zap group mishpati logo

זכויות סטודנטים - גלגלי הצלה בדרך לתואר

מהן זכויות הסטודנטים בישראל? אם אתם חובשים ספסלי אוניברסיטה או מכללה, כדאי שתכירו את זכויותיכם. מומלץ לבדוק האם אתם זכאים למלגה, להקלות במיסוי ועוד- על כל אלו במדריך שלפניכם

מאת: מערכת משפטי
15.07.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
זכויות סטודנטים - גלגלי הצלה בדרך לתואר

בסדרות, בסרטים ובספרים תקופת הלימודים האקדמיים היא חגיגה אחרונה לפני ההתבגרות האמתית. ישיבות בדשא, למידה קבוצתית, הרצאות מרתקות ובילויים אמורים להיות מאפייניה של התקופה שקודמת ליציאה לחיים האמתיים. אבל בישראל, אתם, הסטודנטים חווים בתקופה הזו קושי רב במסגרת מאבק הישרדותי המחייב "ג'ינגול" בין לימודים וכמה משרות שיכסו את מימון הנסיעות, שכר הלימוד והמגורים. להיות סטודנט בישראל זה לא קל- אין מימון של שכר לימוד כמו בחלק ממדינות אירופה, אין סיוע כלכלי, מענקים והלוואות בתנאים אופטימליים כמו במדינות מערב אחרות ואין מספיק זכויות והטבות. אבל את מה שכן יש צריך לדעת ולהכיר כדי לממש. בים כל הקשיים פזורים כמה גלגלי הצלה שיתנו לכם קצת אויר לנשימה ויקלו ולו במעט על ההתמודדות עם האתגרים שבדרך. קראו הכל על זכויות סטודנטים – מה מגיע לכם? כמה ואיך? למה ומאיפה? כל התשובות לפניכם. 

את הזכויות הניתנות לסטודנטים ניתן לחלק לקבוצות לפי התחום אליהן משתייכות הזכויות. חלק מהזכויות קשורות לזכויות כלכליות, מלגות והטבות כספיות שמסיעים להרים את הראש מעל המים ועוזרים לממן את שכר הלימוד, המגורים, המחיה והנסיעות. לצד אלה ישנן זכויות הקשורות לעולם התעסוקה והעבודה של סטודנטים בישראל – הסטודנטים הם המגזר הכי עני בארץ ורובם הגדול נאלצים לעבוד לפחות בעבודה אחת שלרוב נושאת אופי מאד מסוים (עבודה במשמרות, עבודה לפי שכר שעתי או יומי, עבודה זמנית וכדומה). ומה לגבי זכויות המגיעות מהמוסד לביטוח הלאומי? כמעט שלא מגיעות זכויות כאלו, אלא אם כן אתם משתייכים לקבוצות סטודנטים מיוחדות (מוגבלים, נכים ועוד) ועבור כל היתר, ההתקשרות של סטודנטים עם המוסד לביטוח לאומי בזמן הלימודים היא במסגרת הצורך לשלם דמי ביטוח. קבוצות הסטודנטים המיוחדות זכאים לזכויות נוספות בתקופת הלימודים. 

אילו זכויות כלכליות מגיעות לסטודנטים?

1. מלגות: מלגות לסטודנטים הם מצרך מאד מבוקש. מדובר בסכום כסף הניתן לסטודנט כמענק שאין צורך להשיבו. המלגות ניתנות על ידי גופים ציבוריים, כגון, משרד הכלכלה, רשויות מקומיות, משרד הביטחון וכדומה; על ידי עמותות שונות ומגוונות שקצרה היריעה מלהזכיר את כולן; או על ידי גופים פרטיים. המלגות ניתנות על סמך שלל מאפיינים כגון, תחום הלימודים, מוצא עדתי, מצב משפחתי, מצב סוציו-אקונומי, מקום יישוב, מוסד הלימודים, מצוינות בלימודים והרשימה עוד ארוכה מאד. הזכות לקבלת מלגה היא זכות חשובה ביותר לסטודנטים שרבים מהן מצליחים לעמוד במימון תקופת הלימודים האקדמיים רק הודות להן. כדאי ומומלץ מאד לעיין בחוברת המלגות של התאחדות הסטודנטים בישראל ולאסוף כמה שיותר מידע בנוגע לזכאות למלגות סטודנטים.

2. הלוואות בתנאים מיטביים: ישנן הלוואות לסטודנטים מהמדינה, שהן בתנאים מצוינים, אך לא מגיעות לכל אחד ותלויות בשלל נסיבות ותנאים. ישנן גם הלוואות מגופים פרטיים, כגון, בנקים המציעים מסלולי הלוואות מיוחדים לסטודנטים.

3. פיקדון אישי: לחיילים משוחררים, לרבות מי שהשלים שירות לאומי מגיע פיקדון אישי מהיחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון. סטודנטים יוכלו לממש את כספי הפיקדון ללימודים אקדמיים. 


אילו זכויות הקשורות לתעסוקה ועבודה מגיעות לסטודנטים?

1. הקלות במיסוי: סטודנטים במהלך לימודי התואר זכאים להקלות במיסוי בדמות נקודות זיכוי ממס הכנסה והנחה בתשלום הארנונה.

2. זכויות עובדים סטודנטים: יש מושג נפוץ שגור שהינו "עבודות סטודנטים". הכוונה היא לכל אותן עבודות זמניות, לרוב לא קלות במיוחד, הכוללות שעות עבודה מטורפות, עבודה במשמרות, שכר לא בשמים וסיכון גבוה לניצול ופגיעה בזכויות. ישנן מסגרות שונות, כגון שירות יעוץ לאזרח, משרד התעסוקה והתאחדות הסטודנטים לישראל שעושים הכל כדי להבטיח שסטודנטים העובדים כסטודנטים, מאבטחים, עובדים במשמרות, עובדי קבלן וכדומה יקבלו את שמגיע להם על פי חוק – את כל אותן  הזכויות שלהן זכאים עובדים שכירים, כגון פנסיה, דמי חגים ועוד.

ומה לגבי הביטוח הלאומי?
הביטוח הלאומי לא מסייע רבות לסטודנטים בתקופת לימודיהם האקדמיים. הסטודנטים נדרשים לשלם בעצמם בתקופת הלימודים את דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות. התשלום נעשה על ידי פנקס שוברים ששולח המוסד לביטוח לאומי לכל הסטודנטים. למעמד של סטודנט זוכה כל מי שמשתלב בלימודים אקדמיים בישראל. עדכון הסטטוס נעשה באופן אוטומטי באמצעות מידע שעובר על ידי המוסדות להשכלה גבוהה אל המל"ל. שיעור התשלום קבוע והוא איננו גבוה במיוחד.

מעבר לכך, הסטודנטים זכאים לזכויות מהמוסד לביטוח לאומי רק אם הם משתייכים לאוכלוסיות זכאים כגון, נכים, אלמנים, נפגעי תאונות ועוד. 

לאילו זכויות זכאים סטודנטים המשתייכים לאוכלוסיות מיוחדות?

המוסדות להשכלה גבוהה וכן גופים ציבוריים שונים מחויבים על פי חוקים שונים להעניק זכויות מגוונות לסטודנטים מאוכלוסיות מיוחדות. הזכויות כוללות הקלות, הטבות, התאמות, מענקים, מלגות וסיוע. האוכלוסיות המיוחדות כוללות בעלי הפרעות קשב וריכוז ואנשים עם מוגבלויות.

לסיכום, לסטודנטים אין הרבה זכויות בישראל אבל את המעט שיש חובה להכיר ולמממש, כי מלגה, הלוואה, הגנה על זכויות העובדים והקלות במיסוי יכולות מעט להקל עליכם וכל הקלה היא מבורכת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה