zap group mishpati logo

נהיגה בשכרות: מה עושים כששוטר עוצר אותנו בכביש?

לקראת תום השנה האזרחית הנוכחית ותחילת השנה החדשה, עת צעירים רבים (וגם מבוגרים), יסעו בכבישים כדי להגיע למסיבת סילבסטר כזו או אחרת, חשוב לבדוק האם ומה העונש לו הם צפויים, אם ינהגו כשבגופם ימצא אלכוהול. מהן הזכויות של מי ששוטר עצר אותו בכביש? האם חובה להיענות לביצוע הבדיקה הנדרשת? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: עו"ד אוריאל גולדברג
29.12.14
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
נהיגה בשכרות: מה עושים כששוטר עוצר אותנו בכביש?

זכותו של שוטר לעצור ולבדוק

כששוטר עוצר אותנו לבדיקה, הוא מחפש רמזים שאנחנו נוהגים תחת השפעה של אלכוהול או סמים. יש לנו זכות חוקית לסרב לעבור בדיקת סמים (דם או שתן) ללא חשד סביר, אבל שוטרי תנועה לא זקוקים לסיבה מיוחדת כדי לבדוק אותנו ביחס לכמות האלכוהול בגופנו. יש לציין, כי ניתן לעצור כל נהג בשעות הקטנות של הלילה מעבר למועדון ריקודים, כמו גם בשעות הבוקר במרכז העיר.

אם אכן השוטר מעוניין להעביר אותנו בדיקת אלכוהול, יש לו לשם כך שני מכשירים – נשיפון וינשוף. שני המכשירים עובדים על פי עיקרון זהה – אנחנו נושפים לתוך פיה, אליה מחוברת צינורית. אף אחד לא יכול פיזית להכריח אותנו לנשוף, אבל לא מומלץ לסרב לבדיקות אלה.

ראשית, הנשיפון הוא מכשיר לבדיקה ראשונית בלבד לאיתור אלכוהול בגוף (ללא כמות), ואם לא שתינו ונסרב לעבור את הבדיקה, רק נגרום לעצמנו עוגמת נפש ונעכב את המשך הנסיעה. אולם גם אם שתינו, סירוב רק יעורר חשד שיש לנו מה להסתיר, והשוטר יבקש להעביר אותנו בדיקה במכשיר השני והמאיים יותר – הינשוף.

מכשיר הינשוף – מהו?

הינשוף הוא מכשיר אלקטרוני מתוצרת גרמנית בו משטרת ישראל משתמשת כדי לבדוק את ריכוז האלכוהול באוויר שאנחנו נושפים (הרף הנהוג כיום – 290 סמ"ק). מדובר במכשיר מסתורי שמעטים בישראל מכירים, מכיוון שהמכשירים היחידים בישראל נמצאים ברשות המשטרה, מלבד מכשיר אחד.

למעשה, חוסר הנגישות למכשיר מונע מאיתנו להגן על עצמנו בצורה יעילה מפני כתבי אישום, מכיוון שחוות דעת הנשענות על הנסיבות הפרטניות של מקרה ספציפי הן אחד המפתחות להתמודדות מוצלחת עם רשויות האכיפה והחוק.

מכיוון שכמעט בכל שלבי הטיפול בתיק, מפעילים השוטרים והשופטים שיקול דעת בהתאם לנסיבות התיק, הרי שלמידת התיק ומציאת הכשלים הראייתיים בו יכולות לקצר עונשי פסילות ארוכים, לבטל את הצורך לעבור שוב טסט ותיאוריה ועוד כהנה וכהנה תוצאות חיוביות עבורנו.

מהי הטעות החמורה ביותר שנהגים יכולים לעשות?

הטעות מספר אחת של נהגים היא, שהם לא פונים להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. יש שמרגישים שהם יכולים להילחם בעצמם במערכת, בעוד שאחרים מסתייעים בעו"ד שעוסקים בתחומי משפט אחרים.

בדיני תעבורה יש אינספור פריטי מידע קריטיים, ויש דקויות שחוזרות על עצמן מתיק לתיק. הידע הזה הוא קריטי ואסור לוותר על התייעצות גם אם נתפסנו בשעות הקטנות של הלילה, מכיוון שתמיד ניתן למצוא עורכי דין בתחום התעבורה שמעניקים ייעוץ 24 שעות ביממה. 

האם אנחנו חייבים להסכים לבדיקת הינשוף?

הח"מ סבור, כי אחת הטעויות שנהגים עושים – בין אם הם שתו ובין אם לאו – היא לסרב לבדיקת הינשוף. נהג שמסרב לבצע את הבדיקה נחשב מבחינת החוק כאילו נמצא נוהג תחת השפעת אלכוהול. זאת ועוד, השוטרים יסמנו את התיק של הנהג הסרבן בחותמת מיוחדת המיועדת לתיקים חמורים במיוחד, מה שנקרא תיק תלת"ן.

בעניין זה יש לציין, כי תיקי תלת"ן מקבלים ע"י המשטרה טיפול קשוח, ונקודת ההנחה ביחס אליהם היא, שנהגנו שיכורים. ההשלכות הן שמועדי הדיונים קרובים יותר והעונשים מחמירים, ארוכים ועולים לנו יותר כסף. משמעות נוספת של תיק תלת"ן היא, שהנהג הנאשם נמצא בעמדת נחיתות מובהקת בכל משא ומתן עם התובע המשטרתי.

אז מה אנחנו כן יכולים לעשות כששוטר מבקש מאיתנו לעבור בדיקת ינשוף? 

חשוב לשים לב, שהפיה בצינורית של המכשיר הוחלפה בנוכחותנו. זו נקודת קריטית שיכולה להציל אותנו. אם השוטר לא החליף את הפיה מול עינינו – אל לנו להעיר לשוטר, אלא פשוט להיות מודעים לכך ולנסות לתעד את העובדה הזו. ייתכן שהטעות הזו של השוטר תוביל לביטול כתב האישום נגדנו. 

הח"מ מציין בעניין זה מקרה שהגיע לטיפולו, במסגרתו נהגת קיבלה כתב אישום על נהיגה בשכרות, אבל הבלון של הינשוף בו נבדקה לא תאם את הבדיקה שביצע השוטר מאוחר יותר בתחנה. הכשל הראייתי הזה ואחרים הובילו לביטול כתב האישום.

האם יש בדיקות שכדאי או מומלץ לסרב להן?

שוטרים רבים מבקשים גם להעביר אותנו בדיקות פיזיות, כמו הליכה בקו ישר ונגיעה עם האצבע באף, מה שמכונה בדיקת מאפיינים.  בדיקת המאפיינים היא המצאה של המשטרה ולא מופיעה בשום חוק. מכיוון שכישלון בבדיקה עלול להוביל להרשעה בנהיגה בשכרות, נהגים ששתו וחוששים שלא יצליחו לעבור את הבדיקה רשאים לסרב, מבלי שיינקטו נגדם סנקציות.

חשיבות התיעוד והמלצות 

הדבר החכם ביותר שאנחנו יכולים לעשות כבר היום בשביל להגן על עצמנו הוא, להציב מצלמת רכב שתתעד את התנהגות השוטר וגם את התנהגותנו. לא מומלץ, לדעת הח"מ, לעדכן את השוטר שהוא מצולם, כדי שלא ישנה את התנהגותו בהתאם.

אם השוטר שעצר אותנו מגיש לנו במקום כתב אישום, חשוב שניסע תיכף ומיד לבית החולים הקרוב כדי לעבור בדיקת דם. הבדיקה לא זולה ועולה כ-700 ₪, אולם הנתון המדויק שיופיע בבדיקת הדם עשוי לחסוך לנו הרשעה, אובדן רישיון ואפילו קנסות כבדים. 

טיפ לסיכום: בסופו של דבר, חשוב לזכור שהתלהמות או כניסה לוויכוח עם השוטר היא טעות. השוטר מציין בדו"ח את ההתרשמות הראשונית שלו מאיתנו, מההופעה החיצונית ומההתנהגות שלנו ומהתשובות שלנו לשאלות.

עם זאת, אנחנו לא חייבים לקבל את כל מה שהשוטר אומר. לא צריך לפחד ולחשוש שאם לא נעשה כל מה שאומרים לנו, נמצא את עצמנו בחקירה או במעצר. במקום זאת, כדאי לשמור על קור רוח ולזכור את הזכויות שלנו. 

כמובן, שעדיף מלכתחילה לא לשבת מאחורי ההגה אחרי ששתינו.

עוד בנושא:

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה