zap group mishpati logo

היערכות ותכנון מס לסוף שנת 2014/דעה

הצעדים שמומלץ לנקוט טרם סיומה של שנת המס 2014 ותחילת שנת 2015

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"ד ד"ר עו"ד נוב אבי
09.12.14
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'

לקראת תום שנת המס 2014 ותחילת 2015 רצוי לבחון מספר פעולות שיש לבצע ובכלל זה ביצוע אסטרטגיות של תכנון מס, בין היתר, בעקבות שינויי חקיקה ומדיניות רשות המסים. היערכות מוקדמת תחסוך בתשלומי המיסים, ותמנע התמודדות מיותרת ויקרה עם רשות המסים.

הקמת חברה לחסכון במס
הקמת חברה עשויה להניב חסכון במס בשל פערי המיסוי בין מס החברות (26.5% בשנת 2014) למס על יחידים (כ- 52%). בנוסף לכך, ישנם יתרונות רבים נוספים בהקמת חברה בע"מ, לרבות חסכון בתשלומי ביטוח לאומי. במקרים מתאימים, יהיה כדאי להקים חברה בחו"ל, וכך לחסוך בתשלומי מס שוטפים. הקמת חברה בחו"ל מחייבת קבלת ייעוץ מיסויי מתאים, לרבות חוות דעת משפטית כדי למנוע חשיפות מס מיותרות.

הטבות מס לחברות תוכנה
אם הקמתם חברה ישראלית לייצור תוכנות או אפליקציות, ייתכן שתוכלו ליהנות משיעורי מס נמוכים בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון (שיעורי מס החברות 9% באזור עדיפות א' ו-16% באזור אחר). אם תמשכו דיבידנד מהחברה, תשלמו 20%, וזאת במקום שיעור המס הרגיל שעשוי להגיע ל – 32%.

קיזוז הפסדים
אם היו לכם הפסדים שלא קוזזו בשנת המס 2014, הם יועברו לשנים הבאות ללא הגבלת זמן. ניתן יהיה לקזז את הפסדי ההון מרווח הון שייווצר בשנת 2015 ובשנים הבאות, ולקבל החזר מס. אם היו לכם הפסדים בבורסה, תוכלו לקזז אותם כנגד הכנסות שונות בתנאים מסוימים. אם תרצו לקזז הפסדים אשר לא קוזזו על ידי הבנק שלכם בשנת 2014, תצטרכו להגיש דו"ח לרשות המסים במהלך שנת 2015.

הגשת דו"ח שנתי
יחידים מסוימים חייבים בהגשת דו"ח שנתי מקוון למס הכנסה וכן בתוספות שונות לדו"ח. 
רשות המסים מעוניינת להגדיל את כמות האנשים החייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה באמצעות מספר פעולות שהיא מקדמת. כך לדוגמא, מחלקת המודיעין ברשות המסים שלחה כ 110,000 מכתבי דרישה לאזרחים שלא מגישים דו"חות שנתיים למילוי טופס 5329 (דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל). אזרחים שקיבלו את מכתבי הדרישה חייבים לפעול בהקדם על מנת לבחון את חיובם בדיווח ובמס.

הכנסות בלתי-מדווחות בחו"ל
אם היו לכם הכנסות ונכסים בחו"ל אשר לא דווחו לרשויות המס, כמו לדוגמא חשבון בנק בשוויץ, ניתן בתנאים מסוימים, לפנות לרשות המסים באמצעות עורך דין בבקשה לגילוי מרצון. התנאים ההכרחיים הם שהפנייה נעשית בתום לב, הגילוי מרצון לא נעשה בשל חקירה או בדיקה של רשות שלטונית, וכי אין בידי רשות שלטונית מידע קודם, בדבר הגילוי מרצון. 

הסדרי נאמנויות
רשות המסים פרסמה הודעה לעניין הסדרי מעבר שיחולו על נאמנויות שהוקמו לפני 31.12.2013 שהיוצר שלהן הינו תושב חוץ ושהנהנה בהן הינו תושב ישראל. הסדרי המעבר הינם וולונטריים, והם נועדו להעניק ודאות בנוגע לחבות במס של אותן נאמנויות זרות שהוקמו לפני ה- 31.12.2013. בקשות להיכלל בהסדרי הנאמנויות יוגשו בצירוף הנספחים הרלוונטיים, עד לסוף שנת 2014.

מיסוי על הכנסת שכירות
סכום ההכנסות מהשכרת דירה בישראל המאפשר פטור מלא עליהן הינו 5,080 ש"ח בחודש. מעל סכום של 10,160 ש"ח בחודש, יש חיוב מס מלא בהתאם לשני מסלולים, מסלול מס שולי ומסלול מס מחזור של 10%, ללא זכות לניכוי פחת, או הפחתה, לקיזוז, לזיכוי, או לפטור בשל ההכנסה מדמי שכירות. הבחירה להתחייב במס בשיעור 10% על הכנסות משכירות דירות מגורים בשנת 2014, מותנית בתשלום מקדמה עד ליום 30 בינואר 2015. 

רילוקיישן לחו"ל
אם אתם מתכוונים לעשות רילוקיישן למדינה זרה ולהיחשב כתושבי חוץ כבר בשנת המס 2015, רצוי לעזוב את ישראל עד ליום ה-29 לינואר 2015, שכן בפקודת מס הכנסה קיימת חזקה (הניתנת לסתירה) שתיחשבו כתושבי ישראל בתנאים שונים. 

 
*נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, עוסק בדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

**הפרופיל של ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים