zap group mishpati logo

האלמנה פשטה רגל - החובות נמחקו

מה אפשר לעשות במקרה שהבעל נשאר ומותיר את האלמנה עם חובות כבדים? האם הגשת בקשה לפשיטת רגל תשפר את המצב? לפניכם מקרה שארע לאחרונה, בו אלמנה נותרה עם חובות של כ-800,000 ₪, ובסופו של דבר לאחר מתן הפטר, שלמה 3,000 ₪ בלבד

מאת: בוכובזה סמדר-עו"ד ומגשרת
24.04.14
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
האלמנה פשטה רגל - החובות נמחקו

מקרה שהיה כך היה: הבעל התאבד או נרצח בשל חובות, והאשה נותרה עם שלושה ילדים כשהיא בחודש השני להריונה.
מדובר באחד המקרים הקשים, אשר הגיעו למשרדה של הח"מ לאחרונה.

בחורה יפה וצעירה הגיעה למשרדה של הח"מ בהריון, וספרה לה כי בעלה נפטר או התאבד.
נסיבות מותו הטראגי אינן ידועות בוודאות, אך מה שהיה ברור הוא, כי המוות נגרם בשל חובות. חוות דעת משטרתית קבעה, כי הבעל שהוא התאבד.

האשה נותרה אלמנה כבת 30 + 3 קטיני קטינים, ובנוסף בהיריון בילד הרביעי בחודש תשיעי.
האשה סברה, כי בשל חובות של מיליונים, ונושים שרדפו אחרי בעלה ואיימו על חייו וחיי משפחתם, הוא קפץ ממרפסת קומה שישית מדירתם אל מותו.

בקשה לפשיטת רגל
היא נותרה אלמנה, פצועה בליבה אנושות, מטופלת אצל פסיכולוגית מזה כחצי שנה, וכל אלו כאשר היא מטופלת בשלושה קטינים. לפני שנולד התינוק, האשה  כבר הגישה בקשה לפשיטת רגל. סך החובות נאמד בכ- 800,000 ₪. 

חשוב לציין, כי במקרים כאלה כמו בדומה למקרים רבים נוספים, לא רק החייב או אשת החייב נופלים למערבולת של חובות, אלא כמו במקרה זה גם אחותה של האלמנה וגם אימה נקלעו לאותה מערבולת של חובות, אשר במהלכה גם האחות הגישה בקשה לפשיטת רגל. כך קורה בדרך כלל משום שהם הופכים לערבים בשלב כזה או אחר של הקמת העסק.

במקרה זה מדובר איפוא באלמנה צעירה, אשר באותם ימים היתה מובטלת, מכיוון שאיש לא רצה להעסיק אישה בהיריון מתקדם, ובטח שלא כאשר מדובר  באלמנה ל- 3 ילדים, אשר סביר להניח כי תיעדר לא מעט מהעבודה.

ממה האלמנה יכולה להתקיים?
נשאלת השאלה, ממה יוכלו האלמנה וילדיה להתקיים במקרה כזה. התשובה היא כזו: ההכנסות היו בעיקר מהמוסד לביטוח לאומי וממשרד השיכון, אך מה שברור הוא, שהאשה היתה קורסת עוד יותר, שכן רק שכירות ואחזקת בית נאמדות בכ – 5000 ₪ לכל הפחות.

המשפחה ניסתה לסייע ככל שניתן, אך ההורים מבוגרים וחולים והתקשו לסייע.

כיצד נוצרו החובות?
לאשה ולבעלה היה עסק בין השנים 2001 – 2007 – חנות לחומרי בניין וקרמיקה, שהיתה למעשה חברה בע"מ, אשר הבעל היה המנהל שלה בפועל, והאשה היתה בעלת המניות בחברה וניסתה לסייע ככל יכולתה.  

חובות של אדם למול חובות של חברה
חשוב לציין, כי יש להבדיל בין חובות של אדם פרטי לבין חובות של חברה בע"מ, שכן אז אנחנו מדברים על שתי ישויות נפרדות. אם המדובר באדם פרטי- אזי המשפט עוסק ב"פשיטת רגל", אם עוסקים בחברה בע"מ, אזי – מדובר על "חברה בפירוק", ורוב הציבור מתבלבל בין שני המושגים. כך שגם אם אדם בעל חברה וחתם ערבות אישית ובכך יצר חובות, בהחלט יכול להיות מצב שגם הוא יגיש בקשה לפשיטת רגל וגם החברה תגיש בקשה ל"פירוק חברה".

לענייננו, ביום מעמד הדיון בהכרזת החייבת פושטת רגל, זכתה החייבת בהפטר חלוט מכל חובותיה. לאורך כל התקופה ועד ההפטר שילמה החייבת בסך של כ 3,000 ₪ בלבד, ובכך נמחקו כל חובותיה.

עו"ד סמדר בוכובזה במשפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה