zap group mishpati logo

מסלול חדש: היתר עבודה מהיר לתקופה קצרה

משרד הפנים מציע בשבועות האחרונים מסלול חדש המאפשר את העסקתם כדין של מומחים זרים בישראל לתקופה של עד 30 יום, בתהליך של מספר ימים

13.04.14
תאריך עדכון: 09.04.24
3 דק'
מסלול חדש: היתר עבודה מהיר לתקופה קצרה

במהלך השנה האחרונה הגבירו רשויות האכיפה של מנהל האוכלוסין ומשרד הפנים את האכיפה בתחום העובדים הזרים ככלל, ובתחום המומחים הזרים בפרט. שימוש יעיל יותר במקורות מודיעיניים, כמו גם בדיקה מדוקדקת יותר של רשיונות עבודה ושהייה אשר ברשותם של המומחים הזרים באתרי העבודה השונים, הביאו לביקורות רבות ופשיטות על אתרים בהם מועסקים המומחים, ועקב כך למעצרים, קנסות כספיים ואף גירוש מישראל של למעלה מ-200 מומחים זרים במהלך 2013. 

ענישה בגין העסקה ללא היתר
יצוין, כי העונשים למעסיקים בגין העסקה של מומחה זר ללא היתר עבודה כדין נעים בין קנס כספי, שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים ועד להגשת כתב אישום פלילי. זאת בנוסף להכללת המעסיק ברשימה "השחורה", אשר תקשה עליו בקבלת היתרי עבודה בעתיד, ותגרום לעיכובים רבים בהליכים השונים בתחום. 

מגמה מחמירה זו של מדינת ישראל מסמנת את הכיוון בתחום, ומחדדת באופן ברור את הצורך בהיתר עבודה ובאשרת עבודה כדין, גם לעבודה של תקופה קצרה ביותר (יום אחד). ההגדרות בנוגע למיהו עובד, ומה נחשבת ל"עבודה" בישראל הורחבו אף הן, באופן הכוללים ייעוץ ופיקוח, גם אם העובד מועסק על ידי חברה בחו"ל המשלמת את שכרו, וגם אם פעילותו בישראל אינה כוללת עבודה פיסית מכל סוג שהוא.

מסלול חדש
במקביל להחמרה באכיפה בתחום, מציע משרד הפנים מסלול חדש, אשר יופעל במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות, המאפשר תוך ימים ספורים הגעה של מומחה זר לתקופה קצרה, מוגדרת ומוגבלת, שאינה עולה על 30 יום בשנה קלנדרית.

החשיבות של מסלול זה הינה רבה ומשמעותית, והשימוש בו מעניק מענה לסיטואציה המוכרת כבעייתית מאוד עבור מעסיקיהם של המומחים הזרים בשנים האחרונות. זאת לאור העובדה שהנפקת היתר עבודה ואשרת עבודה למומחה זר אורכת בממוצע כ-3-4 חודשים, ולכן יש להתחיל בהליך זמן רב טרם תחילת העבודה בפועל. עובדה זו מונעת מן המעביד אפשרות חוקית להזמין לישראל מומחה זר לטיפול בתקלה באופן מיידי, ומכאן הצורך בפתרון. 

מענה לבעיות נקודתיות
בעקבות יוזמת לשכת המסחר ישראל – אמריקה והודות למסלול החדש של משרד הפנים, שכאמור יופעל בנסיבות הרלוונטיות, יוכלו המעבידים לתת מענה לבעיות נקודתיות המצריכות את הגעתם של המומחים הזרים לישראל לתקופה קצרה – ובהתראה קצרה, והכל בהתאם לנהלים ולדרישות של משרד הפנים, אשר מהווים פיתרון ביניים פרקטי במציאות המורכבת, הדורשת לעיתים ניוד מיידי של מומחים לישראל, תוך הקפדה על קבלת היתרי עבודה. 

יתרון משמעותי נוסף למסלול זה, שעשוי לדרבן את המעסיקים להקפיד בקבלת היתר עבודה לתקופה קצרה, הינו כי נכון להיום לא נגבית אגרת מעסיק על ידי המדינה בעת שימוש במסלול זה. מאחר שגובה האגרה הינו למעלה מ- 11,000 ₪, תהיה בכך הקלה משמעותית למעסיקים.

יש לציין, כי המסלול החדש טרם עוגן בנהלים ומכאן שעשויים לחול בו שינויים מהותיים. כמו כן, המסלול מוגבל ככל הנראה לחברות רב לאומיות, תוך מתן שיקול דעת מלא למשרד הפנים. 

*עו"ד יואב נוי הינו עורך דין בכיר במשרד עורכי הדין קן-תור & עכו, במחלקת דין ישראלי. עו"ד שי נמרודי הינו עורך דין במשרד עורכי הדין קן-תור & עכו, במחלקת דין ישראלי.

** המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברים ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים