zap group mishpati logo

התקנת מעלית בבניין משותף - מי צריך לשלם?

התקנת מעלית יכולה לשפר את איכות החיים לדיירים רבים בבניין, אך יכולה גם לגרום לכאב ראש לא קטן. האם כל הדיירים צריכים לשלם? איך מתחלקות העלויות ביניהם?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
23.02.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
התקנת מעלית בבניין משותף - מי צריך לשלם?

בעבר בניינים רבים נבנו ללא מעלית. כיום בניין ללא מעלית נראה לנו כאילו שייך לתקופת חיים פרה-היסטורית. איך אפשר להסתדר בלי מעלית? מסתבר שאפשר, אבל קשה. ועל כן, בבניינים רבים שבהם אין מעלית, דיירים רבים מחליטים כיום להתקין מעלית כדי לחסוך את העלייה והטיפוס במדרגות.

אם כן- מי צריך לשאת בעלויות המעלית? רק הדיירים שמעוניינים בהתקנתה? האם העלויות יתחלקו באופן שווה בין הדיירים? מה קובע החוק בנושא?

לצורך התקנת מעלית נדרשת השקעה כספית בסכום לא מבוטל, שיכול להגיע עד למאות אלפי שקלים.
ע"פ חוק המקרקעין, רוב של שני שלישים מבעלי הדירות בבניין המשותף רשאי להחליט באסיפה הכללית על התקנת מעלית. אולם, על ההחלטה לעמוד בשני תנאים: ראשית, שאפשר יהיה לקבל היתר להתקנת מעלית ע"פ חוק התכנון והבנייה. שנית, שיהיה אפשרי להתקין את המעלית מבלי לגרום לפגיעה מהותית בדירות האחרות או בחלקן, ברכוש המשותף או בחזות הבית.

כמה כסף?
אם צלחתם משוכה זו, בוודאי אתם שואלים את שאלת מליון הדולר- האם וכמה תצטרכו לשלם עבור המעלית החדשה שתותקן.
ובכן, ע"פ החוק, בעלי הדירות שהחליטו על התקנת המעלית, הם אלו שישאו בהוצאות ההתקנה שלה. עם זאת, הם יכולים להסכים כי רק חלקם ישאו בהוצאות ההתקנה.
כך, למשל- לפעמים נקבע כי בעלי הדירות בקומות העליונות ישלמו יותר מבעלי הדירות בקומות התחתונות, כי להם המעלית עוזרת יותר- גם מבחינת הנוחות וגם מהסיבה הכלכלית. הוספת מעלית מעלה את ערך הדירות בבניין, אך כמובן שלגבי דירה שנמצאת בקומה גבוהה, עליית הערך משמעותית יותר.

אם אתם גרים בקומת קרקע, אתם יכולים להסיר דאגה מליבכם- לא תצטרכו לשאת בהוצאות התקנת המעלית, גם אם אתם נמנים עם המחליטים להתקינה.

חשוב לציין, כי דייר שמתנגד להתקנת המעלית, חייב להביע את התנגדותו באופן ברור שלא משתמע לשתי פנים.

באשר להוצאות אחזקת המעלית לאחר התקנתה, יש לדעת כי כל בעלי הדירות יהיו חייבים להשתתף בהן. התשלומים שבהם ישאו בעלי הדירות יהיו בהתאם ליחס שבין שטח רצפת כל דירה לבין שטח הרצפה של כל הדירות שבעליהן נושאים בתשלומים.

במקרה שהדיירים לא מסכימים ביניהם ומתגלעות מחלוקות בנושא, הם יכולים לפנות למפקח על הבתים המשותפים שבשלכת רישום המקרקעין.
בואו להתייעץ עם עורך דין מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים