zap group mishpati logo

האב לא משלם לילדים מזונות - מה אפשר לעשות? על כמה צעדים חוקיים ומעשיים

אם בעלך לשעבר לא משלם לילדיכם מזונות, תוכלי לפנות ללשכת ההוצאה לפועל או למוסד לביטוח לאומי

מאת: מערכת משפטי
23.02.10
תאריך עדכון: 28.12.15
3 דק'
האב לא משלם לילדים מזונות - מה אפשר לעשות? על כמה צעדים חוקיים ומעשיים

התגרשת מבעלך, וביהמ"ש קבע בפסק הדין, כי בעלך לשעבר צריך לשלם לילדיכם המשותפים כך וכך מזונות כל חודש. אולם, הוא פשוט לא משלם. לא עזרו בקשות, תחינות, ניסיונות תיווך מצד גורמים שלישיים- הכסף לא מגיע.

המשכורת שלך נמוכה מאוד ולא מספיקה לצרכי הילדים. מה את יכולה לעשות?

למציאת עו"ד בתחום דמי מזונות באינדקס משפטי

אם אב לא משלם מזונות לילדיו, בניגוד למה שנקבע ע"י ביהמ"ש בפסק הדין או בהסכם הגירושין שבין ההורים, יש שתי דרכים שבהן ניתן לפעול ולגבות את מזונות הילדים:

ע"י לשכת ההוצאה לפועל או ע"י המוסד לביטוח לאומי.

1• גבייה דרך לשכת ההוצאה לפועל - אם יש בידייך פסק דין למזונות ילדים או הסכם גירושין שבו נקבע סכום מזונות הילדים שבעלך לשעבר צריך לשלם, את יכולה לגבות את המזונות דרך לשכת ההוצאה לפועל.

לשכת ההוצאה לפועל תוכל לנקוט מספר אמצעים העומדים לרשותה, שמטרתם לגרום לבעלך לשעבר לשלם את המזונות בהם הוא חייב. בין האמצעים שהשלכה תוכל לנקוט נכללים: הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול המשכורת, כספים אחרים וחסכונות, עיקול רכוש ואף הוצאות פקודת מאסר.

יש לדעת, כי אם האב טוען שכן שילם את מזונות ילדיו, הוא יכול לטעון "פרעתי", ובמקרה כזה יתקיים דיון בטענתו.
הוא יצטרך להוכיח ע"י מסמכים מתאימים (כך למשל: אם חויב לשלם עבור גנים ובתי ספר- יצטרך להראות קבלות המעידות על התשלום), כי אכן העביר את תשלומי המזונות שהוא חייב בהם.

2• גבייה דרך המוסד לביטוח לאומי - גם כאן, אם יש בידייך פסק דין למזונות או הסכם גירושים שקובע את סכום מזונות הילדים, את יכולה לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל את תשלום מזונות הילדים.

ואולם, יש לדעת כי לא כל אם זכאית לפנות למוסד לביטוח לאומי ולבקש מזונות עבור הילדים, שכן הדבר תלוי בגובה המשכורת שהיא מרוויחה. אם הכנסת האם עולה על הסכומים שנקבעו בחוק, האם לא תוכל לגבות את המזונות בדרך זו.

במקרה שהאם כן זכאית לקבל מזונות מהמוסד לביטוח לאומי, יש לדעת כי המוסד לביטוח לאומי משלם את הסכום שנקבע בפסק הדין או בהסכם הגירושין או את הסכום שנקבע בחוק (בתקנות הביטוח הלאומי) ע"פ הסכום הנמוך ביותר.

כלומר: אם בעלך משתכר ומרוויח היטב וחויב בסכום מזונות גבוה, אך הוא לא משלם אותו, גבייה באמצעות המוסד לביטוח לאומי לא תסייע לך, ככל הנראה, לקבל את כל הסכום בו חויב.

עם זאת, במקביל לתשלום החודשי שהאם מקבלת מהמוסד לביטוח לאומי, המוסד לביטוח לאומי נוקט הליכי הוצאה לפועל של פסק הדין במלואו. במידה שהוא מצליח לגבות את מלוא החוב מהאב, וסכום זה גדול יותר מהסכום ששילם המוסד לאם, האם תקבל את ההפרש עבור מזונות הילדים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה