zap group mishpati logo

הדלפות מחקירתו של עמנואל רוזן/פרשנות

מי אחראי לכך שאמצעי התקשורת קיבלו מידע מתיק החקירה? עבירות של שיבוש הליכי חקירה חמורות לא פחות מעבירה של הטרדה מינית

08.10.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

כותרות העיתונים, אתרי האינטרנט, ערוצי הטלוויזיה והרדיו דיווחו אתמול, כי המשטרה ממליצה להעמיד לדין את העיתונאי עמנואל רוזן על עבירות של הטרדה מינית.

היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 סיימה את החקירה, "וקבעה" כי נמצאה תשתית ראייתית לכך שרוזן הטריד מינית. היא העבירה את התיק לטיפול פרקליטות מחוז המרכז.
לכאורה, כותרת חדשותית לגיטימית, אולם כותרת זאת מקפלת בתוכה בעיה קשה ביותר.  מי אחראי לעובדה כי אמצעי התקשורת קיבלו מידע מתוך תיק החקירה אודות מחשבות החוקרים ודעתם? 

אם בוחנים את הדברים בשיטת האלימינציה, ניתן להגיע למספר תהיות ומסקנות אפשריות: - עמנואל רוזן עצמו או עורכי דינו ודאי לא קראו בשלב זה את תיק החקירה (הרי רק עתה הסתיימה החקירה ועד שיקבלו את החומרים לשימוע אם בכלל יעברו עוד ימים רבים), לעמנואל רוזן גם אין כל אינטרס בפרסום שכזה גם אילו היה יכול לקרוא את התיק. כמו-כן, אילו היה קורא את התיק, לא ניתן היה לראות את דף התרשומת של סיכום התיק.

כלומר, ככל הנראה מאן דהוא המכיר את תיק החקירה דאג להעביר את המידע לאמצעי התקשורת השונים, וזאת כדי שיפרסמו כותרת אשר ייתכן שתשרת שתי מטרות גם יחד:

1. השפעה על דעת הקהל ויצירת מאזן אימה בפרקליטות טרם החלטה אם להגיש כתב אישום

2. האדרת שמה של המשטרה החוקרת את הפרשה.

איסור פרסום חומר חקירה

עצם העברת חומרים מתיק חקירה והעברתם לפרסום במטרה להשפיע על החקירה מעלה חשש ואף חשד לביצוע עבירות פליליות מצד המדליף. 
חוק בתי המשפט אוסר פרסום חומרי חקירה במטרה להשפיע על ההליך, וניתן לסבור כי גם השפעה על הליך קבלת ההחלטות אצל הפרקליטות בדרך זו היא אסורה בעליל.
כמו כן, חוק העונשין אוסר על שיבוש הליכי חקירה ומשפט, ואם בודקים לאחור את הפרסומים וההדלפות שיצאו לכל אורך החקירה, ניתן להבין כי מישהו דאג להזין באופן שוטף נתונים מתוך תיק החקירה.

יחידת ההונאה בלהב 433 היא יחידה אשר חוקרת מקרים סבוכים ביותר מבחינה ראייתית, ואולם במקרה זה חקירת ההדלפה היא דבר שעל פניו לא נראה מסובך כלל ועיקר. כתוב שורות אלו בטוח כי אילו יחידת להב הייתה צריכה לחקור נושא שכזה, הדבר לא היה אורך זמן רב.
צוות החקירה אשר טיפל בתיק הוא מצומצם ובוודאי ששמם של אלו אשר טיפלו ו/או הייתה להם נגישות לתיק, ידועה. 

הדלפות - רעה חולה

הדלפות מתיקי חקירה תוך כדי התנהלותה או בסמוך לסיומה, הן רעה חולה וכבר מזה זמן רב היה מצופה מהמחלקה לחקירת שוטרים ו/או מבקר המדינה ו/או היועמ"ש, כי יורו על פתיחת חקירה למיגור התופעה תוך בדיקת תיקים ספציפיים.
לא יעלה על הדעת, כי תופעת ההדלפות המגמתיות מתיקי חקירה תעבור לסדר היום ללא טיפול נקודתי חקירתי, וכאמור הדבר אינו מסובך כלל ועיקר. 

בעניינו של מר עמנואל רוזן, אם ההדלפה נכונה, ואם אכן סבורה המשטרה כי עמנואל רוזן עבר, לכאורה, עבירה של הטרדה מינית, הרי שעבירות של שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ופרסום לצורך השפעה על ההליך הן עבירות לא פחות חמורות מבחינת העונשים הקבועים לצידן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים