zap group mishpati logo

סיכומים בתיק פלילי - הבקשה החריגה של אולמרט

מדוע עוה"ד של אולמרט בקשו מביהמ"ש כי הסיכומים יהיו סמויים מעיניה של שולה זקן ועורכי דינה? על ההתפתחויות האחרונות בפרשת משפטו של אולמרט בכתבה זו

מאת: עו"ד מוטי אדטומוטי אדטו עו"ד פלילי
11.02.14
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
סיכומים בתיק פלילי - הבקשה החריגה של אולמרט

אסטרטגיה בניהול תיק פלילי

בתיק הפלילי בו נאשמים יחדיו ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, וכן מנהלת לשכתו הגב' שולה זקן יחד עם אחרים, מתקיים אירוע חריג ביותר - אירוע שלא זכור לעורכי דין - הוגשה בקשה ע"י עורכי דינו של מר אולמרט, כי הסיכומים שהוא יגיש יהיו סמויים מעיניה של הגב' זקן ועורכי דינה – עד לגמר הסיכומים מצידם.
בית המשפט דחה, כמובן, את ההליך הזה ללא תקדים ביום 3.2.14.
ברשימה זו נסקור את האירוע המשפטי המיוחד וננסה, לפי המידע שפורסם בתקשורת, לנתח את האירוע מהפן המקצועי של חשיבה אסטרטגית של ניהול תיק פלילי.

התיק הפלילי

לאורך ניהול התיק הפלילי, היה חשוב מאוד לעורכי דינו של אהוד אולמרט שלא יעלה על פני השטח צל של סכסוך אל מול הגב' שולה זקן. בעבר נוצר הרושם שיתכן כי מגיע צל שיכול להעיב, וניסו לטאטא את הסכסוך. הדבר עלה כאשר היה נדמה כי גב' זקן נעלבה, והרושם התקשורתי היה שמנסים לרצותה.
נשאלת השאלה מדוע? מדוע יש רצון שלא לפגוע באופן כ"כ ברור? מדוע הרושם שנוצר הוא חשש מהעצמת הסכסוך ובמיוחד אצל אולמרט? התשובה לא ברורה לחלוטין.

עדת מדינה

בניתוח מן החוץ - אין ספק שאילו גב' זקן היתה רוצה להיות עדת מדינה היא היתה נחלצת מהתיק הפלילי כנגדה (הנחה סבירה) שהיה נסגר/ממותן ביותר  - הכול תמורת עדות מלאה/חלקית על המעורבים האחרים. לדבר סימוכין כאלו ואחרים במקורות שונים.
כך שלאנשי אולמרט רווח כפול אם הסיכומים שלהם יישארו חסויים  - מצד אחד השתקה של גב' זקן- הרי הם לא יוצאים מולה, ומצד שני אם יצאו כנגדה – היא לא תוכל להגיב, שכן המשפט הסתיים.

מצב התיק כיום

התיק הפלילי בפרשת הראיות – הסתיים. הסתיימו הן פרשת התביעה והן פרשת ההגנה.
הראיות נשמעו. העדים העידו, המילים נאמרו, הראיות הוגשו, וכפי הנראה נארגו בהן חוטים של זהב, חוטים סמויים מהעין שעכשיו הזמן לחשוף – בסיכומים.

סיכומים בתיק פלילי

בסיום התיק הפלילי לאחר הצגת מלוא הראיות, מגיש כל צד להליך הפלילי את סיכומיו לתיק.
זהו האירוע לו הנאשם מצפה מרגע שידע על החקירה הפלילית ולבטח מרגע שראה את כתב האישום. תיק פלילי נבנה על ידי הצדדים מתוך ראיה של הסיכומים. הסיכומים נבנים מתוך ראיה של הכרעת הדין.

האירוע בתיק של אולמרט

מתברר שעורכי דינו של אהוד אולמרט הגישו בקשה שסיכומיו יהיו חסויים מאחד הצדדים לתיק הפלילי – או יותר נכון מעורכי דינה של שולה זקן.
עד מתי חסויים? עד שאלו יסכמו בע"פ  - מועד הסיכומים בע"פ הוא אחרי המועד להגשת הסיכומים בכתב.
מדוע חסויים? יש לשער שכדי למנוע מהסיכומים של הגב' זקן לענות על הטענות של אולמרט וסנגוריו.

נימוקי בית המשפט

בית המשפט לא נימק את התנגדותו לבקשה החריגה.
עורכי דינה של גב' זקן היו חריפים למדי ומתוך תגובתם שצוטטה באמצעי התקשורת: "אין זה מובן מדוע ירצה המבקש לחסות את סיכומיו. האם הוא חושש מכך שהנאשמת (הגב' זקן) תוכל להגיב בסיכומיו לדבריו? מדוע שיחשוש מכך? בית המשפט מבקש לברר את האמת ולא לתת לאף צד יתרון על צד אחר".

המאזן ברור – העימות החל – האם הוא החל באיחור ועבור מי? האם מישהו נרדם בהבנת המציאות? מהי המציאות בפועל? על הכול נלמד בקרוב מהכרעת הדין.

עוד בנושא:

תיק פלילי - האם ניתן למחוק אותו? וכיצד?

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

* עורך דין מוטי אדטו, הוא עורך דין פלילי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים