zap group mishpati logo

שאלות ותשובות מפורום משפט מסחרי

יש לי עסק בביתי. השכן מתנגד. האם זכותו? כיצד אוכל למנוע את התנגדותו? ומהם הכללים לגבי יבוא מוצר ממותג לארץ? מה חשוב לוודא? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום משפט מסחרי. עו"ד רוני א. אילן, מנהל הפורום, השיב

מאת: עו"ד רוני א. אילן
27.01.14
תאריך עדכון: 15.06.15
3 דק'
שאלות ותשובות מפורום משפט מסחרי

 

ניהול עסק בבית פרטי

שאלה: יש לי עסק שמתנהל בבית שלי - אני גרה בבית פרטי והשכן שגר בבית שגובל איתי טוען שאסור לי להפעיל את העסק בבית ושאני צריכה להגיע איתו להסכם על הפעלת העסק. 
שאלתי - האם זה נכון שלשכן תהיה השפעה על המשך פעילותו של העסק שלי?

תשובה: לצערי התוצאה הסופית בחלקה נכונה. השכן אינו יכול לקבוע מאומה על הקורה בביתך. ברם, ברמה הפרקטית הוא יכול תמיד להלשין לרשויות על העיסוק בלי רישיון ובמקום שאינו מאושר. בתשובה ישירה לשאלתך, יכול בצורה עקיפה שיהיה לשכן (לא הבינותי אם הוא סתם שכן ו/או בעל הבית המשכיר לך מגורים, בכל מקרה התוצאה שווה) מה להגיד ואפילו להפריע למהלך העסקים שלך. 

כלוחם זכויות וכמי שמאמין בצדק, הייתי מעדיף תמיד לנסות בדרכי נועם להגיע להסדר, נסי לבדוק מה הוא מבקש. 

הקמת חברה

שאלה: היתה לי חברה שבית המשפט הכריח אותי לסגור אותה. האם לא אוכל להקים חברות או עסקים נוספים?

תשובה: איני יודע מדוע בית המשפט הורה לסגור את החברה. אומר רק כי דבר שכזה אינו דבר של מה בכך ואינו שכיח בבתי המשפט.
יחד עם זאת, אם בית המשפט לא ציין בפסק הדין ו/או לא מנע ממך בדרך פוזיטיבית מלפתוח חברות, הרי שאתה רשאי על פי חופש העיסוק לעשות כל דבר המותר בדין, לרבות, לפתוח חברה שמטרתה עיסוק המותר בדין.

עגלת ממכר מזון

שאלה: אני רוצה להפעיל עגלה לממכר מזון במתחם סגור ושמסביבו בנייני משרדים בשעות היום. האם אני צריך לקבל רישיון עסק מהעירייה? למה עוד אני צריך לדאוג?

תשובה: ודאי שאתה צריך (על פי הדין) רישיון עסק, הרי אתה מגדיר את העגלה כעסק. עליך להחליט איזה סוג של סטטוס אתה רוצה, כמו למשל עוסק מורשה או חברה בע"מ. צריך בהתאמה לפתוח תיק ברשויות המס, צריך לבדוק במשרד הבריאות לפי המוצר הנמכר אם הם דורשים רשיון מטעמם. ובנוסף צריך לעבוד מול העירייה ולקבל אישור מתאים למכירה ברחוב (אין אפשרות חוקית לכל אחד לתפוס קרן רחוב ולפתוח עסק משם). אציין, כי ניתן להסתדר היטב גם ללא ליווי משפטי. 

חוקיות יבוא של מוצר ממותג

שאלה: ברצוני לייבא סדרת מוצרים הנושאים שם של מותג מאד מוכר שנמכר בארץ. יש לציין שהמוצר שאני מייבא אינו קשור לקטגוריית המוצרים העיקרית של אותו מותג ומדובר בשתי חברות נפרדות, שאין קשר ביניהן. 
כמו כן, החברה שמייצרת את המוצר אותו אני מעוניין לייבא הוקמה שנים רבות לפני החברה הנושאת את שם המותג, אך שתיהן נושאות את אותו השם.

שאלתי היא: כיצד ניתן לבדוק את חוקיות היבוא/שיווק? או ליתר דיוק- כיצד ניתן לוודא שאני לא אתבע אם אשווק את המוצר הנושא את שם המותג המדובר בארץ?

תשובה: הסכם עם החברה הזרה אינו מספיק, ואינו מקנה לך ההגנה  לה אתה זקוק.

יש צורך לבקש מהחברה אשר מולה אתה מבקש לעשות עסקים, לקבל את כתב ההיתר מחברת המקור ואיתה לבדוק בדיוק מה מותר ומה אסור. המכס בארץ (ובצדק) מאד קשיח וסיפורים אינם עוזרים. נציגי המכס מנסים למנוע כניסת חומרים מזויפים לישראל. 

עוד בנושא:

הקמת חברה - כל מה שצריך לדעת

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה