zap group mishpati logo

התחתנת "בצחוק" בגיל 16? יש צורך בגט!

אם כשהייתם צעירים חברך ענד טבעת שקנה על אצבעך, ואמר בצחוק "הרי את מקודשת לי בטבעת זו" בנוכחות שני עדים, אתם נחשבים לנשואים. תרצי להתחתן באמת בבגרותך? תזדקקי לגט.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
02.02.10
תאריך עדכון: 09.09.19
3 דק'
התחתנת "בצחוק" בגיל 16? יש צורך בגט!

פעם היית כה צעירה ותמימה. יום אחד, כשלא היה מה לראות בטלוויזיה, המחשב היה מקולקל ושעמם לך, קפצת לבקר את חברך, שבאותו זמן הכין שיעורי בית עם שניים מחבריו לכיתה. חיכית שיסיימו ויתפנו אלייך. בינתיים, הכנת להם משהו קליל לאכול, הגשת להם שתייה והיה נחמד לא להיות לבד. כשהם סיימו, וחברך התפנה אלייך, התחלתם לצחוק ולהשתעשע. הסרת את הטבעת שהייתה על אצבעך ואת השרשרת שהייתה על צווארך כדי שיהיה לך יותר נוח והשתרעת על הספה. לפתע, חברך לקח את הטבעת, ואמר לך בצחוק:"הרי את מקודשת לי בטבעת זו", וענד את הטבעת על אצבעך. שני החברים הסתכלו בכם וצחקו, ואת ממש התגלגלת מצחוק. "איזה כיף להעמיד פנים שאנחנו בעל ואשה", קראת בקול וצחקת. להעמיד פנים? לא בטוח. ע"פ ההלכה היהודית הנישואין תופסים, יש להם תוקף, ואם תרצי בעוד כמה שנים להתחתן "באמת", תצטרכי לקבל גט.

ליעוץ בנושא גירושין, פנו לעורכי דין משפחה

בית-הדין הרבני דן בבקשה לתיקון מעמד אישי של בחורה בשל ספק קידושין שנערכו לפני כ-7 שנים,כאשר היא הייתה בת 16.
לדברי הבחורה, היא והמשיב (פלוני) היו חברים טובים ויצאו ביחד כמה חודשים. כאשר היו בדירה עם עוד שני חברים, פלוני נתן לה טבעת שקנה לה, ואמר לה:" הרי את מקודשת לי בטבעת זו". "לא חשבתי שלטקס ישנה משמעות של קידושין. סברתי שזה לא תופס בלי רב", סיפרה הבחורה, ואמרה שהטקס נעשה בצחוק.

צחוק, צחוק, אבל אמת...
כיום, הבחורה חזרה בתשובה, היא מעוניינת להינשא לאדם אחר, וחוששת שלמעשה הצחוק יש משמעות. הבחור שקידש אותה טוען שעבר תאונת דרכים, וזכרונו נמחק. הוא זוכר שקנה את הטבעת עבורה ונתן לה אותה, אך הוא לא זוכר את כל התנהלות העניינים ושאמר לה "הרי את מקודשת לי" וכו'.
עד אחד הופיע בפני בית הדין, והכחיש מכל וכל שהיו קידושין בפניו. העד השני לא הוזמן בגלל טעות בשמו.
בית-הדין פסק, כי יש צורך בגט. בית הדין נימק את החלטתו, בין היתר, בכך שניכרים דברי אמת של האשה שאכן היה אירוע כזה, היא נראית כנה, ועצם זה שהיא טוענת שהיא לא התכוונה לקידושין לא משנה.

בית-הדין ציין, שישנם פוסקים שסוברים שאפשר להתיר קידושין כאלו ללא גט, אולם בשל החומרה באיסור אשת איש, אין להתירה ללא גט, ואם היא מעוניינת להינשא לאחר, יש להסדיר גט פיטורין באופן מיידי.
(תיק מס' 5719-63-1 פלונית נ' פלוני).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה