zap group mishpati logo

כל מה שצריך לדעת אם נהגתם תחת השפעת אלכוהול או סמים

"אם שותים - לא נוהגים!", אבל אם זה קרה ונתפסתם, חשוב לדעת מה הזכויות שלכם, אילו בדיקות הנכם מחויבים לעשות ע"פ חוק ואילו בדיקות לא ומה העונש הצפוי לכם - מדריך

מאת: עו"ד דודי חמו
07.01.10
תאריך עדכון: 28.03.24
11 דק'
כל מה שצריך לדעת אם נהגתם תחת השפעת אלכוהול או סמים

עבירת נהיגה בשכרות היא אחת מעבירות התעבורה החמורות. הסיבה ברורה - ההסתברות לתאונת דרכים כשהנהג נוהג תחת השפעת אלכוהול היא גבוהה. מטרת המאמר אינה לסייע לכם להתחמק מעונש, אבל אם קרה שנתפסתם עוברים עבירה, כדאי לדעת מה צפוי לכם, אלו זכויות מקנה לכם החוק, מה הנכם חייבים לבצע ולמה אתם רשאים לסרב.

פסילת הרישיון של נהג שנתפס נוהג בשכרות בריכוז אלכוהול גבוהה במיוחד (פי שלושה ויותר מהמותר בחוק) תהיה למשך 3 שנים מינימום, גם אם זו עבירה ראשונה

הענישה על נהיגה בשכרות היא מחמירה!

סעיף 62(3) לפקודת התעבורה (התשל"ז-1977) קובע כי העונש על נהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים, לפחות, בעבירה ראשונה. נהג שהורשע בביצוע עבירה של נהיגה בשכרות פעם נוספת, עונשו יהיה חמור אף יותר, ורישיונו ייפסל מינימום לארבע שנים.

מדרג הענישה, שעבר בכנסת באוקטובר 2017, ומטרתו לצמצם את תופעת הנהיגה בשכרות, מדגיש את האופן שבו תופס המחוקק נהיגה בשכרות כעבירה חמורה ביותר. לפי המדרג, פסילת הרישיון של נהג שנתפס נוהג בשכרות בריכוז אלכוהול גבוהה במיוחד (פי שלושה ויותר מהמותר בחוק), תהיה למשך 3 שנים מינימום, גם אם זו עבירה ראשונה.

עם זאת, מניתוח הענישה בפסיקה, ממוצע הפסילה בפועל הינו בין 10 ל-14 חודשים וזאת בשל הנוהג להגיע להסדרי טיעון (לנוכח איתור כשלים ראייתיים בתיק), לפחות במקרים ה"קלים" יותר. בנוסף לפסילה בדרך כלל יתווסף אחד או יותר מהעונשים הבאים - קנס (ממוצע 1500 ₪), שירות לציבור (ממוצע 200 חודשים), פסילה על תנאי (ממוצע 7 חודשים) ומאסר (לעיתים בריכוזים מעל 700 המדינה תדרוש עונש של מאסר).

אם נהג נכשל בבדיקת נשיפון, הוא יעבור בדיקת מאפיינים. בדיקה זו היא בדיקת קואורדינציה (מבחני עמידה, הליכה בקו ישר והבאת האצבע לאף) המאפשרת לדעת את רמת השפעת האלכוהול על הנהג

עצרו את רכבי לבדיקת שכרות. מה אני צפוי לעבור?

בדיקת שכרות באמצעות נשיפון, מכשיר קטן אשר שוטר נעזר בו במפגש הראשוני עם הנהג החשוד בנהיגה בשכרות כדי לקבל אינדיקציה ראשונית האם הנהג עבר את הסף הקבוע בחוק. בדרך כלל בשלב זה יודיע השוטר לחשוד כי הינו מעוכב (בבדיקה אקראית (נשיפון) - משך העיכוב יהיה 30 דקות. אם עלה חשד לנהיגה בשכרות, ניתן לעכב עד 3 שעות). 

אם נהג נכשל בבדיקת נשיפון, הוא יעבור בדיקת מאפיינים. בדיקה זו היא בדיקת קואורדינציה (מבחני עמידה, הליכה בקו ישר והבאת האצבע לאף) המאפשרת לדעת את רמת השפעת האלכוהול על הנהג.
בדיקת ינשוף, מדובר במכשיר גדול אשר מספק פלט עם תוצאות של רמת האלכוהול בגופו של הנהג. לעיתים יבוצע במקום בו עצרו את הרכב אך גם קיימת אפשרות לביצוע של הבדיקה בתחנת המשטרה.

כדי לקבוע שאדם נהג בהיותו שיכור, מכשיר הינשוף חייב להיות תקין במאת האחוזים ולכן הוא מחויב בביצוע בדיקות תקופתיות ובדיקה ביום ביצוע האכיפה, וזאת כדי שתוצאות הבדיקה תהיינה קבילות

כיצד ניתן לבדוק אם אדם נהג בשכרות?

בדיקת דם היא הבדיקה המדויקת והאמינה ביותר כדי לדעת האם הייתה בדמו של הנהג כמות אלכוהול מעל למותר בחוק. בשל קשיים טכניים בעריכת בדיקת דם לנהגים שנעצרו בשולי הדרך, הבדיקה המקובלת היא בדיקת נשיפה במכשיר ינשוף, אותה יכול לבצע כל שוטר תנועה שהוכשר לכך. למכשיר הינשוף חיישנים שקולטים בזמן ביצוע הנשיפה האם יש פער בין רמת האלכוהול בדמו של הנהג לבין רמת האלכוהול המותרת על פי החוק.

האם תוצאות בדיקת הינשוף קבילות בבית המשפט?

עם השנים, הוגשו לבתי המשפט מספר תביעות הנוגעות לקבילותן של תוצאות מכשיר הינשוף. נקבע ע"י בית המשפט המחוזי, כי כדי לקבוע שאדם נהג בהיותו שיכור, המכשיר חייב להיות תקין במאת האחוזים. כדי לוודא זאת, מכשיר הינשוף מחויב בביצוע בדיקות תקופתיות ובדיקה ביום ביצוע האכיפה, וזאת כדי לקבוע תקינותו וקבילות תוצאות הבדיקה שבוצעה לנהג.

בבדיקת דם ריכוז האלכוהול המותר הינו עד 9 מיליגרם של אלכוהול ב 100 מיליליטר של דם. כלומר: אם תמצא כמות של 10 מיליגרם של אלכוהול, הנהג ייחשב לנהג שיכור

מהי רמת האלכוהול בגוף המותרת על פי חוק לנהגים "רגילים" ולאוכלוסייה מיוחדת?

בבדיקת ינשוף, ריכוז האלכוהול המותר לפי חוק הינו 239 מיקרוגרם אלכוהול בליטר 1 של אוויר נשוף. אך לפי הנחיית בית המשפט רף האכיפה נקבע החל מכמות של 290 מיקרוגרם ומעלה. בבדיקת דם, ריכוז האלכוהול המותר הינו עד 49 מיליגרם של אלכוהול ב 100 מיליליטר של דם, כלומר אם יימצא 50 מיליגרם של אלכוהול בבדיקת הדם הנהג ייחשב לנהג שיכור.

כאשר מדובר באוכלוסיה מיוחדת (נהג חדש / נהג שטרם מלאו לו 24 / נהג ברכב מסחרי או רכב עבודה שמשקלו עולה על 3.5 טון או ברכב ציבורי) דרישות החוק הן מחמירות יותר, הכמות המותרת לפי חוק באמצעות בדיקת ינשוף היא 49 מיקרוגרם אלכוהול בליטר 1 של אוויר נשוף.

על פי הנחית בית המשפט, רף האכיפה יחל מכמות של 100 מיקרוגרם ומעלה. בבדיקת דם ריכוז האלכוהול המותר הינו עד 9 מיליגרם של אלכוהול ב 100 מיליליטר של דם. כלומר: אם תמצא כמות של 10 מיליגרם של אלכוהול, הנהג ייחשב לנהג שיכור.

אדם שמסרב לעבור בדיקת ינשוף נחשב כמי שנהג בשכרות, וכך יתייחס אליו בית המשפט. הנהג צפוי להיענש בהתאם, גם אם אין ראיות לשכרותו

מהי כמות האלכוהול שמותר לשתות לפני נהיגה כדי לא להגיע לריכוז אלכוהול גבוה מהמותר בחוק?

ביחס לאוכלוסיה מיוחדת, מכיוון שכמויות אלו של אלכוהול יכולות להתקיים בגופו של אדם גם ללא שתיית אלכוהול כלל, ניתן לומר שזהו איסור מוחלט של שתיית אלכוהול לפני נהיגה. לגבי נהגים רגילים, מכיוון שהגעה לריכוז האסור ע"פ חוק תלויה בגורמים רבים כגון: גיל, משקל הגוף, הרגלי השתייה, סוג השתייה, האם אכל לפני ששתה וכדומה, קשה מאד לתת תשובה מדויקת לשאלה זו - לפיכך ההמלצה היא שלא לשתות אלכוהול לפני הנהיגה.

מדוע לא מומלץ לסרב לבדיקת ינשוף?

על פי חוק, אדם שמסרב לעבור בדיקת ינשוף, נחשב כמי שנהג בשכרות, וכך יתייחס אליו בית המשפט. הנהג צפוי להיענש בהתאם, גם אם אין ראיות לשכרותו. יתרה מכך, הסירוב עצמו עשוי לשמש כראייה להחמרה בענישה, כאילו ריכוז האלכוהול בדמו של הנאשם היה ברמה הגבוהה ביותר. לכן, רצוי לשתף פעולה עם בקשת השוטר ולא לסרב לבצע את בדיקת הינשוף (המכשיר הגדול).

בפועל, בכל עבירת שכרות פוסל קצין המשטרה באופן אוטומטי את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 30 יום, ללא כל אבחנה בין גיל, ותק נהיגה וכמות האלכוהול שנמדדה

נמצאו אחוזי אלכוהול גבוהים מהמותר - מה קורה עכשיו?

תוצאה גבוהה מהמותר בבדיקת ינשוף גוררת פסילה מנהלית מיידית (ללא משפט) של רישיון הנהיגה לתקופה של עד שלושה ימים. קצין משטרה (בדרגת מפקח) רשאי לאחר ביצוע שימוע לנהג, לפסול את רישיון הנהיגה וכן להשבית את הרכב לתקופה של 30 ימים.

על אף המילה "רשאי", בפועל בכל עבירת שכרות פוסל קצין המשטרה באופן אוטומטי את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 30 יום, ללא כל אבחנה בין גיל, ותק נהיגה וכמות האלכוהול שנמדדה. קצין רשאי לפסול מנהלית אף מעבר לתקופה של 30 ימים כלהלן:

• עד 60 יום, למי שגרם לתאונת דרכים שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש.

• עד 90 יום, למי שגרם לתאונת דרכים שבה נהרג אדם.

מטרת השימוע היא לאפשר לנהג לשטוח את טענותיו ולומר את הצד שלו לאירוע בטרם תתקבל החלטה על פסילת רישיונו. הנהג זכאי לייצוג משפטי בעת הליך השימוע

מהו שימוע ומהן הזכויות שלי?

הליך השימוע הוא הליך שיפוטי לכל דבר ועניין. מטרת השימוע היא לאפשר לנהג לשטוח את טענותיו ולומר את הצד שלו לאירוע בטרם תתקבל החלטה על פסילת רישיונו. הנהג זכאי לייצוג משפטי בעת הליך השימוע, ולכן מומלץ לא לוותר על זכות זו, מאחר שגם בהליך השימוע כמו בכל הליך שיפוטי, יש חשיבות להכרת החוק, לאופן בו טוענים ולנימוקים שמעלים.

על השוטר להוכיח קיומו של "חשד סביר" לביצוע עבירת סמים מצדכם. לשאלת היסוד הסביר לחשד לביצוע עבירה משמעות אדירה, שכן חיפוש שנערך במכוניתכם ללא יסוד סביר לחשד הוא חיפוש פסול

מהן הזכויות שהחוק מקנה לחשוד בנהיגה בשכרות?

התנהגות בתשאול וחקירה - כל מה שתאמרו יירשם ויתועד נגדכם. לכן, מומלץ לא לענות על שאלות החקירה במשטרה לפני שקיבלתם ייעוץ משפטי. היוועצות בעורך דין היא זכות חוקית המוקנית לכם בדין. רצוי שתנצלו אותה כדי למנוע או למזער נזקים עתידיים כבר משלב החקירה. 

בדיקת נשיפון (המכשיר הקטן) - אין חובה על פי חוק להסכים לתת נשיפה למכשיר זה. עם זאת, סירוב לבדיקת נשיפון יגרום להבאת הנהג לבדיקת ינשוף.

בדיקת מאפיינים - קיימת אפשרות להרשעה רק על בסיס כישלון במבחן זה, אך אין חובה חוקית לבצע אותו. יש לכם את הזכות לסרב לבצע בדיקת המאפיינים והדבר לא ישמש כנגדכם במשפט.

בדיקת סמים - כדי לדרוש מכם לבצע בדיקת סמים, על השוטר להוכיח קיומו של "חשד סביר" לביצוע עבירת סמים מצדכם. לשאלת היסוד הסביר לחשד לביצוע עבירה משמעות אדירה, שכן, חיפוש שנערך במכוניתכם ללא יסוד סביר לחשד הוא חיפוש פסול, שעלול להוביל גם לפסילת בדיקת הסמים ולזיכוי שלכם מכל אשמה.

ללא יסוד סביר לחשד, ניתן אמנם לבצע חיפוש ובדיקה, אך רק בהסכמה שלכם. יש לכם זכות לסרב לביצוע חיפוש ובדיקה כזו, והסירוב לא ישמש נגדכם בבית משפט. מכאן, שהסכמה יכולה לגרום לכם לנזק בלבד.

זכותו של הנהג שנעצר לבדיקת שכרות לתעד באופן קולי או חזותי (מומלץ לבקש מאדם אחר לתעד) בכל השלבים מעצירת הרכב ועד לשחרור בכביש או בתחנה

טיפים לנהג שנעצר לבדיקת שכרות

מטרת הטיפים הינה לאפשר לעורך דין תעבורה להגיע לחקר האמת בעת בדיקת חומר הראיות. הטיפ שהכי חשוב לזכור - רישום שעות, שמות, מה ביצע / קרה בכל שלב וע"י מי, ובפרוט:

• זכותך לתעד באופן קולי או חזותי (מומלץ לבקש מאדם אחר לתעד) בכל השלבים מעצירת הרכב ועד לשחרור בכביש או בתחנה.

• רישום השעה בה עצר השוטר את הרכב ומתי שוחררת.

• רישום שמות כלל השוטרים / מתנדבים ואחרים (ומה עשה כל אחד מהם - עצר את הרכב, ביצע בדיקת נשיפון וכו') המסייעים לשוטר לדוגמא: שם השוטר שביצע את בדיקת המאפיינים - שעת התחלת ביצוע הבדיקה וסיומה, מה הוא הסביר או הדגים לך וכו'...

• אם עברתם למקום אחר ממקום עצירת הרכב, למשל, לתחנה לביצוע בדיקת ינשוף - רישום שעות, שמות השוטרים שהעבירו ושהועברת אליהם מה הם ביצעו ומה אמרו.

• זכותך להיוועץ בעורך דין תעבורה - מומלץ לנצל זכות זו (השוטר יציין זאת בפניך).

• נדרשת לחתום - עיין במסמך לפני החתימה וזכותך לקבל העתקים מכלל המסמכים עליהם חתמת.

• אל תזלזל או תתבדח עם הסובבים אותך - מומלץ להתייחס בכבוד לשוטרים.

בחינה מעמיקה של חומר הראיות וגילוי כשלים מהותיים על ידי עורך דין תעבורה יכולים להביא לחקר האמת, לביטול כתב האישום או תיקונו כך שהענישה תהיה מקלה באופן משמעותי

נתפסתי נוהג תחת השפעת אלכוהול - כיצד יוכל עורך דין לסייע לי?

עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לבחון לעומק את כל החומרים הקיימים בתיק שלכם, ולזהות כשלים ראייתיים כמו: חריגה מנהלי המשטרה/הפסיקה, פגיעה במהימנות המכשירים והבדיקות המחייבות, התנהלות שוטרים שלא על פי הנהלים ועוד. בחינה מעמיקה של חומר הראיות וגילוי כשלים מהותיים על ידי עורך דין תעבורה, יכולה להביא לחקר האמת, לביטול כתב האישום או תיקונו כך שהענישה תהיה מקלה באופן משמעותי.

כל מה שצריך לדעת אם נהגתם תחת השפעת אלכוהול או סמים(1)

לסיכום, אל תנהגו אחרי ששתיתם - אתם מסכנים את סביבתכם ואת עצמכם. אם תתפסו, תאבדו את רישיונכם לתקופה ארוכה. אם בחרתם לנהוג ונתפסתם - שתפו פעולה עם בדיקת הינשוף ודאגו לייצוג משפטי, במטרה לנסות להקל בעונש.

* אזהרה - אין לראות באמור לעיל חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי. לפני כל פעולה משפטית יש להתייעץ עם עו"ד. אין הכותב אחראי על נזק שייגרם לעושה שימוש באמור

** משרד עורכי דין דודי חמו מעניק ללקוח שירותים משפטיים מקצועיים בדיני התעבורה. המענה המשפטי ניתן תוך יצירת מעטפת כוללת של שירותים בחשיבה יצירתית המביאה לידי ביטוי היבטים נוספים (מעבר למשפטיים) וזאת במטרה לענות על צורכי הלקוח ולהביאו לתוצאה המבוקשת על ידו במינימום האפשרי של הוצאות

*** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

 עוד בנושא: כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה