zap group mishpati logo

מיסים: מס עשירים הופך לפופולארי (1)

מס עשירים מעודד לבצע רילוקיישן - גם בישראל?

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
02.01.14
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

בית המשפט העליון בצרפת אישר לאחרונה את העלאת שיעור מס ההכנסה ליחידים במדרגת המס הגבוהה, ל- 75% לבעלי הכנסה שנתית של מעל מיליון יורו. גם בישראל, קיימת מדרגת מס מיוחדת לעשירים המשתכרים מעל כ 811,000 שקלים בשנה, כמפורט להלן. אלא, שמדרגות המס הגבוהות ביחס לעשירים, בצרפת ובישראל, פוגעות בעיקרון השוויון, בתמריץ לעבוד, ומעודדות נישומים לעבור למדינות אחרות בהם שיעורי המס נמוכים יותר. 

למציאת עו"ד מיסים באינדקס משפטי

כאשר הנשיא הצרפתי פרנסואה הולנד הודיע במהלך מסע הבחירות שלו על הכוונה להעלות את מדרגת המס הגבוהה, ל- 75% לבעלי הכנסה שנתית של מעל מיליון יורו, דמויות ציבוריות רבות בצרפת הודיעו כי יעברו למדינות אחרות. כך לדוגמא, השחקן ז'ראר דפרדייה, הודיע שהוא יעבור לרוסיה, ומנכ"ל תאגיד LVMH ארנו, הודיע שיעבור בלגיה. יהודים רבים מצרפת עוברים למדינות אחרות באירופה וגם לישראל, כמפורט להלן.

מס העשירים בצרפת

מועצת החוקה בצרפת קבעה שמס העשירים הצרפתי אינו חוקתי שכן הוא מפר את עקרון השוויון של החוקה הצרפתית, אולם בית המשפט העליון הצרפתי הפך לאחרונה את ההחלטה של המועצה. לאור האמור, משטר המס שאושר בסופו של דבר שונה באופן מהותי מהמס המקורי שהציע הנשיא הצרפתי. מי שישלמו בפועל את מס העשירים יהיו המעסיקים ולא השכירים.

יצוין כי מס העשירים הצרפתי פוגע קשות בקבוצות הכדורגל המקומיות, ועשוי להביא לקריסתן. מועדון הכדורגל פריז סן ז'רמן, עשוי להיות הנפגע העיקרי, שכן חלק ניכר מהשחקנים מרוויחים יותר ממיליון יורו בשנה. 

 ההשפעות של המסים בצרפת על ישראל

בעקבות החלטת בית המשפט העליון הצרפתי, תושבי צרפת העשירים צפויים לעזוב למדינות שכנות בהם התנאים נוחים יותר מבחינת מערכת המס. צרפתים רבים עולים לישראל בשנים האחרונות לאור הטבות המס האטרקטיביות הניתנות לעולים חדשים בהתאם לפקודת מס הכנסה. בהתאם לפקודת מס הכנסה, עולים חדשים זכאים לפטור ממס לעשר שנים, וגם פטור מדיווח נכון להיום, על הכנסות שיש להם מחוץ לישראל. כך, עולים חדשים מצרפת שיש בבעלותם עסקים וחברות מחוץ לישראל יכולים ליהנות ממקלט מס אטרקטיבי במיוחד. 

מס העשירים בישראל

החל משנת 2013, רשות המסים גובה "מס עשירים" מכל מקור שהוא כולל משכורת, רווח הון, ריבית דיבידנד, מס שבח ועוד. מס העשירים הישראלי מוכר יותר בשמו הרשמי "מס היסף". בעלי הכנסות שנתיות של מעל כ 811,000 שקלים ישלמו עוד 2% מס הכנסה מדי חודש, נוסף על שיעורי המס הקבועים בחוק. "מס העשירים" מוטל למעשה על בעלי הכנסות חודשיות של מעל כ-67,000 שקלים. 

כמו מס העשירים בצרפת הגורם להגירה של אנשים למדינות אחרות, כך גם מס היסף הישראלי ושיעורי המס הגבוהים, מעודדים תושבים מקומיים לבצע רילוקיישן למדינות אחרות בהם שיעורי המס נמוכים יותר, כמו שוויץ, בריטניה, ועוד. ישראלים רבים בוחנים בימים אלה הגירה למדינות אחרות, עם אפשרות לחזור לישראל אחר 10 שנים של שהייה בחו"ל וכך לזכות בהטבות מס מופלגות הניתנות לבעלי מעמד של "תושב חוזר ותיק".

עוד בנושא:

הטלת מס על עשירים בצרפת

 

* נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים