zap group mishpati logo

שילוח בינ"ל, סחר בינ"ל ומשאבי אנרגיה - שאלות ותשובות

אתם מעוניינים לייבא כמות גדולה של בגדים מסין לארץ- האם תוכלו לעשות זאת? האם תצטרכו לשלם מכס? ומה לגבי מכירת מוצרים ישראליים בחו"ל? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום שילוח בינ"ל, סחר בינ"ל ומשאבי אנרגיה- מנהל הפורום, עו"ד יואב הריס, השיב

מאת: מערכת משפטי
19.01.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
שילוח בינ"ל, סחר בינ"ל ומשאבי אנרגיה - שאלות ותשובות

הזמנת בגדים מסין
שאלה:
אני אדם פרטי ורוצה להזמין כמות גדולה יחסית של בגדים מסין מחנות אינטרנטית מסוימת. האם אצטרך להצהיר על כך? ואם כן –היכן?  האם אצטרך לשלם מכס?

תשובה: ככלל, על פי על פי חוק מס קניה (טובין ושירותים) תשי"ב- 1952, מוטל מס על יבוא של טובין. הטובין למיניהם מסווגים מכוח הוראות צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין. סיווגים אלה קובעים את שיעור המס או הפטור לפי העניין. עוד יש לקחת בחשבון בעניינך את ערך הטובין המיובאים. על פי רוב, רכישות מחנות אינטרנטית כוללות את תשלום הטובין, ההובלה והמס החל ממדינת המקור, ובעת הגעת המשלוח לארץ- לרבות אצל רשות הדואר, מבוצעת בדיקת חיוב המס והיקפה. ככלל, אם ברכישה בכמות גדולה מדובר, מוטב אולי להתייעץ עם עמיל מכס בקשר עם הסיווג וחבות המס הצפויה. כמו כן יש לשקול לבצע תחילה "רכישת ניסיון" טרם הזמנת הרכישה הגדולה כדי לבחון בפועל אופן קבלת המשלוח. 

יבוא של חברה אירופאית ממפעל בסין
שאלה:
אני רוצה לייבא מוצר מחברה גרמנית. בהצעת מחיר נכתב שהמוצר מגיע מהמפעל בסין. לצורך חישוב מכס ומס קניה בארץ, לפי איזו ארץ יש להתייחס - גרמניה שממנה מגיעה החשבונית או סין ארץ הייצור?

תשובה: אכן ישנן הקלות ופטורים ממס מכוח הסכם הסחר משנת 1995 בין מדינת ישראל והקהילה האירופאית והמדינות החברות בה. אולם על פי ההסכם, סחורה תיהנה מפטור ממכס או משיעורי מכס מופחתים, אם היא תיחשב כ"מוצר מקור" - מוצר שיוצר בשלמותו בקהילה. 
לכן, במקרה המתואר ולפיו הייצור עצמו בוצע בסין, הרי שלצורך תחשיבי המכס ומס הקניה יש לפעול על פי מחירי חשבונית הרכישה לפיה אתה רוכש את המוצר, אולם במסגרת זו לא ניתן לבקש פטורים והקלות למחירים הנ"ל, בגין "מוצר מקור". 

מכירות בחו"ל
שאלה:
אני מתכנן לטוס לאוסטרליה ולמכור שם מוצרים של ים המלח. את המוצרים הראשונים אקח איתי. האם תהיה לי בעיה להיכנס עם כמות יחסית גדולה של מוצרים? 
התכנון הוא, שישלחו אלי לשם כמות נוספת יותר גדולה. האם יש עם זה בעיה? האם יש הגבלה של מוצרים שאפשר לשלוח?

תשובה: על פניו ובמקביל לדין החל אצלנו על יבוא- למשל סעיף 2 ג. לצו יבוא חופשי, יבוא של טובין שאינם לשימוש או צריכה פרטית, אינו פטור ממגבלות שונות כגון רישיון יבוא. כשמדובר במוצרי ים המלח, קרי קוסמטיקה, יש להצטייד גם בתעודות מקור והיתרים למיניהם כגון בקשר עם תקינות המוצר והתאמתו לתקן הבינלאומי החל, וזאת על מנת שניתן יהא להתיר את כניסתו בארץ היעד- אוסטרליה. באשר לכמות הנחשבת לכזו שאינה מסחרית, אותה הנך מתכוון להביא בשלב ראשון, יש להתייעץ עם עמיל מכס הבקי בכגון אלה ושיכול למסור מידע על כך גם באוסטרליה. לגבי שילוח המוצרים והבאתם בהמשך, שימת הלב כי מדובר במוצרי קוסמטיקה החשופים לשינויי טמפרטורה ובעיקר עלולים להינזק מחשיפה לחום. יש לקחת זאת בחשבון באופן האריזה והשילוח, וכן לוודא כי מסמכי השילוח נערכים לטובתך כמקבל המוצר, ולעניין זה מוצע לקבל ייעוץ מחברת שילוח המתמחה בשילוח מוצרי קוסמטיקה. 

משלוח של טלפונים בדואר מחו"ל
שאלה
: אני אמורה לקבל 4 מכשירי אייפון בדואר שקרוב משפחה ישלח לי מחו"ל. הטלפונים מיועדים למשפחה שלי בלבד ולא למכירה. הוא עוד לא שלח את הטלפונים אבל מס' אנשים אמרו לי שאם הוא ישלח את הטלפונים אני לא אקבל אותם כי יחשבו שזה לצורך מכירה.
מה אני צריכה לעשות כדי להבהיר שהפלאפונים מיועדים לשימוש פרטי בלבד?

תשובה: על פי צו יבוא חופשי סעיף 2 (ג) (1), ניתן לייבא טובין מהסוגים המפורטים בתוספת, גם ללא הצגת רשיון יבוא או עמידה בתנאים למיניהם, "אם הוכח לדעתו של המנהל כי הטובין לא יובאו באמצעות עוסק, הם אינם מיועדים לצרכי אספקה, ייצור, או מתן שירותים, והם מיובאים בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי של אותו יחיד". לכן, לכאורה ייבוא 4 מכשירים יכול להיחשב כשימוש משפחתי סביר שייחשב כשימוש פרטי. יחד עם זאת, לעצם ייבוא מכשירי טלפון נייד, מוצע לבחון האם לצורך התרת הייבוא לא נדרשים אישורים למיניהם הנובעים מנושא הקצאת תדרים על פי דין. מומלץ אפוא להתייעץ עם עמיל מכס הבקיא בתחום לצורך הדיווח וההתאמה הנאותים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מדוע כולם צריכים לערוך ייפוי כוח מתמשך ומהי הדרך?

    מדוע כולם צריכים לערוך ייפוי כוח מתמשך ומהי הדרך?

    מה יקרה ביום שבו לא נוכל לקבל עוד החלטות, מפאת גיל או מחלה? החוק נותן כלי עוצמתי וחשוב כדי להבטיח שעניינינו הרפואיים והכספיים ינוהלו כרצוננו. איך עורכים ייפוי כוח מתמשך ומה חשוב לכלול בו?
    4 דק'
  • בלי פאניקה: כך תערכו נכון הצהרת הון

    בלי פאניקה: כך תערכו נכון הצהרת הון

    בעל עסק שנדרש להגיש לראשונה הצהרת הון עלול להיכנס ללחץ, אבל מדובר בפרוצדורה פשוטה יחסית ומובנית. מה כוללת הצהרת הון, באיזו תדירות נדרשים להגישה ומהו מבנה ההצהרה? מדריך
    6 דק'
  • מוצרים פגומים – מה קובע החוק?

    מוצרים פגומים – מה קובע החוק?

    האם יצרן חייב לפצות על כל נזק גוף שנגרם לאדם שנפגע כתוצאה מפגם במוצר שיצר? לפניכם עיקרי חוק האחריות למוצרים פגומים
    4 דק'