zap group mishpati logo

פשיעה מאורגנת - האמנם? ראיון עם עו"ד מיכה גבאי

"במדינת ישראל אין ארגוני פשיעה", קובע עו"ד גבאי, ומדגיש את אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בפשיעה במדינה. בראיון מיוחד לפורטל משפטי, מספר עו"ד גבאי על התיק בו הוא מטפל בעניינם של האחים מגידיש, תוך שיתוף בתובנותיו ומסקנותיו בנושא

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
28.01.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
פשיעה מאורגנת - האמנם? ראיון עם עו"ד מיכה גבאי

שאלה: ספר על התיק שאתה מטפל בו בעניינם של האחים מגידיש. באילו עבירות עיקריות הם מואשמים? באיזה שלב נמצא התיק?

תשובה: כתב האישום מייחס לאחים מגידיש עבירות של נסיונות לרצח וכן עבירות סמים והובלת נשק. כל התיק התבסס על עדות של עד מדינה שאמור היה לספק את הסחורה ולהפליל את האחים ועוד מספר נאשמים.
לאחר שנשמעה עדותו של עד המדינה, והסתבר שלא כצעקתה והוא לא ספק ראיות שיכולות לבסס הרשעה בעבירה של נסיון לרצח, בית המשפט בבאר שבע - כבר עם הגשת כתב האישום- קבע, כי אין ראיות לעבירות של נסיון לרצח, ולכן הורה על שחרור של שני הנאשמים.
בית המשפט העליון הפך את ההחלטה. האחים נתונים במעצר 15 חודשים, ולאחר מו"מ ארוך וממושך, הפרקליטות החליטה לגבי אחד האחים למחוק את כל עבירות הנשק, נסיונות לרצח ולהסתפק בעבירה של אחזקת סם.

הסדר טיעון לאחד מהאחים

 יש הסדר טיעון שיוצג בפני ביהמ"ש ב-29.1 , במסגרתו הצדדים יעתרו בהסכמה לעונש מוסכם של 18 חודשים מיום מעצרו של הנאשם. המשמעות המיידית, היא שהנאשם יוכל להשתחרר עוד חודשיים. לצערו של עו"ד גבאי, ההר הוליד עכבר ורשויות החקירה נוהגות כדבר שבשגרה לצאת בפרסומים לתקשורת כשמדובר בארגוני פשיעה. היה פרסום בתקשורת, כי הנסיון לרצח היה אמור להתבצע ע"י  טרקטור באמצעות הרמת הכף וירי של טיל. לדברי עו"ד גבאי, מדובר בתסריטים דמיוניים, שזכרם לא בא לכתב האישום וגם לא הוכח. עובדה היא, שהמדינה הסכימה למחוק את כל האישומים שקשורים בנסיונות ברצח ובעבירות נשק. מכך ניתן ללמוד, כי ידה של הרשות החוקרת והפרקליטות קלה מידי, בהגשת כתבי אישום ובקשות למעצר שעה שמדובר במי שמיוחס לו ששייך לארגון פשיעה כזה או אחר.

יצויין בנוגע לאח השני, כי גם לגביו יש הצעה לסיים את המשפט ללא עבירות של נסיונות לרצח ועבירות נשק. המדינה מבקשת להסתפק בעונש מאסר של מספר חודשים, אבל הנאשם בטוח בצדקתו ומבקש להמתין להכרעת הדין של בימ"ש. לגביו לא נסגרה עסקת טיעון.

שאלה: איזו השפעה יש לעברם הפלילי של הנאשמים?

תשובה: לעו"ד גבאי אין ספק, כי העובדה שהמשטרה מקטלגת אנשים כאלו או אחרים כמשתייכים למשפחות פשע, ואם יש להם עבר פלילי על אחת כמה וכמה- תורמת ל"התלהבות" של המשטרה לנקוט דווקא נגדם בהליכים משפטיים.
יש לרשות החוקרת מדיניות להילחם נגד העבריינים האלו גם כאשר הם מבצעים, לכאורה, עבירות פעוטות ערך או זוטי דברים. עבירות שאזרחים רבים אחרים שחטאו בהן, לא תמיד מועמדים לדין בגינן.

עו"ד גבאי: המשטרה לא מצליחה למגר את הפשיעה

שאלה: מנסיונך, האם ממדי הפשיעה המאורגנת בישראל גדולים יותר מבעבר? נדמה ששומעים מכל עבר על ארגונים שונים פעילים בתחום.

תשובה: " אומר נחרצות שבמדינת ישראל אין ארגוני פשיעה. יש עבריינים שדרך הפשע היא לחם חוקם, אך זה רחוק מלהיות ארגון פשיעה", מדגיש עו"ד גבאי.
לדבריו, כדי לזכות באהדת התקשורת, המשטרה מפרסמת חדשות לבקרים חיפושים ומעצרים של ארגוני פשיעה, כאשר לבסוף אולי 10% מגיעים לבימ"ש וחבל שכך.
עם זאת, ניתן לומר, כי רמת הפשיעה בכל סוגי העבירות רק עולה משנה לשנה. זו דוגמא קלאסית לאוזלת ידה של המשטר במלחמתה למיגור הפשע.
עו"ד גבאי לא מתרשם מהתשובות שמספקת המשטרה בדבר היעדר תקציב וכח אדם. לדבריו, החכמה היא לנתב את כל האמצעים בחוכמה להגדלת הביטחון האישי של האזרחים. "פחות תקשורת ויותר מעשים", מטעים עו"ד גבאי.

אין ביטחון לציבור

שאלה:כיצד המשטרה מתמודדת עם הנושא? האם היא משקיעה מאמצי אכיפה ראויים?

תשובה: האמצעים הרבים שהמשטרה מקצה לטובת מלחמה בארגוני הפשיעה לא מוכיחים את עצמם, ולצערנו הציבור עדיין חש לא בטוח ברחובות ולאו דווקא בשל ארגוני פשיעה. די להתייחס לכל עבירת התפרצות שמתבצעת במדינה כל שעה ולראות את חוסר האונים של המשטרה והציבור במלחמה נגד עבירות הרכוש. מדובר באזלת יד של המשטרה שלא מצליחה להגן על האזרח בביתו. כך גם לגבי עבירות אלימות בכבישים או במקומות ציבוריים. עו"ד גבאי מקווה, שהמקרה של האחים מגידיש בו לאחר שעד המדינה לא מספק את הסחורה, המדינה נסוגה, היא תבין שעדיף לא להגיש חדשות לבקרים כתבי אישום שרובם מסתיימים מחוץ לכתלי בימ"ש.
לדעת עו"ד גבאי, לרשות החוקרת נוח להנציח את המלחמות בין העבריינים השונים ע"י הגשת כתבי אישום תוך ייחוס עבירות של נסיונות לרצח בין האחד לאחר.

 


* עו"ד  מיכה גבאי, עוסק במשפט פלילי ופשיעה חמורה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים