zap group mishpati logo

אישור הסדר פשרה בתביעה ייצוגית לגבי משקלה של משחת שיניים

ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר לאחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית בשל הטעייה לגבי משקלה של משחת שיניים מתוצרת Crest.

מאת: מערכת משפטי
26.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אישור הסדר פשרה בתביעה ייצוגית לגבי משקלה של משחת שיניים

ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר לאחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית בשל הטעייה לגבי משקלה של משחת שיניים מתוצרת Crest.

התובע, אדם בשם ברוך שחר, הגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית בעילת הטעייה נגד חב' נוגם תמרוקים בע"מ, היבואנית של משחות שיניים מסוג Crest ופרוקטר אנד גמבל אם.די.או. בע"מ, נציגת היצרן בישראל. בבקשתו הוא טען לגבי חוסר התאמה בין המשקל המצוין על אריזת משחת השיניים תוצרת Crest מסוג Mild Mint לבין משקל המשחה בפועל. על האריזה צוין, כי המשקל הוא 134 גרם, אך בפועל משקל הנטו של המשחה הוא כ-121 גרם בלבד.
התובע העריך, כי הקבוצה התובעת כוללת את כל רוכשי המוצר בחמש השנים שקדמו להגשת התביעה (ה-15 בינואר 2007), והסעד שהתבקש הוא השבת 4 מליון שקלים.

החברות הנתבעות טענו, בין היתר, כי הטעות במשקל נגרמה בתום לב, והיא נבעה מהסתמכות על משחות שיניים דומות. כן נטען, כי טעות זו לא גרמה נזק לצרכן, שכן מדובר בסטייה קלה של 6.7% מן המוצהר, כאשר הצרכן מסתמך על נפח המוצר ולא על משקלו (אין כלל חובה לציין את המשקל).

עיקרי הסדר הפשרה
בטרם הדיון בביהמ"ש, כפי שקורה לעיתים כאשר מוגשת תביעה ייצוגית, הצדדים הגישו לאישור ביהמ"ש הסדר פשרה. ביהמ"ש אישר את הסדר הפשרה, שעיקריו הם כאלו:
•  התביעה תתקבל נגד פרוקטר אנד גמבל בלבד.
• מדובר בטעות בתום לב לגבי המשקל המצוין על אריזת משחת השיניים, ובסטייה לא גדולה מהמשקל הנכון. ע"פ הדין הישראלי אין כלל חובה לציין את המשקל.
• הסעד שיינתן לכל חברי הקבוצה הוא הנחה של 50% ממחירן של שתי משחות שיניים מאותה משפחה, במשך כחצי שנה. כלומר: מדובר בהפסד של מאות אלפי שקלים ליצרן!
•  הסעד שנקבע במסגרת הסדר הפשרה הוא סביר ובר ביצוע, וחישוב סכום הפיצוי נראה על פניו פשוט.
• הסדר הפשרה שהושג מאזן היטב בין הצורך לחדד את חובת בעלי העסקים להקפיד ולדייק בנתונים שהם מוסרים לצרכנים על גבי האריזה, לבין העובדה שההטעיה שנגרמה לצרכנים במקרה זה אינה מאוד חשובה מבחינתם.
השופט בנימיני נתן להסדר הפשרה תוקף של פסק-דין.
(ת.א. 1057/07 ברוך שחר נ' נוגם תמרוקים בע"מ).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה