zap group mishpati logo

זכויות חיילים משוחררים - להכיר תודה לחיילים

אילו זכויות מגיעות לחיילים משוחררים? סיוע בלימודים, גמלה וקצבאות, הטבות מס - על כל אלו ועוד, במדריך שלפניכם

מאת: מערכת משפטי
28.07.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
זכויות חיילים משוחררים - להכיר תודה לחיילים

צה"ל זכה גם לכינוי צבא העם וחיילי צה"ל הם הילדים של כולנו. כשהם משתחררים משירותם הצבאי אחרי שנות שירות ארוכות ומפרכות הם ניצבים בפתחה של דרך ארוכה אל העתיד המחכה להם ומתחילים במימושם העצמי. המדינה, גופים פרטיים וגופים ציבוריים מגוונים מצדיעים לחיילים ומעניקים להם עם שחרורם סיוע, תמיכה ושלל זכויות, תוך הכרת תודה למי שנתנו את שנותיהם היפות למדינה ולחברה. אם אתה חייל משוחרר, כדאי לך לקרוא את המדריך הזה שמפרט את זכויות החיילים המשוחררים.

הרשו לנו לנחש כי גם אתם, כמו רוב החיילים, יצאתם מהצבא מרוששים ובלי שקל בחשבונות הבנק, שהרי מה אפשר לצפות אחרי שנים של משכורת מגוחכת? דווקא בתקופה זו אתם זקוקים לכסף- כסף לטיול הגדול, ללימודים, לרכב, לדירה, לנישואים ובעצם כסף להתחיל את החיים. שלל זכויות מגורמים שונים יכול להקל עליכם. אז הנה מה שמגיע לכם – כל הכספים, ההטבות והמענקים שתוכלו בהתנהלות נכונה להפיק מהם עזרה רבה:

סיוע בלימודים:

הצעד הבא של רבים מהמשתחררים, אחרי שגזרו את החוגר והשלימו טופס טיולים, הוא לימודים. החיילים המשוחררים זוכים לעזרה בהקשר זה, בכמה אפיקים:

1. השלמת 12 שנות לימוד: כל חייל משוחרר המעוניין להשלים את שנות הלימודים, יזכה למימון מהקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון.
2. מכינות קדם אקדמיות: השילוב בין מעמד של חייל משוחרר לבין ההשתלבות במכינה קדם אקדמאית לרוב מניב הרבה מאד תמיכה כלכלית מגופים שונים. חפשו מלגות מתאימות.
3. לימודי תואר ראשון: באפיק זה הסיוע מגיע מהקרן ומהיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון בדמות הפיקדון האישי המגיע לכל החיילים המשוחררים ואשר ניתן לממן באמצעותו לימודים אקדמיים. לצד הפיקדון ישנן מלגות סיוע רבות ומגוונות והלוואות בתנאים מיטביים מהמדינה לחיילים משוחררים המשתלבים בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה.

סיוע ברכישת מקצוע:

משרד התעשייה והמסחר, בשיתוף עם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, מציע מסלולים שונים ומגוונים של קורסי הכשרה מקצועית במחירים סמליים לחיילים משוחררים. מסלולי ההכשרה המקצועית הממומנים חלקית הם לרוב קורסים או פרויקטים בתחומים מקצועיים מבוקשים שהמדינה שואפת להגדיל את מספר המתמחים בהם, כגון: מלונאות, עיבוד שבבים ממוחשב והרשימה עוד ארוכה.
בנוסף, הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון מציע לחיילים משוחררים מימון חלקי של אבחון תעסוקתי במכונים שונים ברחבי הארץ.

גמלות וקצבאות:

1. דמי אבטלה - המוסד לביטוח לאומי מעניק דמי אבטלה לחיילים משוחררים. חיפוש עבודה הוא מלאכה קשה גם לחיילים משוחררים, ועל כן, בתור שכאלה אתם זכאים לקבלת דמי אבטלה למשך עד כ-70 יום וזאת במהלך כל השנה הראשונה מאז השחרור.
2. מענק לחיילים משוחררים שעובדים בעבודה נדרשת או מועדפת: על פי חוק הביטוח הלאומי לחיילים משוחררים שעבדו לפחות ששה חודשים בעבודה נדרשת, יוענק מענק חד פעמי של 9,550 ש"ח. העבודות המועדפות כוללות עבודות באתרי גידול חקלאיים, במפעלי תעשייה ובתי מלאכה, באתרי בנייה, בבתי מלון, בבתי אריזה, בתחנות דלק ובטיפול באנשים עם מוגבלויות.

הטבות מס:

חיילים משוחררים נהנים מהקלה בתשלום מס הכנסה. שיעור המס מחושב בהתאם למשתנים רבים שמשפיעים על נקודות זכות או חובה שיעלו או יורידו אותו. בשלוש השנים שלאחר השחרור תקבלו שתי נקודות זכות במס הכנסה. בהקשר זה חשוב לציין, כי הטבה זו תוענק רק לחיילים שהשלימו שירות של למעלה משנתיים. מי ששירת פחות משנתיים אבל למעלה משנה יזכה בנקודת זכות אחת בלבד.

הטבות ופינוקים – תרבות ופנאי:

כל חייל משוחרר הופך באופן אוטומטי לחבר במועדון הפנאי והצרכנות "בהצדעה" למשך שלוש שנים מיום השחרור ואפילו יותר – אם תמשיכו לעשות מילואים. המועדון הזה מעניק לכם שפע הנחות, הטבות ופינוקים, לרבות, הנחות לפעילויות פנאי, מימון אטרקציות ואפילו קניות ורכישות בחנויות. שווה, לא?

ולפני סיום חשוב להבין - למי מגיעות כל הזכויות וההטבות הללו? מי נחשב חייל משוחרר?

ברור שכל מי שהשלים שירות צבאי מלא זכאי להטבות הללו, אבל מה לגבי מי שלא השלים את כל חודשי השירות והשתחרר באמצע? ומה עם אלה שעשו שירות לאומי אזרחי? ובכן, יש הגדרה ברורה בחוק לגבי זהותו של חייל משוחרר שהינו:

1. מי ששירת בצה"ל, מג"ב, שב"ס, שירות לאומי אזרחי או בשח"ם במשטרת ישראל והשלים שירות מלא.
2. מי ששירת במשך 12 חודשים לפחות או פחות ושוחרר מהשירות בגלל בעיה רפואית מוכרת על-ידי הצבא.

לסיכום: המדינה – באמצעות הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון – וכן גופים פרטיים עושים רבות כדי לסייע ולתמוך בחיילים שמשתחררים מצה"ל. הסיוע הוא בפן הכלכלי, התעסוקתי, האקדמי ואפילו בתחומי תרבות ופנאי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה