zap group mishpati logo

איך בוחרים מגשר?/מדריך

מיהו בעצם מגשר? אילו כישורים יש לו? איך הוא צריך לנהוג במסגרת הליך הגישור?

מאת: מערכת משפטי
04.02.10
תאריך עדכון: 22.03.16
5 דק'
איך בוחרים מגשר?/מדריך

 - עודכן: ספטמבר 2015 -

 הסכסוך שנקלעתם אליו חייב להיפתר? מה תהיה הדרך הטובה ביותר עבורכם לפתור את הסכסוך? האם תעדיפו לשכור עורך דין ולהגיש תביעה לבית המשפט או אולי עדיף דווקא לפנות לגישור בשלב הראשון? ומה קורה אם הגעתם לבית המשפט והשופט הפנה אתכם להליך של גישור? האם אתם יודעים מהו הליך הגישור ומהו מאפשר לכם? מיהו בעצם מגשר? אילו כישורים יש לו? איך הוא צריך לנהוג במסגרת הליך הגישור? ומי מפקח שהעבודה של המגשר תהיה מקצועית ועל פי כללי האתיקה?

מהו תפקיד המגשר?

המגשר הוא האדם שמנסה להביא את הצדדים לכדי מציאת פתרון לסכסוך, שבו הם מצויים, ברוח טובה ובדרכי שלום ובהסכמה. מגשר מנהל הליך חלופי להליך המתנהל בבית המשפט אשר דורש התדיינויות ארוכות ומתישות יחד עם השקעה גדולה של זמן וממון. המגשר הוא נייטרלי, חיצוני לסכסוך ותפקידו הוא לעזור לצדדים לנהל דיאלוג ענייני על אף האמוציות והכעסים הרבים המעורבים בסכסוך. בנוסף, עוזר המגשר לצדדים להבין בכל שלב של הגישור מהן האפשרויות העומדות בפניהם ומהי הדרך הטובה ביותר עבור כל אחד מהם בנפרד ולשניהם ביחד, להגיע לפתרון שיסיים את המחלוקות אחת ולתמיד ויאפשר למעורבים לחזור לשגרה ולשים את הסכסוך מאחוריהם. על המגשר לאפשר לצדדים לבחון בצורה יעילה עבורם את הסיכויים להצלחתו של כל אחד מהפתרונות העולים על שולחן הדיונים בגישור ולבחון את התאמת הפתרונות האפשריים למציאות החיים של הצדדים וצרכיהם.

דיון יצירתי בין הצדדים, חוק קוגנטי ומה שביניהם

בהתאם לכך, המגשר צריך להיות מומחה בניהול משא ומתן ובעל יכולת גבוהה להתמודדות עם מצבי קיצון בין אנשים. מגשר מקצועי ואיכותי יודע כיצד לתת לאנשים את הכלים להגיע לפתרונות ונמנע מלתת להם את התשובות שנראות נכונות בעיניו. מגשר אשר נותן עצות ומידע עלול להיתפס כלא נייטראלי ובכך לפגוע בסיכויי הגישור להצליח ולסיים את המחלוקות. מסיבה זו כאשר מחפשים מגשר יש לחפש דווקא את המגשר שיודע הכי פחות על הנושאים האובייקטיבים שבמחלוקת כדי שיוכל לשאול שאלות חדשניות ובלתי צפויות שיעזרו לעורר דיון יצירתי בין הצדדים. למרות האמור לעיל, במקרים בהם קיים חוק קוגנטי (חוק שלא ניתן להתנות עליו) כגון בסכסוכי עבודה, אזי חייב המגשר להיות בקי חוק כדי שלא ייווצר מצב שבו הצדדים מגיעים להסכם הסותר את החוק. הסכם שכזה כאשר יוגש לבית המשפט לאישור, יוחזר לשולחן הדיונים ולא יתקבל. בהקשר זה מומלץ לציין שדווקא בתחום הגישור גירושין הנחשב לתחום הגישור הדומיננטי ביותר כיום. בנושאי אישות וגירושין החוק אינו קוגנטי ולצדדים מותר לקבל כל החלטה שירצו במידה שהיא מתאימה לשניהם. בסיום הגישור ההסכם שהושג בגישור לבית המשפט שמאשר אותו ונותן לו תוקף של פסק דין.

מה צריך כדי להיות מגשר?

בימים אלו נעשים ניסיונות להסדיר את מקצוע המגשר בחקיקה או בתקנות משנה אשר יסדירו את המקצוע ואת התנאים להפוך למגשר מקצועי. בינתיים ועד אשר יסיים המחוקק את הסדרת המקצוע וכדי להיות  בטוחים שהמגשר שמולכם עבר מסלול לימודים מקצועי מספק ושיש לו ניסיון מקצועי מספק, מומלץ לשכור אך ורק מגשרים החברים בלשכת המגשרים בישראל. נכון להיום ועד אשר יוסדר מקצוע המגשר בחקיקה, רק מגשרים החברים בלשכת המגשרים עוברים השתלמויות מקצועיות תקופתיות, חתומים על כללי אתיקה ברורים וכפופים לפיקוח ועדת אתיקה ומשמעת היכולה לבטל את חברותם בלשכה במקרים של רשלנות.

כללי האתיקה של לשכת המגשרים בישראל מגדירים מהן החובות החלות על המגשר: על המגשר לנהוג בתום-לב כלפי הצדדים להליך, ללא משוא פנים. בנוסף, המגשר לא יגלה מידע שהגיע אליו במהלך הגישור לגורמים חיצוניים שלא קשורים לגישור. כמו-כן, המגשר לא יעביר לצד השני לסכסוך מידע שהעביר לו הצד האחר אשר ביקש לשמור זאת בסוד (חיסיון).

המגשר יסרב למינוי כמגשר אם יש קשר בינו ובין אחד הצדדים. המגשר לא ייעץ לצדדים בעניין מקצועי כלשהו שלא נמצא במסגרת תחום ההתמחות שלו, וכמובן - המגשר לא יהיה צד להסכם אליו יגיעו הצדדים בתום ההליך, ולא יהיו לו כל זכויות שהן (או חובות) מכח ההסכם.

איך בוחרים מגשר?

הדרך הטובה ביותר לבחור מגשר היא להיפגש איתו. רק בפגישה פרונטלטית שלכם עם המגשר ועם הצד האחר לסכסוך, תוכלו לראות איך המגשר מתפקד מבחינה מקצועית ואילו כלים הוא מפעיל כדי לעזור לכם. בפגישה הראשונה שימו בעיקר לב לאווירה שהמגשר מנסה לייצר ביניכם לבין הצד השני. מגשר שמצליח לייצר שיח חיובי בין הצדדים הוא מגשר שיוכל להביא בסופו של דבר לפתרון הטוב ביותר עבור הצדדים. מגשרים רבים מאפשרים לקיים פגישת הכרות ללא מחויבות וללא עלות מצדכם, כך שמומלץ לקיים את הפגישות הללו עם מספר מגשרים כדי שתוכלו לבחור את המגשר הטוב ביותר עבורכם.

מהו שכר מגשר?

נהוג לחשב את שכר המגשר לפי שעה או לפי חבילה. עלות שעת מגשר בודדת עולה בין 500 ל – 700 ש"ח לשעה כולל מע"מ. זהו המחיר לכל אחד מהצדדים. מאחר שהליכי גישור נמשכים בממוצע 10- 15 שעות עבודה, מדובר בסופו של דבר בתשלום של כמה אלפי שקלים בודדים לכל צד כדי להגיע לסיום הסכסוך. דרך נוספת לחשב את עלות הגישור היא בצורת חבילה בה המחיר נקבע מראש ומוגבל ל- 20-25 שעות. יתרונה של חבילת גישור היא שהיא מאפשרת לצדדים להישאר במסגרת הגישור ללא לחץ זמנים ותוך ודאות כלכלית.

כאשר משווים את עלויותיו של המגשר לאלו של עורכי הדין בבהליכים בבית המשפט, מתגלה שהגישור זול בעשרות אחוזים מההליך המקביל בבית המשפט.

טיפ: איך תדעו אם המגשר הוא "מגשר טוב"? אם תרגישו איתו בנוח, אם תרגישו שהוא נותן לכם תחושה של ביטחון ואמון, אם תבחינו בכך שמדובר באדם שפועל בדרכי שלום ושמכבד אתכם ואת הצד השני, אדם אמין, אובייקטיבי שמאמין בהידברות ושלא כופה את דעתו, כנראה ש"נפלתם" על מגשר טוב, שעושה את עבודתו נאמנה.

* בהכנת הכתבה סייע נדב נישרי, מגשר

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה