zap group mishpati logo

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים - מהן?

מתי ניתן לקבל גמלת ילד נכה? האם יש זכאות לגמלה רטרואקטיבית? האם ניתן לקבל בו זמנית שתי גמלאות? מה עושים מגיל 18? מדריך מקיף

מאת: עו"ד רונן אבניאל
17.07.14
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים - מהן?

גידול ילדים עם צרכים מיוחדים עשוי לעורר מורכבות רבה, ולהציב בפני ההורים אתגרים יומיומיים סבוכים. במקרים רבים, תוהים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מהן הזכויות המגיעות להם ולילדיהם, וכיצד הם יכולים למצות את הזכויות, באופן שיקל עליהם את ההתמודדות הקשה. 

במדריך זה, נשיב על השאלות המרכזיות בנושא.

אנו הורים לילד הזקוק לטיפולים רפואיים באופן קבוע עקב מחלה. האם אנו זכאים לגמלת ילד נכה?

הזכאות לגמלת ילד נכה נקבעת לפי סוג הטיפול ותדירותו. דוגמאות לטיפולים בגינם מזכה הביטוח הלאומי בגמלת ילד נכה: עירויים תכופים למיניהם, טיפולים לאחר השתלה, דיאליזה, אינפוזיה יום יומית, טיפול בחמצן, טיפול בשל שבירת/ דלקת עצמות כרונית, בדיקות דם תכופות בהוראת רופא, טיפולים מיוחדים בהוראת רופא בכיר, עקב מחלה נדירה ביותר, טיפול באכילה כפייתית ללא אבחנה, טיפול בקשיי ניידות עקב חוסר תפקוד גפיים.

ילדנו אובחן כסובל מבעיה רפואית חמורה שתסמיניה החלו לפני למעלה מחצי שנה, וזאת טרם הגשנו תביעה לגמלת ילד נכה מביטוח לאומי, מאחר וחוות הדעת הרפואית ניתנה רק לאחרונה. האם נוכל לקבל גמלת ילד נכה עבור התקופה -רטרואקטיבית?

במקרים הבאים תהיו זכאים לקבלת גמלת ילד נכה רטרואקטיבית, עד 12 חודשים מיום הגשת התביעה, עבור ילדכם: ילד התלוי בעזרת הזולת יותר מילדים אחרים בני גילו ו/או זקוק לנוכחות מתמדת של אדם אחר ו/או זקוק לטיפול רפואי מיוחד ו/או סובל מאוטיזם/פסיכוזה/תסמונת דאון/ ליקוי נפשי קשה אחר/ליקויי –שמיעה/ראייה/תקשורת.

אנו מקבלים גמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי עבור ילדנו. האם נוכל לתבוע גמלאות נוספות בגין הנכות של ילדנו?

אם ילדכם סובל ממוגבלות בניידות, תוכלו לתבוע עבורו גמלת ניידות, ולקבל גמלת ניידות וגמלת ילד נכה גם יחד, וזאת בהתקיים אחד התנאים הבאים:

* לילדכם נקבעו 80% מוגבלות בניידות על ידי ועדה של משרד הבריאות ו/או נקבע כי הוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו ו/או עקב מוגבלותו הוא אינו יכול ללכת ואינו מסוגל להשתמש בכיסא גלגלים.

* במשפחתכם שני ילדים נכים או ילד נכה וילד מוגבל בניידות. 

אנו מקבלים קצבת ילד נכה עבור ילדנו בן ה-17. בקרוב ימלאו לו 18. לאיזו קצבה יהיה זכאי בהגיעו לגיל 18? כיצד ייקבע גובה הקצבה?

לכשיעבור את גיל 18, יהא ילדכם זכאי לקצבת נכות כללית. הזכאות לקצבה וגובה הקצבה ייקבעו לפי החלטת ועדה רפואית בדבר אחוזי הנכות הרפואית ואי כושר עבודה ובהתאם לתקנות המוסד לביטוח לאומי.

אנו הורים לשני ילדים נכים. האם מגיעות לנו זכויות או הטבות נוספות?

במקרה זה, תהיו זכאים לתוספת בגובה מחצית מגמלת הילד הנכה, עבור כל אחד מילדיכם.

יש לציין כי במקרה של שני ילדים הזכאים לקצבת ילד נכה וגם לגמלת ניידות, על ההורים לבחור בחירה מושכלת בין שתי אפשרויות:

א. גמלת ילד נכה עבור שני הילדים וגמלת ניידות עבור ילד אחד.

ב. גמלת ניידות עבור שני הילדים וגמלת ילד נכה עבור ילד אחד.

ילדנו סובל מהפרעות התנהגות חמורות ביותר, אך באבחון התנהגותי נקבע כי איננו סובל מאוטיזם. האם במקרה זה ניתן בכל זאת לתבוע גמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי?

ניתן לתבוע גמלת ילד נכה עבור ילד הסובל מליקוי נפשי פסיכיאטרי, הדומה מבחינה התנהגותית להתנהגות המאפיינת תסמונת על הספקטרום האוטיסטי. במקרה זה יש לערוך לילד אבחון פסיכיאטרי על מנת לקבל חוות דעת מקצועית.

הגשנו תביעה לגמלת ילד נכה עבור ילדנו ותביעתנו נדחתה על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. מה באפשרותנו לעשות?

ניתן לערור על החלטת הוועדה הרפואית מדרג ראשון, בפני ועדה רפואית לעררים, בתוך 30 ימים מהיום בו קיבלתם את מכתב דחיית התביעה. אם התביעה נדחתה  גם על ידי הוועדה הרפואית לעררים, ניתן לערער על ההחלטה לבית הדין לעבודה, בתוך 90 ימים מיום קבלת מכתב הדחייה.

עוד בנושא:

קצבת נכות – שאלות ותשובות מהפורום

על קצבת נכות ומבחן ההכנסה



האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה