zap group mishpati logo

מפחיתים מיסים ומאיצים את הצמיחה/דעה

הפחתת נטל המס תסייע לעשירים ולעניים כאחד. האם הממשלה החדשה שתקום בקרוב תשכיל להבין וליישם?

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
01.02.15
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

האם כדאי להטיל מס מיוחד על העשירים? בישראל חושבים שכן, ואילו בצרפת ניסו את זה לאחרונה, והגיעו למסקנה שמס מיוחד על עשירים הוא הרסני להתפתחות הכלכלה. מס העשירים תרם לקופת האוצר הצרפתי הכנסות של כ- 400 מיליון יורו בשנתיים, אך גרם במקביל לבריחה של עשרות מיליארדי יורו בהתאם להערכות שונות, שנמשכו מהמוסדות הפיננסיים בצרפת. מס העשירים עודד שימוש נרחב בתכנוני מס בינלאומיים, ופגע קשות במוניטין ובתחרותיות של צרפת. 

רילוקיישן או העברת כספים

בדומה למס העשירים בצרפת, אשר גרם להגירה של אנשים והון למדינות אחרות בעולם, כך גם מס היסף הישראלי ושיעורי המס הגבוהים כאן, מעודדים תושבים מקומיים לבצע רילוקיישן ו/או להעביר את כספם למדינות אחרות בהן שיעורי המס נמוכים יותר, כמו: שוויץ, בריטניה ועוד. ישראלים רבים היגרו למדינות אחרות, עם אפשרות לחזור לישראל לאחר מספר שנים של שהייה בחו"ל, וכך לזכות בהטבות מס מופלגות הניתנות לבעלי מעמד של תושב חוזר.

הורדת שיעורי המס תגדיל את תקבולי המס?

הכלכלן הנודע ארתור לאפר הראה, כי דווקא הורדת שיעורי המס תגדיל את תקבולי המס. ההסבר הוא פשוט: מסים נמוכים יוצרים תמריץ לעבוד, להשקיע ולצרוך, ואף מונעים את העיסוק של הנישומים בתכנוני מס. יישום מוצלח של תיאוריית לאפר הוא הסיבה לפריחתה של ארה"ב לפני כעשרים שנה, שגשוגה של הודו ומדינות רבות באירופה המזרחית. 

עידוד הצמיחה ע"י הפחתת שיעור המס

התיאוריה של לאפר עובדת מצוין גם בישראל. במחקר שנערך נמצא, כי הפחתת שיעורי המס על החברות מעודדת את ההשקעה והצמיחה במשק. המחקר שבוצע על ידי בנק ישראל בדק את השפעת מס החברות על החלטות של הפירמות בישראל על ההשקעה בהון בשנים 2005-1980, ומצא כי שיעור מס חברות נמוך יותר תומך בצמיחת המשק ובגידול התוצר לעובד. ככל ששיעור המס נמוך יותר, כך קטן התמריץ לעסוק באסטרטגיות של תכנון מס. המסקנות האלה נכונות גם ביחס להפחתת שיעורי המס על הכנסות מעבודה.

כיצד ירוויחו גם העשירים וגם העניים?

אם ניישם כיום את תיאוריית לאפר בישראל, ונפחית את שיעורי המס באופן משמעותי, העשירים כמובן ירוויחו מכך, אך גם העניים, שכן הצמיחה במשק תחלחל לכולם. הבעיה בישראל היא השיח הציבורי הרדוד אשר משפיע על קובעי המדיניות. במקום ליישם את תיאוריית לאפר לטובת כלל אזרחי ישראל, מנסים ליישם כאן תיאוריות בעייתיות של צדק חברתי, הגורסות שיש להגדיל את המיסוי על העשירים, כאשר ההשלכות הן פיטורי עובדים וירידה בצמיחה אשר ישפיעו לרעה כל כלל המשק. 

הפחתת נטל המס - משימה לממשלה החדשה

נטל המס הגבוה בישראל כיום פוגע אמנם באנשים יצרניים ובעסקים, אך העניים סובלים יותר מכך. יש לקוות, כי הממשלה החדשה שתקום בקרוב תקבל החלטה אסטרטגית על מהלך להפחתה משמעותית מאוד בנטל המס כדי לתמוך בצמיחה מתמשכת בישראל, ובעיקר כעת על רקע המשבר הכלכלי העולמי.

 

*ד"ר אבי נוב, עו"ד עוסק בדיני מסים ומייצג בנושאי גילוי מרצון  

 ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים