zap group mishpati logo

סכסוכים במשפחה - שאלות ותשובות מהפורום

האם אב שקשור באופן מיוחד בלתו הבכורה יוכל לקבל משמורת עליה, ואלו שתי אחיותיה יהיו במשמורת האם? ומה לגבי זכויות סבים- האם הם יוכלו לבקר את נכדיהם גם במצב שבו הבן או הבת מתנגדים לכך? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום סכסוכים במשפחה. עו"ד ניר פייטלוביץ, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי
22.04.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
סכסוכים במשפחה - שאלות ותשובות מהפורום

ריבים בין אחים
שאלה: אנחנו 4 אחים שגרים באותה חצר. לכל אח יש ילדים ומשפחה משלו. יש צפיפות גדולה וקרבה פיזית בין המגורים, וזה מאוד מקשה על החיים. המגורים שם עוזרים לנו כלכלית אבל הריבים בין המשפחות קורים לעיתים קרובות: בין הילדים, בני הדודים ובינינו האחים. אף אחד לא מוכן לעזוב כי זה נוח מבחינה כלכלית, אבל החיים בלתי אפשריים. מה עושים במקרה כזה?

תשובה: השאלה כפי שנוסחה חסרה פרטים רבים על כדי ניתן יהיה להשיב עליה תשובה עניינית.
עם זאת, ככל שמדובר בנכס משותף הרשום על שמך ועל שם אחיך, ניתן ע"פ חוק, ע"י כל אחד מהשותפים, לפנות לבית המשפט ולבקש בקשה לפירוק שיתוף בנכס.
בהליך זה בית משפט יבדוק את האפשרות לפרק את השיתוף בנכס תוך שמירה על האמור בחוק, בעיקר בנוגע להבטחת מגורים של קטינים.

הפרדה בין אחיות – האם אפשרית?
שאלה: בעלה של בתי מתכוון לבקש מבית המשפט לקבל משמורת בלעדית על הבת שלו בת ה-8 כיוון שהיא קשורה אליו, וששתי הילדות הקטנות יותר: בנות 5 ושנתיים יישארו עם בתי. בתי ואנחנו לא חושבים שצריך להפריד בין הילדות-אחיות והוא מתעקש.
עד כמה נפוץ שבית משפט מפריד בין אחים? האם הסיכוי להפרדה הוא גדול?

תשובה: בית משפט לענייני משפחה תמיד יפעל עפ"י הכלל המנחה של טובת הקטין.
יהיה קשה מאוד להוכיח, כי טובתה של הקטינה בת ה-8, בטח בגילה הצעיר, היא להתגורר בנפרד מאחיותיה בנות ה-5 והשנתיים.
בדר"כ בית משפט נמנע מלבצע הפרדה כזו, ומורה על משמורת כל הילדים אצל אותו הורה משמורן.
פיתרון אפשרי הוא לקבוע הסדרי ראיה רחבים יותר עם הבת הגדולה ככל שהיא באמת קשורה אליו מאוד.
וככל שיחלו הליכים משפטיים, מומלץ לשכור עורך דין המתמחה בתחום.

נתק במשפחה
שאלה: לאחר מערכת יחסים הרסנית ומורכבת עם אימי ואחי, החלטתי לנתק קשר עימם.
ברצוני לדעת האם יש לכך מעמד משפטי? האם ישנו מסמך חוקי שביכולתי להוציא ולציין באופן רשמי שאיני חלק ממשפחתם ואינני רוצה בשום קשר: ירושה וכד'?
האם אפשר להירשם באיזושהי צורה כחסרת משפחה במשרד הפנים?

תשובה: למיטב ידיעתי, אין כל אפשרות למחוק את נתוני משפחתך ואת הקשר שלכם במאגרים של משרד הפנים.
לעניין ירושה, ישנה אפשרות לחתום על תצהיר הסתלקות מחלקך בעיזבון, אולם מסמך זה יעשה רק כאשר המוריש הולך לעולמו ואכן את זכאית לרשת חלק מעזבונו ע"פ דין או ע"פ צוואה.
כמו כן, יש אפשרות לערוך הסכם המצהיר, כי אין לך חובות כלפיהם. אם יתנגדו להסכם כזה, תוכלי להגיש תביעה הצהרתית המצהירה כי אין לך כל חובות כלפיהם. אם יש חובות משותפים והם ירצו לתבוע אותך בעתיד, תאלצי להתגונן בבית המשפט.
באשר לחיות מחמד- אם החיות לא רשומות על שמך, אין לך כל חבות כלפיהן.

זכויות סבים
שאלה: רציתי לדעת, האם יש פסיקה שהתקבלה שמחייבת הסדי ראייה לסב כאשר שני בני הזוג (הורים של הילדים) מתנגדים ( גם הבת של הסב וגם בעלה – והם נשואים זל"ז).

תשובה: המקרה המתואר הינו סבוך ביותר והתשובה אליו תיבחן בכל מקרה ונסיבותיו ולגופו של עניין.
הכרה במעמד של סבים לבוא בדלתותיו של ביהמ"ש ולתבוע הסדרי ראיה עם הנכדים הינה הכרה חדשה יחסית, ולכן אין עדיין פסיקה רחבה בעניין.
בית משפט בבואו לבחון תביעה שכזו, תמיד יפעל ע"פ טובתו של הקטין, ובמידה שיוכח ע"י הסבא כי נגרם נזק לקטין בשל הניתוק ממנו, בית המשפט ככל הנראה יפסוק על קיום של הסדרי ראיה בניגוד לעמדת ההורים.
יחד עם זאת, הדרך לשם היא ארוכה והנטל להוכיח את הנזק מוטל על כתפיו של הסבא.
לעיתים הדרך הנכונה במקרים אלו היא דווקא דרך גורמי טיפול מחוץ לכותלי ביהמ"ש, אך לא תמיד הדבר אפשרי ויש צורך ברצון משותף של הצדדים לפנות לטיפול כזה.

מזונות ילד
שאלה: ע"פ הסכם הגירושין, המשמורת של הילד אצל גרושתי, אבל בפועל הילד נמצא איתי כמעט כל השבוע חוץ מיום יומיים שהוא אצל גרושתי. האם אני יכול להפסיק לשלם מזונות? מה הפעולות שאני יכול לנקוט בעניין זה?

תשובה: באפשרותך לפנות לבית המשפט בתביעה למשמורת ובתביעה להפחתת מזונות.
בדר"כ בית משפט אינו נוטה להתערב בהסכמות של צדדים שקיבלו תוקף של פסק דין, אולם במקרה כמו שלך כאשר בפועל הילד נמצא בחזקתך רוב הימים, יש סיכוי טוב שביהמ"ש יקבל את תביעתך, יורה על העברת המשמורת לאחר שהוכח לו שכך באמת הם פני הדברים ובהתאמה יעדכן את תשלום המזונות עד כדי ביטולם בכלל או יפסוק דמי אירוח נמוכים בהרבה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים