zap group mishpati logo

תשלומי מזונות וחוקרים פרטיים - כל התורה...

לעיתים בתי המשפט נדרשים לדון במקרים בהם ההורים לא עומדים בהתחייבויותיהם לשלם מזונות לילדיהם. בדיקות ותצפיות של חוקרים פרטיים יכולות לסייע בהוכחת מקורות מימון, שיאלצו את אותם הורים לשלם, בסופו של דבר

מאת: רועי פרג'ון
03.03.15
תאריך עדכון: 03.03.15
5 דק'
תשלומי מזונות וחוקרים פרטיים - כל התורה...

כידוע, לכל פירוק שותפות יש השלכות כלכליות. בין היתר, החוק מחייב אב לשלם מזונות החל לילדיו ולאשתו (לאשתו עד מתן הגט).
אולם, יש מקרים בהם אב/בעל לא משלם מזונות ולא עומד בהתחייבויותיו, וניתן לדרוש תשלום זה מהוריו. 

מעשה שהיה כך היה: למשרדו של הח"מ פנתה לקוחה, אשר בעלה בנפרד סרב לשלם את המזונות לילדם המשותף. אבי הילד היה עצמאי, שעסק במקצוע חופשי, והסתתר ואף הסתיר את פעילותו הכלכלית, וגרר את פרודתו והילד למצב כלכלי קשה של חוסר וצורך בסיוע מגורמים שונים.
כאשר הסיפור הובא לידיעת משרד הח"מ, החוקרים החלו לעבוד על המקרה, ולהוכיח שהורי האיש יכולים וצריכים לקחת אחריות בנושא. בהמלצת עו"ד שליווה את המקרה, החוקרים הצליחו להוכיח את יכולתם הכלכלית של ההורים, שטענו כי הם חסרי כל. בחקירה עלה, כי להורים משולמת קצבה חודשית. העמקת החקירה הביאה לגילוי שהביא לתפנית במקרה. התגלה, כי להורים שטח אדמה באזור לא מרוחק ממקום מגוריהם, בו  בנו מספר יחידות דיור המושכרות ומכניסות כ- 12 עד 15 אלף ש"ח נוספים. החומר תועד והועבר לעיון בית המשפט.

כיצד ניתן במקרים דומים להוכיח יכולת כלכלית? מהי דרך העבודה של החוקרים?

כאשר חוקרים מנסים לדלות מידע, הם יכולים להציב תצפיות על הבית הרלוונטי, אותו מעוניינים לחקור. במקרה לעיל, ברגע שהחוקרים קבלו את המידע, הם התחילו לבצע איסוף על אותו מקום דרך תצפיות, דרך תיעוד של אנשים וחקירות שונות כדי להגיע לפרטים הרלוונטיים- מי הם אתם אנשים? מהי יכולתם הכלכלית?

תצפיות ואיסוף מידע

באשר לתצפית - תצפית יכולה להיות תצפית אנושית או תצפית טכנית ע"י איזושהי מצלמה, שמטרתה לתעד את האנשים  שמגיעים למקום – תנועת כלי רכב, היקף התנועה שיש באותו מקום וכד'.
לאחר איסוף המידע, החוקרים  מעבדים אותו ומגיעים לאנשים עצמם.
חלק מעיבוד הנתונים כולל לעיתים חבירה לאותם אנשים, כדי לבצע מעקב אחריהם. 

יש לציין, כי החוקרים משתדלים שעיקר העבודה שלהם תהיה סמויה. כל עוד הפעילות סמויה, הם יכולים להיות בטוחים שהקלפים שמורים אצלם/אצל הלקוח, ואז הלקוח, או עורך הדין מטעמו, יכול להשתמש בקלף הזה כשהוא מחליט לחשוף את הנתונים בזמן שיתאים לו ובצורה שתשרת את טובתו.
דבר נוסף, אם החוקרים לא מצליחים לקבל נתונים ממשיים על גובה שכירויות הנדל"ן שקיימות באזור לגבי אותו נכס ספציפי אשר הם חוקרים, הם עושים תחקור על עסקאות נדל"ן דומות מסביב, זאת בעזרת השכנים וגורמים אחרים.  הם שואלים מהן עלויות השכירויות פחות או יותר, או כמה עולה למכור נדל"ן אחר דומה באותו אזור.

במקרה לעיל החוקרים היו צריכים לבחון שכירויות דומות כדי להעריך עבור בימ"ש את ההכנסה של אותה משפחה.

כיצד החוקרים מזדהים במהלך עבודתם?

חשוב לציין, שהחוקרים אמנם לא מזדהים כחוקרים פרטיים (כדי לא להסגיר את עצמם, כמובן), אבל אסור להם להזדהות כגוף קיים, ולכן הם בונים סיפור כיסוי שלם בפני המשפחה אותה הם חוקרים. כך לדוגמא, במקרה של שכירות של יחידות דיור, החוקרים יכולים לבוא כזוג צעיר שמחפש ומתעניין בדירה, או למשל חוקר יכול להציג עצמו  כשמאי מקרקעין שרוצה לבוא ולבצע הערכה של הנכס.
אסור לחוקרים להזדהות כבזק, חברת חשמל וכד'.

לא תמיד הנסיון של החוקרים להציג עצמם בצורה אחרת נושא פרי. יש אנשים שלא מוכנים בשום אופן למסור פרטים. כמובן שגם הרושם הראשוני חשוב במקרים רבים. כך למשל, אם מדובר באזור חרדי, החוקרים יהיו אנשים שמתאימים לסביבה, כולל סגנון הדיבור ודרך הצגת הדברים.

לעיתים הם מבצעים מעקב קטן ורואים קשר של אדם למקום מסוים- מכולת, ספר, ואז הם לא מזדהים, והוא לבד כבר משלים... "ראיתי אותך במספרה", משתמשים בסביבה טבעית לאדם, כדי שיקשור אותם למקום. ואז קל לו להיפתח.

פעולת החוקרים יכולה לקחת זמן. משך הזמן תלוי מאוד גם בסביבה, עד כמה היא 'עוינת', או פוטנציאלית להשיג שיתוף פעולה. העבודה יכולה לקחת מספר ימים, אך יכולה להגיע גם לשבועות. הדבר תלוי בהיקף החומר, בכמות הפרטים וכד'.

נסיונות להתחמק מתשלומי מזונות במקרים אחרים

ישנם מקרים נוספים של אנשים שמנסים להתחמק מתשלומי מזונות ומתשלומים אחרים שהם חבים בהם, במיוחד אנשים עצמאיים שנרשמים שכירים מחד, אך מצד שני נותנים שירות פרטי ומבצעים עבודות ב"שחור". כך למשל, הם טוענים שהם מרוויחים כ- 5000 ₪ בחודש, וכך גם כתוב בתלוש המשכורת, אך בפועל מרוויחים הרבה יותר, פי שניים ופי שלושה. אנשים אלו משתמשים במספר הנקוב בתלוש המשכורת כאמתלא לאי תשלום מזונות.

במקרים של פרידה ואי תשלום מזונות - מה חשוב לדעת?

לפעמים פרידה נכפית על אחד מבני הזוג, אשר מתקשה להסתדר כלכלית לבדו. כך למשל, אם בני זוג מרוויחים ביחד כ-30,000 ₪, הרי שכאשר הם נפרדים, אוטומטית יש פחות לכל צד, וכמובן שיש לשלם לילדים מזונות. כך יוצא, ששני הצדדים נפגעים. על אחת כמה וכמה אם הגבר היה המפרנס העיקרי.
אם בני הזוג מחליטים להתגרש, יש להם הוצאות על עו"ד, חוקרים פרטיים וכד', וכל צד מנסה להשיג לעצמו יותר. לכן, חשוב לבחון היטב את הדברים, ולהגיע להסכמות ככל שניתן, ואם לא ניתן, אפשר להיעזר במומחים ובחוקרים פרטיים.

היוועצות באנשי מקצוע

לפני שנוקטים פעולה כלשהי, חשוב להיוועץ בבעלי מקצוע. אם תפעלו לבד, הצד השני ידע שאתם 'מחפשים' אותו, ויפעל בהתאם: הוא יסתיר, יתגונן ויתרץ.
לכן מומלץ לפנות לחוקרים במקרה הצורך כדי לאתר מקורות לתשלום (במקרה שמדובר בכך) ולעו"ד העוסקים בתחום.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה