zap group mishpati logo

גישור עסקי - סקירה

העולם העסקי כיום הוא דינמי מאוד- גישור עסקי יסייע לכם לפתור את המחלוקת בצורה טובה, נינוחה, מהירה ויעילה

מאת: מערכת משפטי ונדב נשרי
14.02.10
תאריך עדכון: 28.03.16
6 דק'
גישור עסקי - סקירה

- עודכן בספטמבר 2015 - 

גישור הוא תהליך נפוץ מאוד בתחומים רבים בחיינו, כמו: גירושין ועבודה. גם בעסקים גישור הוא אמצעי מצוין לפתרון סכסוכים, אשר צובר תאוצה לאחרונה (ונקרא גישור עסקי).

העולם העסקי של ימינו הוא דינמי ביותר- מקומות עבודה רבים מתקשרים בהסכמים עם ספקים, לקוחות ועוד. כל הסכם ומערכת יחסים כזו יכולים להוליד עם הזמן סכסוך.
מובן שסכסוך עסקי יכול לפגוע בארגון- בין אם מדובר בסכסוך פנים ארגוני ובין אם מדובר בסכסוך חוץ ארגוני. סכסוך קטן יכול להתפתח ולגדול למימדים שאף אחד מהצדדים לא ציפה לו, אבל במקרה שאכן כך יתרחש, הצדדים יצטרכו להתמודד איתו.

אם הם יפנו לבית המשפט הם יצטרכו להמתין זמן רב לניהול הדיונים ולמתן פסק הדין. לא למותר לציין, כי ייתכן שהתוצאה הסופית תהיה גרועה מאוד בעיני אחד מהצדדים. לעומת זאת, אם הצדדים יחליטו לפנות לדרך של גישור עסקי, נראה שפני הדברים יהיו שונים מהקצה אל הקצה.

בגישור עסקי הצדדים מנהלים משא ומתן ופותרים את הקונפליקט תוך התייחסות לרצונות ולתחושות שלהם. זאת, בצורה מהירה, הוגנת וזולה בהרבה מניהול הליך משפטי ארוך ויקר. לפעמים מדובר בקונפליקטים מורכבים מול לקוחות אסטרטגיים, חברות עסקיות מתחרות וכדומה. גם אז, הליך הגישור יכול לתת מענה הולם, נינוח וזול יותר מזה שינתן בביהמ"ש.

בתום ההליך של הגישור, הצדדים חותמים על הסדר אליו הגיעו במשותף, אשר מחייב אותם בהמשך דרכם. הם יכולים להביא את ההסדר לאישורו של ביהמ"ש, אך הם אינם חייבים לעשות כן.

מהם היתרונות הבולטים של הגישור העסקי?

1. כסף, כבר אמרנו? הצדדים משלמים למגשר לפי שעות עבודה. זאת, לעומת תשלום לעורכי דין בהליך משפטי, אשר עלול להיות מאוד יקר.

2. זמן- הזכרנו? הליך הגישור הרבה יותר מהיר מהליך שיפוטי. בדרך-כלל די בכמה ישיבות גישור, בסיומן מנוסח ונחתם הסכם בין הצדדים. ניהול הליך משפטי לוקח הרבה זמן, ולאחריו ישנה המתנה עד למתן פסק הדין.

3. מעורבות הצדדים- בגישור עסקי הצדדים המסוכסכים מעורבים בניסוח ההסכם, ועל ידי כך הם יכולים להמשיך לקיים מערכת יחסים עסקית הוגנת לאורך זמן.

4. הפיתרון שמוצע בהליך הגישור הוא לשביעות רצונם של הצדדים המעורבים. הם אלו שמגיעים אליו בעזרת המגשר. בהליך משפטי, לעומת זאת, השופט קובע את אשר קובע, וייתכן מאוד כי צד אחד לא יסכים כלל לתוצאת פסק הדין.

5. שיפור התדמית- חברה שפונה להליך של גישור, ולא "רצה" ישר לביהמ"ש, מצטיירת בעיני עובדיה, לקוחותיה וספקיה כחברה מתקדמת והגונה שלא מחרחרת ריב ומדון.

סוגים מובילים של גישור עסקי

גישור בין שותפים
- הליך גישור בין שותפים נועד לאפשר יצירת שיח ברור וכן בין השותפים בעתות משבר ואי ודאות. המגשר העסקי בין השותפים עוזר לשותפים להגדיר מטרות, בעיות ויעדים משותפים ולאחר מכן מגבש יחד עימם פתרונות אפשריים לשאלות שעל הפרק. גישור עסקי בין שותפים יכול להתבצע בשלושה מצבים עיקריים:

1. גישור עסקי בהקמת שותפות - מרבית השותפויות מתחילות בהסכם מייסדים הכולל בחלקו הקצר והראשון את מהות החברה ומטרותיה, חלוקת התפקידים בין השותפים וחלוקת הרווחים והבעלות על החברה. ביתר העמודים של הסכם השותפות נוטים רבים לכתוב מה יהיה אם וכאשר החברה תתפרק וכיצד יפעלו השותפים במקרה כזה. מכאן, שאם לשותפים ניסיון קודם בניהול חברות יחד עם אותם השותפים עימם הם מקימים את השותפות החדשה או לחילופין במידה שיש להם יועץ ארגוני צמוד, צפוי להניח שהם יקלעו למשברים הנובעים מחוסר בתאום בתהליכי עבודה ובניסיון בקבלת החלטות משותפות. משברים אלו יהיו עלולים להוביל לפירוק השותפות ולקריסת החברה.

הליך גישור עסקי בין שותפים הוא החלק החסר בהסכם השותפים. במסגרת הסדרת הסכם השותפות, עוזר המגשר העסקי לשותפים להגדיר בצורה ברורה כיצד יתנהלו הדברים בשותפות וכיצד יפעלו במצבי משבר, אי הבנה  ובמצבים של ראיית עולם שונה של השותפים. מאחר שמרבית החברות והשותפויות נכשלות בשנתן הראשונה עקב חוסר יכולת או ידע לנהל את החברה בצורה נכונה ויעילה, גישור עסקי בין שותפים בפתיחת החברה יכול להציל את החברה ולמנוע את קריסתה.

2. משברים בהתנהלות החברה - כל שותפות נקלעת למשברים. השאלה היא רק כיצד יתמודדו השותפים בתוך המשבר והאם יאחדו כוחות למציאת פתרון או שמא יפעלו בצורה מנוגדת ובחוסר תאום. מטרת הגישור העסקי בין שותפים בחברה פעילה, הינה לעזור לשותפים להגדיר את הבעיה ולמצוא ביחד את הדרכים לפתרונה. מאחר שבדרך כלל בתקופת משבר נגרם קצר בין השותפים בחברה, קצר אשר גורם להעמקת המשבר בחברה; ישנה חשיבות רבה לשימוש במגשר עסקי ניטרלי שיעזור לצדדים לשוחח בצורה כנה וברורה ולהגיע יחדיו לפתרונות ולהחלטות.

3. גישור עסקי לפירוק שותפות- שותפות שמתפרקת מערבת בתוכה ממש כמו בגירושין, אלמנטים פרקטיים יחד עם אלמנטים רגשיים מורכבים. גישור עסקי בפירוק חברה מאפשר לשותפים להתמודד עם ההשלכות העתידיות של הפירוק לגבי כל אחד מהם ולייצר ביחד מתווים שיאפשרו לכל המעורבים לסיים את השותפות בצורה חיובית ויעילה ובמידת הצורך שתשמש כמקפצה של השותפים למיזם או לשותפות הבאה שלהם.

גישור עסקי בין חברות בינלאומיות - בשנים האחרונות נצפית מגמה עולמית של פניה לגישור בעסקים בין חברות בינלאומיות שנקלעו לסכסוך עסקי המערב מספר חברות ממדינות שונות. ההבנה ששימוש במשפט בינלאומי עלול לגרור את החברות המעורבות לקיפאון ויחייב הוצאות משפטיות כבדות ביותר, הובילה למסקנה שדרושה דרך טובה ויעילה יותר לפתרון סכסוכים עסקיים בין יבשתיים.

בשנת 2014 לאחר שהוקם המוסד לגישור בינלאומי בסינגפור (בתמיכה ממשלתית) נראה שמגמת הפניה לגישור הולכת ומתחזקת. מגמת הפניה לגישור עסקי בינלאומי התחזקה רבות בשנים האחרונות בעיקר עקב ירידת קרנו של הליך הבוררות הבינלאומי. חברות רבות הנחשבות לגדולות ומובילות בעיקר בתחומי ההייטק, היבוא והייצוא וחברות סחר שונות אחרות, העדיפו לפנות למוסדות לבוררות עד כה כדי לוותר על הקשיים והעלויות הרבות הכרוכות בניהול תיק בבית משפט. עם זאת, ידוע כי קיים קושי מובנה לערער על פסיקת בורר וחוסר יכולת להעריך מה תהיה החלטת הבורר ועל פי אילו תקדימים או הלכות או יפסוק. כך, שככל שהולכת וגדלה המגמה לסחר בין לאומי ולשיתוף פעולה בין חברות שממוקמות במדינות שונות ופועלות מתוך תרבות ארגונית שונה, מתגבר הצורך להיעזר במגשרים עסקיים שיכולים לעזור להבין ולהגדיר את האינטרסים המשותפים ולהתוות הליכי פתרון מחלוקות הלוקחים בחשבון ומתגברים על פערי התרבות והשפה.

מה נדרש ממגשר עסקי?

מגשר עסקי מקצועי הוא אדם שיודע לשמור את דעתו לעצמו ולאפשר לצדדים להגיע להבנות בכוחות עצמם. המגשר העסקי מחויב להישאר ניטרלי לכל אורך הגישור מאחר שתפקידו אינו לתת לשותפים את הפתרון, אלא לעזור להם לייצר את הפתרון בעזרת בניית הסכמות ביניהם. הסכמות אלו מושגות באמצעות ניהול שיחות עומק עם השותפים ביחד ובנפרד. זאת, מתוך מטרה להבין ולהגדיר מהם הרצונות והשאיפות האמיתיים של כל אחד מהשותפים מהשותפות וכלפי עצמו. היותו של המגשר העסקי ניטרלי, מאפשרת לו להוציא מהשותפים מידע חיוני שיעזור לו בסופו של דבר לסייע לשותפים להגיע לפתרונות המתאימים ביותר עבורם. כדי לוודא שהמגשר כפוף לכללי אתיקה ומחויב לחסיון לכל המידע שיגיע לידיו בגישור, מומלץ לוודא שהמגשר הינו חבר בלשכת המגשרים בישראל.

 

* נדב נישרי, מגשר עסקי וחבר לשכת המגשרים בישראל

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה