zap group mishpati logo

מדריך: זכויות אלמנים ואלמנות - מהן?

קצבת שארים, הנוחת והטבות, תוספת השלמת הכנסה - כל אלו ועוד הם חלק מהזכויות המגיעות לאלמנים. על זכויות אלמנים, במדריך שלפניכם

מאת: מערכת משפטי
30.07.14
תאריך עדכון: 14.12.15
5 דק'
מדריך: זכויות אלמנים ואלמנות - מהן?

אבדן של בן זוג הוא משבר קשה מנשוא. אבל, זעזוע וחרדה כלכלית – דאגה לעתידם הפיננסי של בני הבית - הם רק חלק מההתמודדות שמביאה איתה פרידה מהשותף לחיים, בוודאי אם הוא היה המפרנס העיקרי של הבית. בשל ההשלכות הכלכליות הקשות של לכתו של בן הזוג האלמנים הנותרים בחיים, ללא שותפם לצידם, זכאים בנסיבות מסוימות לכמה זכויות שעליהם להסדיר במקביל להתמודדות עם המשבר הקשה. מהן זכויות האלמנים ו/או האלמנות?  למי ובאילו תנאים הן מגיעות? כיצד ממשים אותן?

כל התשובות לכל השאלות לפניכם:

למציאת עורך דין בטוח לאומי באינדקס משפטי

אילו זכויות מוענקים לאלמנים או אלמנות?

1. קצבת שאירים מהמוסד לביטוח לאומי: קצבת שאירים היא קצבה חודשית המשולמת לשאירים של הנפטר/ת. שיעוריה של הקצבה תלויים במשתנים רבים כגון, גיל האלמן/ה, מספר הילדים, הכנסתו של הנפטר טרם הפטירה ומשך התקופה בה היה מבוטח הנפטר. כך, למשל, שאריו של נפטר שהיה מבוטח מעל ל-10 שנים לפני פטירתו יהיו זכאים לתוספת ותק לגמלה.

2. קצבת שארים מקרן הפנסיה של הנפטר: שאריו של נפטר שהיה מבוטח בפנסיית שארים יהיו זכאים לקצבת שארים ממקור זה ששיעורה תלוי במסלול הביטוחי בו בחר הנפטר. 

3. ביטוח מנהלים: אם הנפטר היה מבוטח בביטוח מנהלים קרוביו יקבלו סכום כסף חד פעמי בסמוך לפטירתו. 

4. מענק שארים מהביטוח הלאומי: אלמנה ללא ילדים, שגילה פחות מ-40, זכאית לקבל מהמוסד לביטוח לאומי מענק שאירים בגובה 36 קצבאות חודשיות. 

5. תוספת השלמת הכנסה לקצבת שאירים מהביטוח הלאומי: במקרים מסוימים בנוסף לקצבת השארים ישולמו לאלמן/ת הנפטר גם דמי השלמת הכנסה שנועדו להבטיח לו/ה הכנסה מינימלית. זכות זו מושפעת מגובה ההכנסה של האלמן/ה, מגילה, ממספר הילדים והזכאות לה תלויה במגוון רב של תנאים. 

6. שלל מענקים המוענקים לילדי הנפטר ו/או לבני זוגם מהמוסד לביטוח לאומי כגון, דמי מחיה ליתומים, מענק בר מצווה, מענק לימודים, מענק חימום והרשימה עוד ארוכה.

7. שלל הנחות והטבות מגופים שונים כגון רשויות מקומיות וחברת החשמל, ביניהן הנחה בחשבון חשמל, הנחה בתשלומי בזק, הנחה באגרת טלוויזיה, הנחות ופטורים בקופות החולים והנחה בתחבורה הציבורית.

8. מענק נישואין לאלמן/ה שנישא/ה מחדש: מה קורה לכל הזכויות של האלמן/ה אם הוא/יא נישא/ת מחדש? רובן מתבטלות. כך, עם הנישואין, מתבטלת הזכאות לקצבת שאירים, אלא אם כן מדובר באלמן שנישא ומיהר להתגרש (בתוך 10 שנים מיום הנישואים);

אם ההכנסה של הבעל החדש נמוכה במיוחד ואם גילו ממעל 60  שנה או שהוא אינו מסוגל לכלכל את עצמו. במקרים בהם מבוטלת הקצבה המשולמת לאלמן/ה שנישא/ה מחדש היא/וא ת/יקבל מענק נישואין.

מהם התנאים לקבלת הזכויות הללו מהמוסד לביטוח לאומי?

1. הנפטר הוא תושב ישראל. תושב ישראל הוא מי שנולד בישראל או עלה ארצה לפני הגיעו לגיל 62-60 (תלוי בחודש הלידה) ואשר מרכז חייו היה בישראל.

2. הנפטר נפטר שלא על רקע מלחמה או פשע.

3. הנפטר היה מבוטח בביטוח שארים והשלים תקופת אכשרה. רוב תושבי ישראל עומדים בתנאי זה שכן הם משלמים את הנדרש במסגרת תשלום דמי הביטוח הלאומי. מי שלא עומד בתנאי זה הוא, למעשה מי שלא עונה על התנאי של היותו תושב ישראל ואשר עלה ארצה אחרי גיל 60-62.

במקרה שכזה הוא למעשה איננו מבוטח בביטוח שאירים ואז  אלמנתו עשויה להיות זכאית לגמלת שאירים מיוחדת שכמעט זהה לקצבת השארים ה”רגילה” והזכאות לה תלויה בתנאים מגוונים.

מי זכאי לקבל את הזכויות?

אלמנה או אלמן של בן / בת זוג שנפטר/ה, לרבות ידועים בציבור, וכן יתומים של הנפטר. לעתים יהיו זכאים לזכויות שונות, כגון קצבת שארים גם הוריו של הנפטר במקרה שהיו תלויים בו. 

כיצד מממשים את הזכויות של האלמנים/ות?

כדי לקבל קצבת שארים, יש להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקצבת שאירים, לא יאוחר מ-12 חודשים לאחר יום הפטירה. 

האם לסיבת פטירתו של בן הזוג יש השפעה על זכויות האלמן/ה?
כן, כך:

1. אם הנפטר נפטר על רקע עבירת הריגה הוא זכאי לשלל זכויות נוספות כגון סיוע כלכלי, נפשי-רגשי ומשפטי. 

2. אם הנפטר נפטר מפגיעה בעבודה, אזי שאריו הם שאירים של נפגעי עבודה וככאלה זכאים למגוון זכויות נוסף, כגון, שיקום מקצועי, גמלת תלויים ועוד.

3. אם המוות הוא על רקע תאונות דרכים שאריו של הנפטר ימצאו סיוע ותמיכה לא רק במוסד לביטוח לאומי אלא גם בגופים ממשלתיים אחרים כגון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ועוד; וכן יקבלו סיוע, מענקים, הנחות והטבות מגופים שונים כגון עמותות. 

4. אם המוות הוא תוצאה של פעולות איבה וטרור ישנה התייחסות נפרדת במל"ל לעניין זה. 

5. אם המוות הוא בשרות צבאי ובפעילות מלחמתית ישנו אפיק נפרד של מיצוי זכויות השארים. 

6. ישנה התייחסות מיוחדת לשאריהם של נפטרים נוספים המשתייכים לקבוצות מובחנות כגון, חסידי אומות העולם, אסירי ציון ונפגעי גזזת. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה