zap group mishpati logo

איתור חייבים - כיצד תמצא את מי שחייב לך כסף?

לא אחת, אנשים שחייבים כספים 'נעלמים', ומשאירים את האנשים שזכאים לקבל מהם כספים בפני שוקת שבורה. כיצד ניתן לאתר אותם? מהן הפעולות שיש לנקוט? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: רועי פרג'ון
17.02.15
תאריך עדכון: 06.05.15
4 דק'
איתור חייבים - כיצד תמצא את מי שחייב לך כסף?

פניות רבות שמגיעות למשרדים של חוקרים, הן פניות של אנשים - בעלי עסק/חברה או אנשים פרטיים, אשר חייבים להם כספים, והחייבים פשוט "נעלמו", כך שחובם נשאר ללא מענה.

איתור החוב והחייב

במקרה כזה, צריך לבדוק ולאתר מה גובה החוב, ומה הסיבה לכך שהוא נוצר.
האם החוב נוצר כחלק מעוקץ מתוכנן או האם קרה מקרה, במסגרתו אדם הסתבך וכרגע אין ביכולתו לשלם. 

יש מצבים שבהם אדם ניהל עסק/חברה, פשט רגל והעביר את הפעילות תחת "כובע" אחר, בשמו של אדם אחר, אשר יכול להיות קרוב אליו או לא.

מומלץ לפנות לאיש מקצוע לביצוע האיתור ובמסירה

במקרים כגון אלו, לא מומלץ  ממליץ לבצע פעולות לבד, שכן ברגע שאדם אשר חייב כספים לאחר ירגיש מאוים, הוא יתחיל להסתתר.
לכן, הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לאיש מקצוע שיתחיל באיתור, ויעשה זאת בדרכים שונות. בין היתר, עליו לבחון מתוך בדיקותיו אפשרויות  בריחה של החייב.
ניתן להתחיל באיתור פשוט בעלות כ- 150-350 ש"ח (לא כולל מע"מ).

לאחר מכן, שהאיתור לא צלח, יש לשקול את העמקת החיפוש והאיתור.

כידוע, יש לבצע 'מסירה' לחייב של כתב התביעה/אזהרה לפני נקיטת הליכים וכד'. זאת, ע"פ החוק. אנשים נוהגים לבצע את המסירה באמצעות שליח של הדואר בעלות של כ-20 ₪. השליח מגיע לכתובת, ושם נאמר לו שהחייב לא נמצא. השליח לא משקיע מאמצים מיוחדים באיתור החייב, לא מבצע בדיקות, לא מאמת דברים ולא מנסה לתחקר את השכנים.

לא אחת, קרה שאנשי משרד הח"מ הגיעו לביצוע איתור ומסירה לכתובת בה היה שליח של הדואר וחברות שליחויות אחרות, אשר מאמציהן לאתר את החייב לא צלחו. לכן, כמו בכל תחום ההמלצה היא, שלא כדאי לחסוך, כי הזול עלול לעלות ביוקר. השקעה בחברת חקירות שתבצע איתור ומסירה כראוי, עשויה לקצר את ההליכים.

דוגמא לחייב ש"נתפס" במהלך פעולת האיתור

כך למשל, אדם פתח חנות אצל לקוח של הח"מ, הנ"ל סגר את פעילותו ונעלם תוך השארת חובות במקומות שונים כגון: עירייה, חשמל וכד'.

מסתבר שהלקוח שלח כבר שליחים, וגרם לחייב להיכנס למסתור. אנשי משרד הח"מ פעלו כדי לאתר את החייב ללא הצלחה. 

לבסוף הגיע מידע לגבי נייד בו מחזיק החייב. בעקבות כך, אותרה כתובת בה נוהג החייב להגיע אליה. אנשי משרד הח"מ יצרו קשר עם החייב שניתק את הטלפון, ואיים להגיש תלונה במידה שאנשי המשרד יתקשרו שוב. 

אנשי המשרד הגיעו לכתובת שאיתרו במרכז הארץ. החייב ישב בכתובת, אך מאחר שאנשי המשרד לא ידעו כיצד הוא נראה , הם לא היו בטוחים כי אכן מדובר בחייב עצמו. האנשים פנו אליו בשמו, וזה אמר כי לא יודע מי האדם אותו הם מחפשים, וכי הם טעו בכתובת. האנשים הכניסו ידם לכיס, ולחצו SEND למספר הנייד שהיה ברשותם מידע לגביו. הטלפון צלצל, והצלצול נשמע מכיסו של החייב, אשר ענה לו. מהצד השני לא ענה אף אחד, והוא החל לשמוע את עצמו, והתחיל להבין ש"נתפס".

המסירה הושארה והאנשים עזבו את המקום. כמובן, שכל האירוע צולם ותועד בצילום סמוי באיכות גבוהה, והכל הועבר ללקוח כדי שיוכל להציג את ניסיונותיו של החייב להתחמק מקבלת המסמך.

איתור מורכב יותר 

במידה שמדובר בחייב שהעתיק את פעילותו, יש לשקול מראש לתעד בצורה חכמה את פעילותו החדשה ולקשור אותו אליה. כך גם יהיה ניתן לפרוע את החוב ממנו בעתיד. 

פעילות זו הינה יקרה יותר ומורכבת יותר.

הכוונה היא לאפשרות של חייבים שמבצעים סוג של עקיצה (לא בהכרח אירוע מתוכנן מראש)- כך, למשל, אדם שמבין שהוא עומד לפשוט רגל, אך ממשיך לגבות כספים ומשאיר בעצם חובות ופושט רגל בסופו של דבר ונעלם. במקרים כאלה, מאחר שיש עדיין פעילות/לקוחות, אותו מקים חברה/עסק אחר באותו תחום ומעביר את הפעילות לשם. אם זה על שמו- הרי שלא עשה דבר.

ברגע שמי שהוא חייב לו ב ידע להבחין, הוא יתבע ממנו את הכסף. ואז מה שאותו אדם עושה- הוא מעביר את הפעילות לחברה/עסק אחר,  וכדי להגיע ישירות אליו, יש צורך לבצע מעין זה "הרמת מסך"- כדי לקשור קשר בין העסק הקודם לבין החברה הפעילה שיכולה לפרוע את החוב. זו פעילות שמצריכה בניה של סיפור כיסוי/הוכחת דברים וכד'. לא מדובר באיתור הקלאסי/הפשוט העוסק במידע כגון: היכן החברה יושבת. מדובר באיתור מורכב, אשר מוכיח את פעילות החברה/העסק.

רועי פרג'ון ממשרד פרג'ון חקירות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה