zap group mishpati logo

המדריך לפרק ב': אופטימיות זהירה במשפחות מורכבות

מהי למעשה משפחה מורכבת? אילו פעולות מומלץ לבצע לאחר חתימת פרק א' וכניסה לפרק ב'? מדוע מומלץ לערוך צוואה ולשנות את פוליסת הביטוח? כל תשובות, לפניכם

מאת: עו"ד איימי בכור-בוני
11.01.15
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
המדריך לפרק ב': אופטימיות זהירה במשפחות מורכבות

העלייה החדה והמתמדת בשיעורי הגירושים בישראל יוצרת אט אט שינוי הדרגתי וברור במבנה המשפחה המסורתית. לא עוד רק אבא, אמא וילדים משותפים. המשפחה המודרנית – אותה משפחה שגרושים וגרושות יוצרים בפרק ב' - היא במקרים רבים גם משפחה אחרת, משפחה בעלת מאפיינים שונים לחלוטין מאותו תא גרעיני מוכר, שהופך עם הזמן לפחות ברור מאליו. 

הקמת משפחה במסגרת פרק ב' היא שאיפתם של רבים מהגרושים והגרושות, והיא מהווה משאת נפש המסמלת שיקום, החלמה ועתיד טוב יותר. יחד עם זאת, פעמים רבות מדובר במציאות מורכבת ורווית אתגרים שמחייבים ידע, מחשבה תחילה והתנהלות זהירה וחכמה הכוללת נעילה יעילה של פרק א' ויצירת רקמה יציבה ונכונה שתשמש בסיס איתן לפרק ב', תוך נסיון שלא לחזור על טעויות עבר. 

אז איך עושים את זה נכון?

לסגור את פרק א' תוך מחשבה על פרק ב'

למי שמצוי בעיצומו של קרב גירושים קצת קשה לחשוב על היום שאחרי ולהבחין באור שבקצה המנהרה; אבל פרידה מבן הזוג הראשון, ברוב המקרים, משמעה סגירת פרק א' ופתיחת פרק ב'. חלון הזמן בין שני הפרקים הללו, מהווה קו תפר עדין וחשוב מאין כמוהו, אותו יש לטוות בזהירות, בחכמה ובמחשבה תחילה. בקו התפר הזה יזרעו הזרעים שיאפשרו לכם להחלים ולהגשים לכם ולילדיכם עתיד טוב יותר מהעבר וההווה. מלאכה זו לא פשוטה. כאשר הרגשות רבים ומגוונים, המאבקים עזים, המציאות מורכבת והקשיים עצומים אין פנאי רגשי לפעול במתינות ולחשוב על המחר שנראה היום רחוק מאי פעם. המלאכה הזו מורכבת אך אינה בלתי אפשרית. בשלב זה חשוב מאד לסגור הרמטית ובצורה מיטבית את פרק א'.

מצב חשבון הבנק, פוליסת ביטוח ועריכת צוואה
בפועל חשוב לנקוט כמה צעדים:

1.לחשוב לא רק על המובן מאליו: רוב המשאבים והאנרגיות של השלמת תהליך גירושים מתרכזים מטבע הדברים בשלושה מוקדים עיקריים- שאלת המשמורת על הילדים, שאלת תשלומי המזונות ושאלת חלוקת הרכוש . אלה הם אכן נושאי הליבה של המערכה, אולם יש להשכיל ולהביט גם מעבר להם. מבלי לגרוע מחשיבותם של נושאים אלה, יש להבחין בנושאים שבשוליים, שאולי היום נראים פחות חשובים; אך בבוא היום, בחלוף הזמן - ובמיוחד כשפרק ב' מתחיל לקרום עור וגידים - הם הופכים למרכזיים ובעלי חשיבות. ייעוץ משפטי והדרכה מעשית של עורך דין לענייני משפחה לרוב יסייע באופן מספק לזהות ולהתייחס גם לנושאים הללו בזמן.

2. להבהיר את המצב למנהל הבנק: מנהל הבנק אולי לא החבר הכי טוב שלך, אך הוא בהחלט בין הראשונים שצריך ללמוד על שינוי הסטטוס. ישנן סיבות רבות לצורך בהבהרת המצב למנהל הבנק, ויפה שעה אחת קודם. 

3. לשנות את פוליסות הביטוח: ברוב ביטוחי החיים המוטבים בפוליסות הם בני הזוג. גרושים רבים לא שמים לב לכך ויש צורך לתת על כך את הדעת ולשנות את שמות המוטבים עם הגירושים. ולא רק בפוליסות הביטוח גם בקרנות הפנסיה ובבתי ההשקעות.

4. לכתוב צוואות במקביל להסכם הגירושים: לא רבים יודעים זאת, אך ישנה המלצה ברורה מאד למתגרשים לערוך צוואות. מי שלא רוצה שעזבונו יגיע לידי הגרוש/ה, חייב להבטיח זאת על ידי צוואה שתנוסח לאחר שקילת כל הנסיבות ובחינת תמונת המצב המלאה. במיוחד אם הליכי הגירושין מתארכים והגט טרם בוצע, אזי אתם עדין יורשים האחד את השני.

לבנות נכון את פרק ב'

רוב האנשים מגיעים לפרק ב' חכמים יותר, מודעים יותר, זהירים יותר ובעלי כוונות להצליח ולעשות את זה הפעם נכון; אך אתגרים לא מעטים מצפים להם בדרך. הם מגיעים לא פעם מובסים ומרוקנים (נפשית וכלכלית), אחרי קרב גירושים מכוער שהותיר אותם מצולקים, נעדרי אמון וחשדנים. המציאות מסביב עורמת גם היא לא מעט מכשולים: בן הזוג שמוציא מהקופה המשותפת את המזונות לילדיו מפרק א', ילדים ללא קשר דם שחיים יחד באותו בית, בני זוג קודמים שמהווים חלק מרכזי מהחיים בהווה והרשימה עוד ארוכה. לא סתם אחוז הגירושין בפרק ב' (עומד על 50%) גבוה משמעותית מאחוז הגירושים בפרק א' (30%).

כדי שלא תיפלו לסטטיסטיקה (שוב) ולא תתנו למציאות המורכבת להרוס את מה שתבנו, עליכם לחשוב על כל ההיבטים והמורכבויות של חלק ב' ולנקוט דרכים מעשיות לצמצם קשיים ומכשולים עתידיים. 

ייעוץ משפטי וחשיבות עריכת הסכם ממון

אז על מה יש לחשוב וממה ראוי להיזהר כשבונים את פרק ב'?

1. קבלו עזרה מקצועית: ייעוץ משפטי חשוב ביותר לא רק בעת סגירת פרק א' אלא גם בעת יצירת פרק ב'. המציאות המורכבת יוצרת סוגיות משפטיות שיש להכיר ולתת עליהן את הדעת מראש. לצד ייעוץ משפטי נחוץ גם ייעוץ פסיכולוגי במסגרת טיפול זוגי או טיפול משפחתי שיהווה מרחב מוגן בו תוכלו ללבן סוגיות שעולות מחיים בתא משפחתי גרעיני "חדש" ומורכב. 

2. ערכו הסכם ממון: רוב האנשים שמגיעים לפרק ב' אינם ילדים, וכבר הספיקו לצבור נכסים ורכוש, כספים וגם חובות. יצירתה של קופה חדשה משותפת היא לא קלה, בוודאי בהתחשב בכך שכספי המזונות לילדים מפרק א' ירדו ממנה. שאלות רכושיות בפרק ב' הן לרוב מורכבות מאלה שכרוכות בפרק א', כאשר שני בני הזוג מגיעים עם מעט רכוש וצוברים אותו יחדיו. הדרך היעילה לנטרל את המורכבות הזו ולא לתת לה לחבל ביחסים, היא בעזרת הסכם ממון טוב ומפורט, חוזה פני עתיד ותואם נסיבות וצרכים. 

3. אל תמהרו להתחתן: (או שלפחות תחשבו על העניין לעומק): רוב המתחתנים בסיבוב הראשון בוחרים בחתונה מסורתית לפי ההלכה ולא מוותרים על שירותי הרבנות. אחרים מגיעים לשם למרות שנישאו שלא כהלכה. ובכל מקרה, מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננים. לכן, למרבה המזל רבים מהנישאים בפרק ב' לא ממהרים, ובצדק להתחתן בחתונה לפי ההלכה. ולגבי אלה שכן שוקלים לעשות זאת – עליהם לחשוב היטב לפני שיבחרו בנישואים כדת משה וישראל. צריך להבין את משמעות הנישואים בפרק ב', את השלכותיהם על העניין הרכושי, על הילדים, על ההווה ועל העבר.

חשוב גם לדעת שחתונה אזרחית מחייבת ממילא גירושים ברבנות, במקרה שיש ילדים מהזוגיות החדשה,  כך שאין דרכי מילוט אפשריות. בהקשר זה חשוב גם להבין כי בני זוג החיים בבתים נפרדים ייחשבו לידועים בציבור על כל המשמעויות הנגזרות מכך. זוגות רבים המנהלים זוגיות בפרק ב' נהנים מהיתרון שבזוגיות עם מרחב נשימה פרטי וטועים לחשוב שכל עוד הם לא במשק בית משותף אין לכך השלכות. זו טעות. כידועים בציבור חלים גם עליהם חוקים החלים על זוג נשוי בשינויים המותאמים. הזוגיות ביניהם היא זוגיות מחייבת לכן גם הם חייבים הסכם ממון. ללא הסכם ממון, בעת פרידה יבוצע איזון רכושי לפי החוק.

לסיכום, הקשיים המחכים למשתתפי המרתון הזוגי בפרק ב' אינם קלים; אולם זיהויים, בידודם ופעולות מחושבות ויעילות, השואפות לנטרלם או, לפחות, למזערם, יכולות בהחלט להגדיל את הסיכוי להצליח, ובמקרה הרע ליצור פרידה שפויה וללא הליכים ארוכים והוצאות.

השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה