zap group mishpati logo

שינוי חקיקה ביחס למיסוי עולים חדשים ותושבים חוזרים

יש להיערך לתיקוני החקיקה הצפויים בנושא: הפטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, יבוטל

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
30.11.14
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'

בעקבות המלצות ארגון ה-OECD ומסקנות מבקר המדינה, רשות המסים מתכוונת בקרוב לתקן את פקודת מס הכנסה ולבטל את הפטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים על הכנסותיהם מחו"ל. מדובר, ללא ספק, בחדשות רעות עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, אשר יצטרכו כעת לבחון את ההשלכות של שינויי החקיקה על מעמדם. 

פטור ממס ומדיווח

סעיף 14(א) לפקודת מס הכנסה קובע פטור ממס לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים במשך עשר שנים מהמועד שבו היו לתושבי ישראל, על הכנסותיהם מחוץ לישראל מכל המקורות המנויים בסעיפים 2, 2א ו-3 לפקודה. 

בנוסף לאמור, עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים זכאים לפטור מדיווח על הכנסותיהם מחו"ל בהתאם לסעיף 134ב לפקודה, וגם לפטור מהגשת הצהרת הון בהתאם לסעיף 135(1)(ב) לפקודה על נכסיהם והונם מחוץ לישראל. 

דו"ח מבקר המדינה

מבקר המדינה טען בדו"ח האחרון שלו אשר פורסם לאחרונה, כי הפטור מדיווח שניתן לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים אינו מאפשר לרשויות בארץ לעקוב אחר הנכסים וההון שמכניסים לישראל עולים ותושבים חוזרים, כדי לוודא שמקורם אינו בלתי חוקי. 

מבקר המדינה המליץ שמשרד העלייה והקליטה ימסור את פרטי העולים והתושבים החוזרים הוותיקים לרשות המסים ולרשות לאיסור הלבנת הון, כדי שרשויות אלו יוכלו לוודא שהפטור שניתן לעולים ולתושבים חוזרים אלה אינו מנוצל לרעה. 

הצעת חוק לביטול הפטור מדיווח

רשות המסים טוענת, כי הפטור מדיווח ספג ביקורת בינלאומית מהאיחוד האירופי וארגון ה-OECD. בדו"ח של ה-OECD אשר פורסם לאחרונה נאמר, כי מתן הפטור אינו ראוי. בעקבות זאת, רשות המסים הגישה הצעת חוק ממשלתית לביטול הפטור המלא מדיווח שניתן לעולים ולתושבים חוזרים ותיקים, על פי סעיפים 134ב ו-135(1)(ב) לפקודה. אולם, ועדת הכספים החליטה שלא לדון בהצעת החוק במסגרת הדיונים הנוגעים להצעת החוק הממשלתית לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים, אלא בוועדת הכספים בנפרד. הצעת החקיקה ממתינה כעת להמשך טיפול.

סיכום

לאור עמדת מבקר המדינה והביקורת של ארגון ה-OECD ניתן לצפות, כי תקודם חקיקה לביטול הפטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים. לפיכך, תושבים חוזרים ותיקים ועולים חדשים צריכים להיערך לתיקוני חקיקה בנושא זה ובכלל זה שינויים במבנה האחזקות שלהם.

 

* נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, עוסק בדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

 

** הפרופיל של ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים