zap group mishpati logo

הגט לא כשר? בית הדין לא יתן אישור גירושין!

ביה"ד הרבני דן במקרה בו הבעל בקש לקבוע את מעמדו כגרוש כדי שיוכל להינשא לאשה אחרת שהכיר דרך האינטרנט. בית הדין קבע, כי בגט נעשו טעויות רבות, וכי יש לקבוע כי הבעל מעוכב מלהינשא. "גם אם דרכי בני הזוג נפרדו, יש לנהוג באשה בכבוד, ולא לתת לה גט בעורמה!", נקבע בפסק הדין

מאת: מערכת משפטי
02.02.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הגט לא כשר? בית הדין לא יתן אישור גירושין!

- עודכן במרץ 2014 -

מהו גט מעושה?

גט מעושה, ע"פ ההלכה היהודית הוא גט שניתן ע"י הבעל שלא מרצונו החופשי לגרש את האשה, אלא כדי שיוכל להמשיך בדרכו/להתחתן עם אשה אחרת תוך הסרת אמצעי לחץ וענישה שהופעלו עליו כמו מאסר או קנס כספי.
כידוע, גט הוא שטר שיינתן לאישה ע"י הבעל, רק כאשר שני הצדדים מסכימים לכך. 
בתי הדין הרבניים לא יכשירו גט שלא נעשה וניתן כדת וכדין, כפי שמוסבר במקרה הבא:

 בית הדין הרבני דן בבקשה של אדם לתיקון מעמדו האישי, אשר ביקש מבית הדין לקבוע  את מעמדו האישי כגרוש.

מדובר באדם אשר נשא את אשתו, פלונית, כדת משה וישראל לפני כעשר שנים. לבני הזוג נולדו שתי בנות, האחת בת 8 והשנייה בת 6. בני הזוג גרו בארה"ב. בשנת 2006 הצדדים החלו בהליך גירושין. לדברי הבעל, הסיבה לגירושין הייתה התערבות הורי האשה בחייו, והעובדה שהם לא אהבו את הליך חזרתו בתשובה. הבעל טען, כי הופיע בבית הדין, ומכיון שהאשה אמרה ש"יבוא מחר", כתבו את הגט, אך האשה לא הופיעה. לדברי הבעל, האשה הוזמנה פעמיים-שלוש לפחות, ולא באה.

לפני כחמישה חדשים הבעל הכיר דרך האינטרנט בחורה חוזרת בתשובה, הוא הבין שלא יוכל להתחתן איתה, ולכן היה חשוב לו להסדיר בהקדם את עניין הגט מאשתו.
בהתאם לכך, הוא הלך לביתה של האשה עם שני עדים, צלצל בפעמון הדלת ואמר לה "זה הגט שלך". האשה לקחה את הגט מידו, וסגרה את הדלת לדבריו, הרב צלצל לעדים לוודא שהכל בסדר, ועל סמך זה נתן "מעשה בית דין". הבעל הגיע לבית הדין הרבני בת"א עם מעשה בית הדין, וניתן לו אישור גירושין ופסק דין מתאים.
במקביל, התקבלה פנייה בארה"ב שהגט לא נעשה כדת וכדין.

נעשו בגט טעויות רבות
ביה"ד, אשר דן בבקשת הבעל לקביעת מעמדו כגרוש, פסק כי יש לקבוע שהבעל מעוכב מלהינשא. ע"פ בית הדין, קיימים 3 נימוקים, אשר כל אחד מהם בפני עצמו יכול לבטל את אישור הגירושין שבית הדין נתן לבעל. ראשית, מדובר ב"גט מוקדם", שלא נמסר ביום הכתיבה, ולכן הוא פסול.

שנית, אירעו בגט טעויות רבות, בכללן שהגט לא היה מרצונה החופשי של האשה. הגט לא ניתן לאשה באופן הרגיל, שהיא פושטת יד והבעל נותן אותו לידה. חסרה הנתינה.
שלישית, גם אם הגט לא ניתן בכפייה, הוא נעשה בהטעיה ובהונאה תוך פגיעה בזכויות יסוד של האשה המוקנות לה מכח ההלכה ומכח המוסר והצדק של תורת ישראל. " דרכה של תורה לנהוג ביושר, במידות טובות ובעין טובה כלפי אשתו, גם אם נפרדה דרכיהם. עליו לנהוג בה בכבוד, בפרט שהיא אם בנותיו. זו דרכה של תורה. להתעמר בה, לתת לה גט בערמה - זו אינה דרכה של תורה!!!", כך נכתב בפסק הדין.

בהתאם לכך נקבע, כי אישור הגירושין שקיבל הבעל-בטל. (תיק מס' 4870-63-1 פלוני).

מתן גט - צעד חיוני לסיום הנישואין
חשוב לציין, כי מתן גט הוא פעולה חשובה ביותר בהליך גירושין בישראל בין בני זוג יהודיים. העדר הסכמה יכול להוביל להימשכות ההליכים במשך תקופה ארוכה מאוד, ולפגיעה קשה באחד הצדדים ובילדים המשותפים. מתן גט בצורה כשרה הוא צעד הכרחי וחיוני לסיום פרק הנישואין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים