפירוט לפני הניתוח את הסיבוכים הכרוכים בו, ולדאוג שתביני את ההסבר. אלא שלמרבה הצער, לא תמיד מוצגת בפניך האמת במלואה לפני הניתוח. פעמים רבות, בפגישה לפני הניתוח יוצגו בפניך התוצאות ה"מדהימות" של הניתוחים באינטרנט או באלבומים, יבטיחו לך שמדובר בניתוח פשוט וללא סיבוכים, ולא יגלו לך, שהניתוח עלול להיות כרוך בסיבוכים קשים. האינטרס כמובן ברור - מדובר בניתוח יקר, התחרות בשוק קשה, והמנתח לרוב יודע שאם ידגיש בפניך את הסיבוכים הכרוכים בניתוח, את עלולה לוותר על הרעיון או לפנות לקולגה שלו, שיציג את הניתוח כנטול סיכונים.

כאן המקום להסביר, כי על פי חוק זכויות החולה ופסיקת בתי המשפט, דווקא כשמדובר בניתוחים אסתטיים כמו הניתוחים לשיפור מראה החזה, על הרופא חלה חובה מוגברת להסביר לך את הסיכונים והסיבוכים של הניתוח. אם לא עשה זאת, ובעקבות הניתוח נותר לך נזק, הוא צפוי לתביעה בגין הפרת חובת ההסבר בפני עצמה, וזאת גם אם לא התרשל במהלך ביצוע הניתוח.

האם הניתוח בוצע ברשלנות?

מעבר לחובה להסביר לך על הסיכונים והסבוכים בניתוח, חובתו של הרופא לבצע את הניתוח במיומנות ועל פי הפרקטיקה המקובלת. כאשר הניתוח לא נעשה כמקובל, וכתוצאה מכך נגרם נזק, מדובר ברשלנות רפואית. על מנת להוכיח רשלנות רפואית, יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת של כירורג פלסטי אשר יפרט במה היתה חריגה מהפרקטיקה המקובלת במהלך ביצוע הניתוח, ואיזה נזק נגרם כתוצאה מכך.

כך למשל, במקרה שטופל במשרד הח"מ, אשה שסבלה משדים צנוחים לפני הניתוח, עברה ניתוח להגדלת חזה בלבד מבלי שבוצע לה ניתוח משולב להרמה ולהגדלת השדיים. התוצאה היתה איומה - צניחה קשה של השדיים. במקרה זה, הח"מ הגישה תביעה לבית המשפט מלווה בחוות דעת של כירורג פלסטי. 

במקרה אחר בו טפלה הח"מ, הוכנסו ללקוחה שלה,  שבסך הכל רצתה לשפר את מראה החזה, שתלים בגודל לא מתאים. התוצאה - חזה אסימטרי שגרם לעוגמת נפש רבה וחייב ניתוח חוזר. במקרה נוסף בו טפלה הח"מ, כתוצאה מטיפול תרופתי שגוי לאחר הניתוח, נגרם ללקוחה זיהום קשה באיזור הניתוח שגרם לנמק של הפטמה. 

כל המקרים הללו הסתיימו בפשרות, במסגרתן קיבלו הלקוחות פיצוי כספי שאפשר להן לעבור ניתוחים לשיפור המצב.

האם תוכלי להגיש תביעה בשל רשלנות רפואית ולקבל פיצויים הולמים?

כמובן. בכל מקרה בו הניתוח הסתיים בתוצאה לא מוצלחת או שנגרם לך נזק בעקבותיו, מומלץ לך לפנות לעו"ד העוסק ברשלנות רפואית כדי שיעריך האם הניתוח בוצע כמקובל, והאם ניתנו לך לפניו ההסברים המתאימים. במידה שעורך הדין יתרשם, כי יתכן שהיתה רשלנות, הוא יפנה אותך למומחה בתחום הכירורגיה הפלסטית כדי שיערוך חוות דעת לתמיכה בתביעה.

לניתוח חזה כושל פעמים רבות גם השלכות נפשיות קשות. המטופלת חווה פגיעה קשה בנשיותה ובדימוי הגוף שלה. לעיתים נגרמת לה גם נכות נפשית, שניתן להוכיח אותה באמצעות הגשת חוות דעת של פסיכיאטר.

רוב התביעות המוגשות בעניין ניתוחים פלסטיים בגין ניתוחי שדיים כושלים מסתיימות בפשרה, במסגרתה זוכה המטופלת לפיצוי כספי. נכון שלא תמיד ניתוח מתקן בא בחשבון, ולא תמיד הוא מצליח, אך פעמים רבות הוא יכול לשפר את המצב. ברור, כי הפיצוי הכספי אינו יכול להחזיר את המצב לקדמותו אך הוא מאפשר לעתים שיקום וטיפול טוב יותר.

לסיכום

אם אתן מתלבטות רבות ביניכן לבין עצמכן האם לעבור ניתוח להגדלת חזה, הרמתו או הקטנתו, חשוב לפני כן לנקוט משנה זהירות, לבחור מוסד רפואי טוב ומוכר, לברר היטב מהם הנהלים שלו למעקב וביקורת גם לאחר שהניתוח הסתיים, ולקבל מהרופא המנתח הסבר מקיף  ומפורט לגבי הסיכויים והסיכונים הכרוכים בניתוח. במקרה שיש חשד לרשלנות רפואית בניתוח, ניתן להגיש תביעה לביהמ"ש, שאם תוכח כראוי, תזכה את התובעת בפיצויים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה