zap group mishpati logo

קבוצת רכישה - אתם מצטרפים?

הטרנד של קבוצות רכישה נמצא כאן כדי להישאר, כך לפחות זה נראה כרגע. מהי בעצם קבוצת רכישה? מהם היתרונות של קניית דירה בדרך זו?

מאת: מערכת משפטי
07.02.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
קבוצת רכישה - אתם מצטרפים?

לאחרונה נדמה שאם אתה לא שם, אתה לא קיים. הטרנד של קבוצות רכישה נמצא כאן כדי להישאר, כך לפחות זה נראה כרגע. מהי בעצם קבוצת רכישה? מהם היתרונות של קניית דירה בדרך זו? קיבצנו את הדברים החשובים שכדאי לדעת על הנושא הבוער הזה.

מדובר בהתארגנות של מספר אנשים פרטיים לצורך קניית קרקע ובניית פרויקט מגורים משותף עליה. בניית פרויקט המגורים לא תלויה בקבלן או ביזם. הקבלן מבצע את מה שהקבוצה אומרת לו לעשות, הוא לא זה שמוביל את הבנייה כמו במיזם "רגיל".

קבוצת הרכישה היא זו שמחפשת ומוצאת את הקרקע לבנייה, ומגייסת את הקונים הפוטנציאליים. הקבוצה מקבלת הצעות מחיר מקבלנים ואנשי מקצוע שונים, והיא זו שמנהלת מולם את ההליכים הכרוכים בבנייה על הקרקע. זאת, להבדיל מקנייה רגילה, מוכרת יותר, במסגרתה הקבלן הוא זה שאחראי לקניית הקרקע, להשגת היתרי בנייה מתאימים, תשלם אגרות וכד'.

הסכם שיתוף

כאשר מתארגנת קבוצת רכישה, עליה להגיע להסכם שיתוף בכתב. להסכם יש חשיבות רבה, משום שהוא מגדיר את מערכת היחסים בין חברי הקבוצה וכן את היחסים של הקבוצה עם צדדים שלישיים, חיצוניים לקבוצה. על ההסכם לכלול את כל הפרטים הרלוונטיים לקבוצה ולרכישה, ביניהם: מטרת הרכישה, חלוקת יחידות הדיור, הדרך לפתרון מחלוקות אם תהינה כאלו, הגורמים המעורבים בעסקת הרכישה, התקשרויות עם מומחים, יועצים וקבלנים חיצוניים, מימון/ליווי בנקאי וכדומה.

עורך דין מקרקעין אשר מייצג את קבוצת הרכישה מקבל יפויי כח רחבים מהקבוצה, ולמעשה מכל אחד מחברי הקבוצה.

כך, עורך הדין יכול להתקשר בשם חברי הקבוצה עם קבלנים, מומחים, יועצים וגורמים אחרים ולבצע פעולות שונות בשם הקבוצה.

יתרונות ואזהרות

היתרונות בקניית דירה בדרך של קבוצת רכישה, כך ע"פ היזמים, הם האפשרות לבחור את הדירה בפרויקט המגורים, להיות מעורבים בקביעת הגימור שלה, בסגנון הבנייה/עיצוב שלה ובעיקר- לחסוך סכומי כסף ניכרים ביחס לרכישת דירה דומה מקבלן.

יש לדעת, כי קניית דירה בדרך של הצטרפות לקבוצת רכישה לא מתאימה לכל אחד. יש קונים, אשר יעדיפו לקבל דירה מהקבלן "מן המוכן", ולא להיות מעורבים יתר על המידה בהליך, כפי שנדרש מחברי קבוצת הרכישה, גם אם מדובר בחוסר יכולת להשפיע בצורה רבה על הגימור של הדירה (חימום, רצפת פרקט וכד').

לגבי אלו ששוקלים להצטרף לקבוצת רכישה, כדאי לבחון מראש בזהירות רבה את העלויות: הן של הפרויקט והן של הקרקע. כדאי לבחון את הזהות של מארגן קבוצת הרכישה ולבדוק האם העסקה אכן כדאית מבחינה כלכלית, וכן האם מדובר בקבוצת רוכשים אמיתית (קרקע לחוד והזמנת שירותי בנייה בנפרד), ולא בהפרדה מלאכותית של העסקה שתמנע את החיסכון במס.

כמו-כן כדאי לוודא היטב, כי הרשויות צפויות לאשר את תוכניות הבנייה. לא תרצו לדעת שקניתם דירה בקומה עשירית, כאשר בפועל אושרה בניית 8 קומות בלבד...

עוד בנושא:

קניית דירה מכונס נכסים - הזדמנות או זהירות?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה