zap group mishpati logo

גירושין במחשבה תחילה - בית משפט או גישור?

מהן האופציות העומדות בפני בני זוג שרוצים להתגרש? האם כדאי לנהל הליך גירושין בבית המשפט או שעדיף לפנות להליך גישור? כיצד מתנהל הליך גישור ומהן מטרותיו? על כל אלו ועוד בכתבה שלפניכם

מאת: עו"ד גילעד ושדי
03.04.14
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
גירושין במחשבה תחילה - בית משפט או גישור?

לקראת החגים הקרבים ,בין הבישולים, הקניות, המתנות, והניקיונות וכל ההתעסקות הסיזיפית בהם, גועשת ורועשת הקרקע תחת בתים רבים בישראל.

כחודש לפני החגים ולעיתים חודשים רבים קודם לכן מתחילים לחשוב ולתכנן ,היכן להתארח, את מי להזמין ועם מי אסור בשום פנים ואופן להיפגש. ומכיוון שזוג מורכב משני אנשים בעלי דעות וצרכים שונים, אופייניים ריבים גועשים בתקופה זו, אשר לעיתים רבות פותחים תיבות פנדורה ומובילים היישר אל מדרגות הרבנות.

ועל כן, מחד, יש לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע ליחסים הזוגיים ,לכבד ולהתגמש כדי לא להגיע לנקודת האל חזור. ומאידך , יש להתכונן ליום פקודה.
לכן, במידה שהגעתם לנקודת האל חזור וגם במידה שאתם חושבים ש"לנו זה לא יקרה" .. כדאי לדעת וללמוד על האופציות השונות העומדות בפני זוגות שבכל זאת החליטו לפרק את החבילה ולהתגרש.

גירושין בבית משפט

הליך הגירושין המתנהל בבתי המשפט הינו לרוב הליך ארוך, קשה וכואב לשני הצדדים, הליך המשנה את חיי המתגרשים לאין ערוך ומקנה תחושה של חוסר יציבות, במיוחד אם מעורבים בכך ילדים. מיותר לציין, כי הליך הגירושין המתנהל בבתי המשפט מצריך השקעה כספית אדירה המעיבה עוד יותר ומלבה את היצרים.

כיום, הולכת וגוברת ההבנה בקרב המתגרשים כי ההליך הכדאי ביותר המאפשר לשמור על מערכת יחסים תקינה במהלך הליך הגירושין ולאחריו הוא הגישור.

מהם יתרונות הליך הגישור?

הליך הגישור כשמו כן הוא – הצורך לגשר על פערים גדולים כקטנים שנפערו או יפערו במהלך הגירושין. במהלך הגישור הצדדים יכולים לומר את דבריהם  ללא חשש כי אלו ישמשו נגדם בהליך משפטי כזה או אחר. 

זוגות הבוחרים בדרך הגישור בוחרים להתגרש בדרכי נועם, נימוס ומתן כבוד הדדי. מטרת הגישור היא להביא את הזוגות להסכמה על תנאי הגירושין כגון, מזונות זמניים, חלוקת הרכוש, משמורת הילדים וחינוכם ועוד.

יתרונות הגישור הם רבים אך החשוב שבהם הוא בראי העתיד. אחת המטרות העיקריות עליהן צריכים לתת את הדעת היא, השמירה על יחסים בריאים הבנויים על כבוד הדדי, במיוחד כאשר מעורבים בכך ילדים, שנפגעים רבות מהליכים משפטיים ארוכים ורווי איבה ומתח.

יתרון חשוב נוסף נוגע לפן הכספי. יש להבין, כי הליכים משפטיים עלולים להביא רבים מן הזוגות לנטילת הלוואות, דבר המוביל לעיתים לקריסה כלכלית. הליך הגישור נפרש על פני תקופה קצרה יחסית ועלותו זולה בצורה משמעותית בהשוואה להליכים משפטיים. 
לאחר סיום הליך הגישור נערך בין הצדדים הסכם גישור המכיל את כל ההסכמות בין הצדדים אותן הם מאשרים בחתימתם. לבסוף, שופט יאשר את ההסכם ובכך יקבל הוא תוקף של פסק דין.

כיום, עקב הצלחתו הרבה של תחום הגישור, בפרט בתחום המשפחה, ביהמ"ש מפנה את הצדדים לגישור עוד בטרם החל ההליך המשפטי.
מוטב לדעת, כי הליך הגישור חולש על תחומים רבים ועושה פלאים , אך גם בטרם יגיע זוג לנקודת האל חזור ובמידה שישנן נקודות בהן דרושים הצדדים לפתרונות, ניתן ורצוי לפנות למגשר מוסמך. 

• גילעד ושדי ,עו"ד ומגשר מוסמך מטעם ועדת גדות ובתי המשפט, בעל תואר M.B.A,מעניק שירותי גישור במגוון תחומים וכן עוסק במקרקעין ,עסקאות ותמ"א 38.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה