zap group mishpati logo

פלילי: אושר הסדר הטיעון בעניינו של דן כהן

6 שנות מאסר וקנס כספי בסך כולל של 10 מיליון ₪ - עונש חמור, אבל היה יכול להיות חמור יותר

מאת: ד"ר גיל עשת, עו"ד
01.10.13
תאריך עדכון: 01.10.13
4 דק'

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, השופט חאלד כבוב אישר (30.9.13) את הסדר הטיעון בעניינו של השופט לשעבר ובכיר חברת החשמל דן כהן. השופט כבוב גזר על כהן, לפי ההסדר, שש שנות מאסר בפועל, קנס כספי בסך 6 מיליון ₪ וחילוט נוסף בסך 4 מליון ₪.
כהן היה עורך דין מצליח שכיהן גם כשופט מחוזי בשנים 1978-1981 ובשנות התשעים כיהן בתפקידים בכירים בחברת החשמל ובהם חבר ועדת מכרזים עליונה של החברה.

הסדר לאחר הסגרה
משפטו של כהן בא לידי סיום בהסדר זה לאחר שהוסגר לפני כחצי שנה מפרו במהלך מפתיע של הפרקליטות, ונותר מאז במעצר בארץ. כהן יצא מישראל לפרו בסמוך לאחר חקירתו במשטרה, וניהל ממקום גלותו מגעים לשובו ארצה ולהסדר. הסגרתו טרפה את הקלפים מבחינתו בכך שהעמידה אותו במצב פחות נח במשא ומתן מול הפרקליטות. הסדר הטיעון הושג בעקבות הליך גישור שנערך בפני השופט צבי גורפינקל.

שלוש פרשיות
כהן הודה והורשע בשלושה אישומים. האחד, בפרשה המכונה פרשת רוגוזין, בה הורשע במרמה והפרת אמונים בכך שבהיותו עובד ציבור נמנע מלדווח על קשריו העסקיים עם חברת רוגוזין בעת אישור עסקה בה רכשה חברת חשמל מרוגוזין בשנת 1995 קרקע בשווי של כ-62 מליון דולר. באישום השני, העיקרי, הודה והורשע כהן בקבלת שוחד וכן במרמה והפרת אמונים. כהן הורשע בכך שקיבל בשנת 2002 שוחד בסך מליון יורו מחברת סימנס. השוחד ניתן בגין קידומה בידי כהן של עסקת ענק שביצעה סימנס עם חברת חשמל בהיקף של כ-320 מיליון יורו. כספי השוחד הועברו לחשבון שבשליטת כהן בחו"ל על ידי בכיר בחברת סימנס בארץ, אורן אהרונסון, שהפך לעד מדינה בפרשה. באישום השלישי הורשע כהן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בשל יציאתו כאמור את הארץ בשנת 2005 לאחר שנחקר במשטרה ואי חזרתו ארצה הגם שהיה מודע שהוא דרוש לחקירה ולהליך משפטי בישראל.
השופט כבוב סקר בגזר דינו את הנימוקים שהוצגו בפניו לאישור ההסדר אשר כלל כאמור עונש מוסכם. השופט ציין, כי כתב האישום המקורי נגד כהן היה חמור בהרבה, ולו היה נותר על כנו היה צפוי כהן לעונש חמור באופן משמעותי.

חומרת עבירות השוחד
בית המשפט ציין את החומרה שיש לייחס לעבירות שוחד ובמשנה תוקף בעניינו של כהן אשר אף כיהן תקופה קצרה כשופט ו"ניצל את האמון שנתן בו הציבור..." ואת מעמדו ב"אופן ציני ובוטה". עוד התייחס בית המשפט "לנזק העצום" שגרמו מעשיו של כהן לאמון הציבור במעמדה הציבורי של חברת החשמל ועובדי הציבור בישראל, בציינו כי: "כיצד ניתן לצפות מאזרחי ישראל שלא להתייחס בחשדנות לעובדי ציבור כאשר צחנת השחיתות עולה מפסגת השירות הציבורי, ומי יבטיח להם שאין מדובר בקצה הקרחון". בית המשפט הזכיר את עונש 4 שנות המאסר שהוטלו על השר לשעבר שלמה בניזרי בבית המשפט העליון בגין עבירות שוחד.

שיקולי ביהמ"ש
מנגד, עמד בית המשפט על גילו המבוגר של כהן, שהנו בן 71 שנים ומצבו הבריאותי אינו שפיר. השופט כבוב ציין עוד את דבריו של כהן, כי החליט לקבל אחריות מלאה למעשיו ואת עתירתו לכבד את ההסדר. בית המשפט נתן משקל לזכותו של כהן שהודה וחסך הליך משפטי סבוך וממושך, אולם כנגד זאת ציין את התנהלותו מול רשויות החוק, יציאתו מהארץ בזמן החקירה, הגם שברשות, ושהייתו במשך שנים במדינה ללא הסכם הסגרה עם ישראל..
בכללם של דברים, קיבל השופט כבוב את ההסדר, אשר נמצא במתחם הענישה לטעמו, הנע בין 5-7 שנות מאסר בתוספת קנס שיעלה באופן משמעותי על הסכום שגרף לכיסו.

עונש קשה
העונש שנגזר על כהן הנו ממשי וקשה במיוחד לנוכח גילו המבוגר. יחד עם זאת, שורה של נתונים מחמירים בפרשה זו עומדת לו לרועץ, ובהם מעמדו הבכיר, היותו שופט לשעבר, היקפי השוחד בהם מדובר וכן ההד שקבלה פרשה זו בשל שהייתו בפרו במשך שנים ארוכות, הרחק מידיהן של הרשויות בארץ. לנוכח כל אלה, לו היה נמצא כהן אשם בעבירות המקוריות שיוחסו לו, ואשר מחלקן חזרה כאמור הפרקליטות במסגרת ההסדר, סביר שהיה צפוי אף למאסר ממושך בהרבה.


 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה