zap group mishpati logo

חלוקת רכוש - ניהול העושר המשפחתי

על החשיבות שבתכנון העברה בין דורית וחלוקת רכוש, כדי למנוע מאבקים משפטיים בעתיד לאחר לכתם של ההורים לעולמם

מאת: עו"ד שירי מלכה
03.02.14
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
חלוקת רכוש - ניהול העושר המשפחתי

 

מרבית המשברים המשפחתיים סביב ניהול, חלוקת והורשת העושר המשפחתי שהופכים למאבקים משפטיים, יכולים היו להימנע באמצעות מחשבה ופתרונות יצירתיים. על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת החובה לשמור על זכויות ילדיו. רק אנו יכולים להבטיח כי לאחר לכתנו יוכלו הילדים לנהל את חייהם בצורה מסודרת, ללא הליכים משפטיים ארוכים. בידינו ורק בידינו לדאוג כי הדברים יהיו ברורים ומסודרים ולמנוע סכסוכים וקונפליקטים בין בני משפחה.

הענקת מתנות, ישירות או באמצעות הקמת נאמנות, היא חלק מהעברה בין דורית שבכוחה להעניק לילדינו עצמאות כלכלית ולמנוע סכסוכים בעתיד. בכל העברה ניתן להגן על מקבלי המתנות במקרה של פשיטת רגל, פרידה, או גירושין מבן הזוג בדרך מושכלת ומתוכננת מראש.

כמובן שכל הענקה חייבת להיבדק מכל ההיבטים – הן מבחינת הכדאיות והן באשר להיבטי המס הנלווים לנוכח גזירות קיימות ועתידיות.

מאמרים נוספים בנושא:

* ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?
* היתרונות בעריכת הסכם ממון
*
אי עריכת צוואה מהווה גורם סיכון
* צדק חלוקתי בין בני זוג

האתגרים המונחים בבסיס התכנון המובנה של ההעברה הבין דורית

שני אתגרים עומדים בפנינו בבואנו לתכנן את ההעברה הבין דורית. האתגר הראשון הוא שמירה על דור ההורים. בעידן בו אנו שומעים יותר ויותר על ניצול של קשישים בידי גורמים מחוץ למשפחה, כל אדם מחויב למנוע ניצול לרעה של הוריו. האתגר השני הוא לדאוג לכך שילדינו לא ייפלו קורבן לחוסר ידע בהתנהלותם עם הרכוש אותו אנו מותירים להם. ביכולתנו להמשיך ולחנך את ילדינו לפי הערכים שלנו גם לאחר מותנו. זוהי למעשה מהות התכנון המובנה של ההעברה הבין דורית.

ניהול העושר המשפחתי

ישנן דרכים רבות ומגוונות לניהול העושר המשפחתי והן חולשות על תחומים רבים. הענקת מתנות לילדים, תכנוני מס, ירושות, עזבונות, שמירה על נכסים, בניית דור ההמשך בחברות, נאמנויות, התמודדות עם אתגרי הדור השלישי, משקים חקלאיים, חברות משפחתיות, השקעות – כל אלה מהווים אתגר כאשר מדובר באחריות שלנו למען ילדינו.

הדרך הרווחת להעברה בין דורית

הדרך הרווחת ביותר לדאוג לכל אלה היא צוואה. צוואה היא למעשה עסקה שאדם עושה על כל רכושו.
זוהי עסקת חייו, או למעשה, עסקת מותו. צוואה היא מסמך משנה חיים - של המוריש, אך גם ובעיקר של קרובי המנוח- אלה שיירשו ואלה שלא יירשו.

כיצד ניתן להתגונן מראש מפני תקיפת הסדרים של העברה בין דורית?

ככל שההסדרים של העברה בין דורית מובנים יותר - כך קשה יותר לתקוף אותם. כמובן שבכדי לגבש הסדרים שייתנו מענה למכלול האתגרים המשפחתיים יש לפנות למומחים בתחום ובכך למנוע מתחים, לחצים ואת הנזק הכספי והרגשי הניכר שנלווה לניהול הליכים משפטיים ארוכים לכל המשפחה.

 

*תחומי עיסוק: משפחה, צוואות וירושות, אפוטרופסות, אימוץ

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה