zap group mishpati logo

אם העסקה התבצעה באינטרנט - היכן תוגש התביעה הקטנה?

האינטרנט הוא חסר מקום, ואפשר לומר כי מקום ההתקשרות הוא מקום מגוריו של התובע. על הגשת תביעה קטנה באינטרנט

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
25.02.10
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
אם העסקה התבצעה באינטרנט - היכן תוגש התביעה הקטנה?

אם אתם מעוניינים להגיש תביעה קטנה נגד אדם או גוף שעשה מעשה לא תקין כלפיכם, בעקבותיו נגרם לכם נזק, כנראה שתעדיפו להגיש את התביעה לבית המשפט הקרוב למקום מגוריכם, אך יש כללים הקובעים את מקום הגשת התביעה. ומה לגבי עסקה שבצעתם באינטרנט? האם הכללים תקפים גם לגביה?

אדם שרוצה להגיש תביעה קטנה, יכול להגישה ע"פ החלופות הבאות:

1• לבית המשפט שנמצא במקום מגורו או במקום העסק של הנתבע.

2• לבית המשפט שנמצא במקום שבו נוצרה ההתחייבות (למשל: המקום שבו החוזה בין הצדדים נחתם).

3• לבית המשפט שנמצא במקום שבו ההתחייבות הייתה אמורה להתבצע, גם אם לא קוימה בפועל (למשל: המקום אליו המקרר החדש שהוזמן היה אמור להגיע).

4• לבית המשפט שנמצא במקום המסירה של הנכס (למשל: מסירת רכב יד שנייה).

5• לבית המשפט שנמצא במקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים (למשל: המקום שבו קרתה התאונה).

עסקה באינטרנט- כללי משחק שונים

באשר לעסקה שהתבצעה באינטרנט - כאן לא מדובר במקום מוחשי שבו נמסר נכס או התרחשה תאונה.
האם בית העסק רשאי לדרוש שהתביעה נגדו תתברר בבית המשפט שנמצא סמוך לעסק שלו, או שמא התביעה יכולה להתברר בבית המשפט שנמצא במקום מגורי התובע?

בתי המשפט לתביעות קטנות קבעו זה מכבר, כי התשובה היא שלילית. האינטרנט הוא חסר מקום, ולכן הסמכות היא כלל מדינתית.

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים דן בשאלה זו לאחרונה, וקבע כי אפשר לומר שמקום ההתקשרות הוא מקום מגוריו של התובע.

באותו מקרה, עמדה על הפרק תביעה קטנה שהוגשה לביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים, שעסקה בטענת התובעת שהזמינה באמצעות האינטרנט והטלפון חופשה מחב' הדקה ה-90 בע"מ.
הדקה ה-90 טענה, כי הסמכות המקומית בתל אביב, מכיון ששם נוצרה ההתחייבות.

השופט אלכסנדר רון דן בשאלה, האם עסק שמנהל את ענייניו במידה רבה גם באמצעות האינטרנט ופונה בדרך זו ללקוחות בכל רחבי הארץ,  רשאי לטעון ולדרוש שבמקרה שתיווצר בין הצדדים מחלוקת, הסמכות לדון בתביעה תהיה נתונה רק לבתי המשפט הסמוכים למקום העסק?

השופט השיב בשלילה, וקבע כי יש הבדל מהותי בין עסק שמתנהל בעיר מסוימת, בדרך שבה ללקוחותיו אין דרך לרכוש את מוצריו אלא אם יגיע פיזית לבית העסק, לבין עסק שמתנהל באמצעים אלקטרוניים, כשהעסק עצמו, בנכונותו לנהל את עסקיו בדרך זו, נותן ביטוי, בין היתר, להסכמתו להתקשר עם לקוחותיו כשהם בביתם.

" אם נכון היה העסק להתקשר עם לקוח המצוי בביתו, מדוע, אם נתגלעה מחלוקת בין הצדדים, יהא זה דוקא הלקוח שיחוייב לשים את פעמיו אל העיר בה מצוי העסק הנתבע?!", תמה השופט בפסק הדין.

השופט הוסיף, כי במקביל לטענה שמקום ההתקשרות הוא מקום עסקו של הנתבע, אפשר לומר שמקום ההתקשרות הוא מקום מגוריו של התובע, שם הקליד התובע את הסכמתו להתקשרות.

בסיכום, השופט דחה את הבקשה של הדקה ה-90 להעברת הדיון לביהמ"ש בת"א, והורה כי הדיון יתקיים בביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים.
(ת"ק 4739/09 עידית בן חיים נ' הדקה ה- 90 בע"מ)

עוד בנושא:

פיצוי על עוגמת נפש בתביעות קטנות

תביעה קטנה: ביטול עסקה ופיצוי ללקוח

ביטול עסקה לפי חוק – הדרך לקבל את כספכם חזרה!

הגנת הצרכן – דעו את זכויותיכם כצרכנים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה