zap group mishpati logo

הרהורים על הרשעת אולמרט בפרשת הולילנד - היום שאחרי

יום ההרשעה לא היה יום שמח לציבור הישראלי. עם זאת, סוף סוף נחשפה העוולה ונחשפו מעשי השחיתות שבוצעו ע"י ראש הממשלה לשעבר ואחרים. אולי כעת הגיע הזמן ל"ניקוי אורוות" בשירות הציבורי

מאת: עו"ד מוטי אדטו
03.04.14
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
הרהורים על הרשעת אולמרט בפרשת הולילנד - היום שאחרי

בתקשורת נאמר שוב ושוב שהיום בו הורשע ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הוא יום עצוב. נשאלת השאלה, יום עצוב עבור מי?

במה הורשע מר אולמרט?

מר אהוד אולמרט הורשע בגניבה שיטתית של הנזקקים לשירותיו. הוא לקח כספים לא בפעם הראשונה (עיין ערך פרשת טלנסקי וראשון טורס שם אולי זוכה, אבל הוכח שלקח כספים "לא במודע" או "לצרכים פוליטיים" או בשלל האירועים שרק בקושי נסגרו כדי להתמקד בעיקר), ועכשיו הגיעו למסקנה שאת הכסף קיבל למטרת "סיוע לאחיו" ולמטרת סקר פוליטי זה או אחר.

המסקנה של בית המשפט קשה  - לא רק לקח שוחד, אלא גם שקר. ועכשיו מול שופט אמיץ הכל הסתיים.

האם זהו רגע עצוב?

לתפיסת הכותב, עצוב היה המצב שמר אולמרט הצליח במשך שנים לקחת כספים- לקחת כספים ליזמים ולתת לאותם היזמים רכוש ציבורי (לדוגמא אחוזי בניה) כדי לקבל כספים מהנזקקים לעזרתו.
כעת יוצאים החוצה סיפורים רבים נוספים, ומתברר שהיו עוד מקרים רבים, כאשר מכולם חמק, והצליח להימנע מאישום/הרשעה. במקרים אלו היה אולמרט, ככל הנראה, מתוחכם מספיק, ולא היה עד מדינה.
כך, שניתן לומר, שרגע החשיפה והכרעת הדין, הוא דווקא אירוע משמח, שכן מי שעשק את הציבור נלכד.

פרויקט הולילנד:

עשרות שנים יעברו אנשים לאורך כביש בגין בירושלים ויראו את המונומנט שנבנה (נבנו רק 40% ממה שאושר). כולם ינקבו בשם האדם שקיבל את השוחד ומה הוא עולל לקו הרקיע של עיר הבירה. זהו אירוע עצוב.

הפרשות בהן היה אולמרט מעורב

מה בעצם היה שם? את מעטפות הכסף (שתחילה הכחיש את קבלתן) אולמרט קיבל גם קיבל (הודה בכך בהמשך) – שם המדובר היה בסכומים אדירים (לא תמיד ידועים שכן הכסף היה במעטפות.

בפרשת ראשון טורס הוא קיבל מימון של 90,000$ ולא היה מודע לכך – מה שמיוחד שם הוא העובדה שהגב' זקן שקיבלה את כספי הייצוג המשפטי בהשפעתו וממקורבו –לא עלתה לדוכן העדים וויתרה על הגנתה – על מנת שלא ניתן יהיה לעשות שימוש בעדותה כלפיו.
כעת, האיש שחמק מכל אירוע פלילי – דבר שהיה עצוב לאזרחים שראו בכך חידלון מערכתי - הורשע.

במה הורשע מר אולמרט?

מתברר שהייתה קיימת תעשיה שלמה של שחיתות. רבים נטלו בה חלק, ורק מעט מהם הואשמו בעבירות. ההרשעה של הנאשמים שבסופו של דבר כן הורשעו, מלמדת מציאות עגומה ביותר, במסגרתה מעטים הרוויחו ועשקו את הציבור – בסיוע נציגי הציבור.
ויודגש, לא סתם נציגי ציבור, אלא מהבכירים שבהם.

מהם העונשים הצפויים?

קשה לדעת מה יהיו העונשים. הרב דרעי נדון לשלוש שנות מאסר בגין אישום פחות משל אולמרט.
הרב בניזרי נדון ל-4 שנות מאסר בגין עבירת שוחד (עבירה עיקרית).
אולמרט מבוגר יותר, בעל יותר זכויות, ומנד גם "אשם" יותר. את כל אלו, בית המשפט יקח בחשבון בבואו לגזור את העונש.

מה צפוי בהמשך?

בנוסף לברור מאליו בעניין פרשת שולה זקן וההדחה בחקירה כן/לא, קיים עדיין את ערעור המדינה בשתי הפרשיות "ראשון טורס" ו"טלנסקי" (מעטפות הכסף).

קשה לראות כיצד בבית המשפט העליון יאפשרו מציאות במסגרתה פקיד ציבור מקבל מעטפות מלאות כסף, מכחיש תחילה את קבלתן – ואח"כ מאשר וטוען לכסף פוליטי.
כן קשה לדמיין מציאות במסגרתה הנאשם ניצל מהרשעה בתיק פלילי בזכות העובדה שהעדה המכריעה לא עולה לדוכן – והוא הרי שילם את כספי הייצוג המשפטי שלה (גם אם בעקיפין).
הדבר המוזר הוא, שלא נבחנו בפרשה היבטים של הלבנת הון ושל מערכת המס.

לסיכום:

ניתן לומר, כי היום בו הורשע אולמרט הוא יום עצוב, שכן אדם שגנב ולקח שוחד הצליח להתמנות לתפקיד ראש הממשלה – למרות העננה שרחפה מעליו במשך שנים. 
עם זאת, זהו יום שמח שכן, סוף סוף  נחשפה העוולה שנעשתה לציבור כולו, ואולי עכשיו יש מקום לדון ב"ניקוי אורוות" בשירות הציבורי.

עו"ד מוטי אדטו במשפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה