zap group mishpati logo

לידת ואקום ולידת מלקחיים- התיתכן רשלנות רפואית?

כאשר לידה מכשירנית מתבצעת בצורה לא מיומנת או כאשר היולדת לא מקבלת הסבר מספק- יכולה לקום עילת תביעה ברשלנות רפואית. במקרה שביהמ"ש יקבל את התביעה, הוא יפסוק בדרך-כלל פיצויים גבוהים.

מאת: מערכת משפטי
02.03.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
לידת ואקום ולידת מלקחיים- התיתכן רשלנות רפואית?

לא כל אשה הרה יכולה ללדת כפי שדמיינה, בלידה טבעית או עם עזרה קלה. ישנן לידות המסתיימות בביצוע ניתוח קיסרי לא מתוכנן מראש, וישנן לידות המסתיימות בואקום או במלקחיים (=לידה מכשירנית). לא תמיד לידות אלו מסתיימות בלידת תינוק בריא ובאם בריאה ומאושרת, שכן לפעמים מסתבר כי הייתה רשלנות במהלך הלידה.

לעיתים, כאשר מדובר ביולדת הסובלת ממחלות כלשהן, או כאשר הלידה לא מתנהלת כשורה, לרופא המיילד אין ברירה אלא להחליט על יילוד העובר באמצעות מלקחיים או ואקום. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה ביולדת או בעובר.

כאשר היולדת סובלת ממחלת לב או ריאות, ישנו חשש כי הלחץ והמאמץ הכרוכים בלידה יסכנו את היולדת, ועל כן הרופא מעדיף לבצע לידה מכשירנית.
גם במקרים שבהם הלידה לוקחת זמן רב מאוד, והיולדת מתעייפת ולא יכולה להמשיך לדחוף את התינוק, הרופא יטה לבצע לידה מכשירנית כדי להוציא את העובר ולא לסכן אותו.

נזקים אפשריים

כתוצאה מביצוע לידת ואקום או מלקחיים עלולים להיגרם ליולדת נזקים לא מעטים, ביניהם: קרעים בנרתיק, בצוואר הרחם ובשלפוחית השתן וכן שטפי דם ופגיעה ברצפת האגן.
גם התינוק עלול לסבול מנזקים שונים, ביניהם: פגיעות אסתטיות בפנים ובאוזניים ואף דימום מוחי, קושי לינוק ושיתוק עצב הפנים.

ראיון וידאו עם עו"ד אורי גלבוע -

"איך יודעים אם הייתה רשלנות רפואית במהלך הריון או לידה?"

סיבוכים ורשלנות רפואית

חשוב לדעת, כי קיימים סיבוכים שהם בגדר סיכונים טבעיים הכרוכים בלידה מכשירנית, אשר בגינם לא תקום עילה לתביעה ברשלנות רפואית, למשל: סימנים אדומים על הראש של התינוק).

עם זאת, יכולה לקום עילת תביעה ברשלנות רפואית במקרים אלו:

1. כאשר הלידה התבצעה באופן רשלני- הרופאים לא היו מספיק מיומנים ומנוסים בלידות מכשירניות.

2. היולדת לא קיבלה הסבר מספק לפני תחילת הלידה המכשירנית, ולא הוצגו בפניה הסיכונים האפשריים הכרוכים בלידה מסוג זה.

3. חוסר בתיעוד רפואי מפורט ומלא לגבי הליך הלידה המכשירנית בגיליון הלידה של היולדת.

4. רשלנות רפואית תיתכן גם בעצם ההחלטה על ביצוע לידת ואקום או מלקחיים, כאשר בנסיבות המקרה היה עדיף לבחור באשרות של ביצוע ניתוח קיסרי.

ביהמ"ש פסק פיצויים גבוהים בשל רשלנות

לפתחם של בתי המשפט מגיעות לעיתים תביעות ברשלנות רפואית שנעוצה בלידת ואקום או מלקחיים. כאשר ביהמ"ש מקבל את התביעה, הפיצויים שנפסקים הם בדרך כלל גבוהים.

כך למשל, בימ"ש השלום בראשון לציון דן בתביעה שעניינה טענת רשלנות רפואית בתהליך לידתו של תינוק, אשר נולד בלידת ואקום ונפטר מספר שעות לאחר לידתו. השופטת ד"ר איריס סורוקר קבעה, כי ביה"ח אסף הרופא התרשל במהלך הלידה, שכן הוא לא פעל לחילוץ היילוד בשעה בזמן. היילוד נולד במצב קשה, וללא סיכויי החייאה סבירים. ביהמ"ש פסק להורים פיצויים של 1,275,000 שקלים.

(א 7046/01 עזבון המנוח כחלון ז"ל נ' מדינת ישראל).

עוד בנושא:

על רשלנות רפואית בלידה - סקירה נרחבת

רשלנות רפואית בהריון ולידה / המדריך

על ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית בלידה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים