zap group mishpati logo

בקשה ליישוב סכסוך גירושין - דרך של שלום

רגע לפני הגשת תביעה לביהמ"ש ופתיחת מאבק גירושין ארוך וקשה: אולי אפשר גם אחרת. בקשה ליישוב סכסוך עשויה לשרת את האינטרסים שלכם

מאת: עו"ד דוד אמסלם
22.02.15
תאריך עדכון: 22.10.15
7 דק'
בקשה ליישוב סכסוך גירושין - דרך של שלום

לפני ששולפים תותחים וציפורניים ומתחילים להילחם זה בזו, בני זוג, המצויים בהליך גירושין, יכולים להיעזר בהליך משפטי שימנע הסלמה, יאפשר גישור ופשרה, יחסוך זמן וכסף וייטיב עם כל הצדדים – בקשה ליישוב סכסוך. הליך אלטרנטיבי זה חוסך לצדדים משאבים רבים וזמן, מצמצם את הפגיעה בהם ובבני משפחתם, ומהווה רשת תמיכה וסיוע בדמות מומחים שונים שילוו את בני הזוג ללא תשלום בדרך לפתרון יעיל ומיטבי עבורם. בשל כל אלה, כולם תמימי דעים כי תביעה ליישוב סכסוך מהווה אחת מדרכי הפעולה המומלצות לזוג הנמצא בהליכי גירושין, אולם לא כולם מצליחים להיעזר בו. אם בשל חוסר מודעות לקיומה ואיכותה של אפשרות זו, ואם משום שהמשקעים הרבים לא מאפשרים לצדדים להימנע ממלחמה. 

אז מה היא תביעה ליישוב סכסוך? מהם יתרונות ההליך? באילו נסיבות ניתן ליישמו? מדוע הוא מהווה דרך פעולה מומלצת לזוגות במשבר ואיך קשור לכל זה מירוץ הסמכויות?

מהי תביעה ליישוב סכסוך?

זהו הליך שנקרא גם "בקשה ליישוב סכסוך" והוא מוסדר בתקנות 258כ-258כא לתקנות סדר הדין האזרחי. הליך זה מאפשר לבן זוג להגיש לבית המשפט בקשה ליישוב סכסוך עם בן זוגו. ההליך שונה לגמרי מתביעה בבית משפט. במסגרת בקשה ליישוב סכסוך לא תובעים דברים מבן הזוג, לא מבקשים הכרעה במחלוקות, או קביעות בסוגיות רכושיות, ממוניות או סוגיות של משמורת והסדרי ראיה. מה שבן הזוג למעשה מבקש הוא סיוע בפתרון הסכסוך בינו לבין בן הזוג האחר. הוא, למעשה, פונה לבית המשפט ומבקש ממנו לסייע לו ולבן/ת הזוג שלו לסיים את הסכסוך בדרכי שלום והבנה. 

לבית המשפט יש כלים לעשות זאת, וזוגות שמוכנים להידברות ורוצים להימנע ממלחמות, ומעוניינים בהכוונה, סיוע, גישור ותמיכה של אנשי מקצוע, בהחלט יכולים ללא כל עלות להיעזר במה שיש לבית המשפט להציע. בית משפט מציע הפנייה ליחידה לסיוע ליד בית המשפט לענייני משפחה שתלווה את בני הזוג בדרך למציאת הפתרון האידאלי עבורם. 

כיצד מגישים תביעה ליישוב סכסוך?

בקשה ליישוב סכסוך מוגשת לפי טופס 26ב, ומצורף אליה טופס 26א מאומת בתצהיר. הבקשה מוגשת במזכירות בית המשפט לענייני משפחה וכרוכה בתשלום אגרה. הבקשה כוללת בקשה לפירוט מהות הסכסוך, ובמסגרת זו יש לפרט את העובדה כי בני הזוג נקלעו לסכסוך ביניהם, וכי הם מעוניינים לפותרו בדרכי שלום. כמו כן, יש לנמק במספר שורות את אופי הסכסוך, אולם אין לפרט בהרחבה נסיבות ותביעות כפי שיש לעשות במסגרת כתב תביעה. 

מתי ניתן להגיש בקשה ליישוב סכסוך? 

כל אחד מבני הזוג יכול להגיש בקשה ליישוב סכסוך באחת משתי נקודות זמן: עוד בטרם החלו הליכים משפטיים כלשהם בין הצדדים; או לאחר שסיימו את ההליך וישנו כבר הסכם גירושים, ומתעוררות מחלוקות בין בני הזוג, למשל, לגבי אופן יישומו, או בשל נושא שלא הוסדר בו כראוי. 

מה צפוי לבני זוג שאחד מהם הגיש תביעה ליישוב סכסוך בעניינם?

לאחר הגשתה מועברת התביעה ליישוב סכסוך לעיונו של שופט בבית משפט לענייני משפחה, וזה מורה בהחלטתו להעביר את עניין בני הזוג לטיפולה של יחידת הסיוע ליד בתי המשפט לענייני משפחה. זוהי יחידה טיפולית המסייעת למשפחות המתמודדות עם משברים. בהקשר של טיפול בבני זוג במשבר שואפים עובדי היחידה להעניק לבני הזוג עזרה בהתמודדות עם המשבר ביניהם במטרה לנסות ליישבו.

יחידת הסיוע תזמן את בני הזוג ושם הם יקבלו ייעוץ, סיוע, ליווי ותמיכה של שלל אנשי מקצוע, לרבות עובדים סוציאליים, משפטנים, פסיכולוגים, מטפלים משפחתיים, אקטוארים, שמאים ומגשרים.

מה נותנות יחידות הסיוע?

יחידות הסיוע נותנות ייעוץ וטיפול הכוללים:

כל אלה יסייעו לבני הזוג ללא תשלום בכמה גזרות:

1. תמיכה רגשית-נפשית: העובדים הסוציאליים עומדים לרשות בני הזוג ומציעים להם ולילדיהם תמיכה והדרכה. בין היתר מתקיימות ביחידה לסיוע סדנאות והדרכות שונות בנושא ילדים להורים גרושים, סדנאות והדרכות סביב התמודדות עם משבר הגירושים וקבוצות מידע להורים בהליכי פרידה וגירושין.

2. גישור.

3. ייעוץ זוגי - בירור עתיד הנישואין.

4. סיוע בשעת משבר. 

5. תיווך והפניה לשירותים בקהילה.

6. סיוע בהגדרת הקונפליקטים ואיתור דרכי פתרון אפשריות.

7. בחינת הנתונים בעזרת שמאי ואקטואר והערכה מה תהינה תוצאות הדיונים באופן שיסייע לבני הזוג להגיע לפשרה שהולמת את החוק והנוהג.

8. מיצוי כל הדרכים שיסייעו לבני הזוג לגשר על הפערים ביניהם ולהגיע להסכמות בעצמם ללא צורך בהכרעה שיפוטית ותוך יתור הליך משפטי יקר שמצריך משאבים וגובה מחיר כבד מכולם. 

9. הסתייעות בפקיד סעד לסדרי דין שיגיש המלצות בעניין המשמורת והסדרי הראיה.  

10. הערכות הנדרשות לשם ההכרעה בסוגיות ממוניות-רכושיות                                

מה קורה אם אחד מבני הזוג מסרב לשתף פעולה ולהסתייע בהליך הזה כדי לסיים את הסכסוך?

זהו הליך שלא ניתן לכפותו, והוא חייב להתנהל בהסכמת שני הצדדים. על כן במידה שאחד בצדדים מסרב להשתתף בו והוא אינו מוכן להידברות תוך הסתייעות ביחידה לסיוע, ההליך יקטע ושני הצדדים יפנו לדרכי התנהלות אלטרנטיביות. 

מהם היתרונות של תביעה ליישוב סכסוך?

1.חסכון בזמן: הליך זה חוסך זמן יקר. בירור סכסוכים במערכת המשפט יכול להימשך שנים רבות, ותביעה ליישוב סכסוך יכולה להשלים הבירור ולאפשר פשרה בזמן קצר הרבה יותר.

2. חסכון בכסף: בנוסף לכך הליך זה גם חוסך כסף – משפט שמתנהל תקופה ארוכה יותר, משמעו תשלום גדול יותר לעורכי דין, תשלומים גבוהים יותר של אגרות ושלל הוצאות נלוות. שכר טרחה לעורכי דין גירושין עלול להכביד מאד על בני זוג בהליך גירושין שמתמודדים בכמה חזיתות במקביל. תביעה ליישוב סכסוך שמולידה בסופה פתרון יעיל תחסוך לבני הזוג הרבה יותר כסף ממה שהם יכולים לשער מראש. 

3. צמצום הפגיעה בבני הזוג והסובבים: קיצור התהליך והחיסכון בכסף גם תורמים לצמצום הפגיעה בצדדים המעורבים בסכסוך. גם ההימנעות ממלחמה, הכפשות, איסוף ראיות, מעקבים, התלהמות והפניית אצבע מאשימה חוסכת הרבה צלקות לכולם. בני זוג שנסחפים למערבולת משפטית משלמים מחיר רגשי-נפשי כבד והמשקעים הגדולים יוצרים פצעים שילכו איתם שנים קדימה. גם בני המשפחה של כל אחד מבני הזוג, ובוודאי הילדים שנמצאים בתווך, נפגעים מרסיסי המלחמה פגיעה קשה. הימנעות מכל זה היא בהכרח עדיפה והיא בהחלט מתאפשרת הודות להליך ייחודי זה.

4. אפשרות לפתרון יצירתי: לא משנה עד כמה המצב מורכב בין בני הזוג, היחידה לסיוע ואנשי המקצוע הפועלים בה יצליחו לעזור לכם להגיע לפתרון מתאים. אנשי המקצוע ביחידה מתמודדים עם מאות מקרים, רבים מהם סבוכים, והניסיון שלהם מקנה להם יכולת לזהות בקלות את גדרי המחלוקת ולהציע פתרון מעשי ויעיל אליו ניתן להגיע בנסיבות העניין הספציפי. זהו יתרון שאין להפחית מערכו. ספק אם מחוץ ליחידת הסיוע יכולים האנשים לממן סיוע מקשת כזו גדולה ומנוסה של מומחים. יצוין, כי כל זה מוצע כשירות לאזרח ללא תשלום. אסור לטעות ולהניח שבשל כך מדובר בעזרה סוג ב'. אנשי המקצוע שם מומחים, ויכולים לעזור לכם. וגם אם לא, שווה לנסות כי האלטרנטיבה בהכרח גרועה וקשה יותר. 

5. עצירת מרוץ הסמכויות: מי שרוצה שתביעת הגירושים שלו תידון ותוכרע בבית המשפט לענייני משפחה ולא בבית דין רבני, יכול לסמוך על כך שהתביעה ליישוב סכסוך תעשה את העבודה. למעשה, תביעה זו, ברגע שהוגשה, מקנה סמכות לבית המשפט לענייני משפחה לדון בעניין של בני הזוג ומשמעות הגשתה היא שאין לבית הדין הרבני סמכות לדון בעניינם של בני הזוג בשלב זה.

מי שרואה בכך יתרון יכול ליהנות מעובדה זו, אולם יש לדעת שני דברים חשובים בהקשר זה: אחד, המרוץ ייעצר רק אם הבקשה ליישוב הסכסוך הוגשה בכנות ובתום לב ולא כדי להכריע במרוץ הסמכויות; השני, כשממוצה הליך זה, המרוץ מתחדש (הסמכות נשמרת ל30 יום בלבד).

לסיכום, מומלץ לבני זוג שקיים אצלם פוטנציאל לגישור לשם פתרון המשבר ביניהם, לנסות לצעוד בדרך השלום של בקשה ליישוב סכסוך, אשר לא רק חוסכת זמן וכסף, אלא גם מצמצמת את הפגיעה בכל המעורבים ומגדילה מאד את הסיכוי למציאת פתרון הולם וראוי שייטיב עם בני הזוג. אז בטרם תפנו לכיוון של מלחמה כוללת נסו להיעזר במגשרים, במשפטנים, בפסיכולוגים וביתר אנשי המקצוע שמעמידה לכם יחידת הסיוע ליד בתי המשפט לענייני משפחה לגמרי בחינם. במקרה הזה השלום לא יעלה לכם כסף. 

* עו"ד דוד אמסלם, מתמחה בדיני משפחה וירושה

השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה