zap group mishpati logo

פיצוי של 15,000 ש"ח מכח חוק ישיבה בעבודה

נקבע, כי המסעדה הפרה את חובתה ולא אפשרה לעובדת בהריון לבצע חלק מעבודות המטבח בישיבה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
20.10.13
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
פיצוי של 15,000 ש"ח מכח חוק ישיבה בעבודה

בית הדין האזורי לעבודה בת"א דן בתביעה של עוזרת מטבח במסעדת "טוטו" בת"א, אשר התפטרה לצורך טיפול בילדה, ובהתאם שולמו לה פיצויי פיטורין.
המעביד בקש לפטר את התובעת בשנת 2009 עוד בהיותה בהריון, ופנה לשם כך לממונה על חוק עבודת נשים. הממונה סירבה לאשר את הפיטורים, והתובעת המשיכה לעבוד עד למועד התפטרותה.

תביעתה של התובעת מתבססת על שניים, והיא עותרת לחייב את הנתבעים בפיצויים ללא הוכחת נזק מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה בסכום של  68,394 ₪ וכן בפיצויים ללא הוכחת נזק מכח חוק הזכות לעבודה בישיבה בסכום של 20,000 ₪.

לא הופלתה לרעה בשל הריונה
השופט ד"ר יצחק לובוצקי דחה את התביעה לפיצוי מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, באשר נקבע כי רצונו של המעביד לפטר את התובעת היה ללא קשר להריונה, ומכל מקום התובעת לא הופלתה לרעה בשל הריונה. עם זאת, בית הדין קיבל את תביעתה של התובעת, כי הופרה זכאותה שבדין לעשות שימוש בכסא במהלך עבודתה.

הפרת חוק ישיבה בעבודה
בית הדין פסק כנגד בעלי המסעדה, וקבע  כי חובתם של הבעלים היה לתאם את מבנה המטבח במסעדה באופן כזה שיאפשר לטבחים לבצע את מלאכתם בישיבה, כל אימת שהם עסוקים בהכנת אוכל שניתן להכינו בישיבה (כגון: חיתוך סלט, קילוף ירקות ועוד).
נקבע, כי המעביד לא הוכיח כי מבחינה בטיחותית אין כל אפשרות לבצע ולו חלק מעבודות המטבח בישיבה, והפר בכך את חובתו לעצב את סביבת העבודה, כך שתנאי העבודה יאפשרו את ביצוע העבודה או חלקה בישיבה.


לאור האמור,בית הדין חייב את המעבידה (השותפות בעלת המסעדה) בדין, משום שסילקה כסא שהיה בעבר במטבח המסעדה , ולא אפשרה לעובדת בהריון לבצע חלק  מעבודות המטבח בישיבה.

כנגד המסעדה נפסק  פיצוי של 15,000 ₪ ללא הוכחת נזק, וכן הוצאות משפט של 3,500 ₪ נוספים לטובת העובדת.

(ז'אנה בליסוב נ' ר.ק. מתן שותפות מוגבלת)

 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה