zap group mishpati logo

המוסד לביטוח לאומי - היכרות ראשונית

מובטלים? ילדתן? האם אתם יכולים לפנות למוסד לביטוח לאומי ולקבל כסף? לפניכם כל מה שחשוב לדעת על המוסד לביטוח לאומי

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
04.03.10
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
המוסד לביטוח לאומי - היכרות ראשונית

המוסד לביטוח לאומי - נשמע לכם מוכר? קרוב לוודאי שנתקלתם בעבר במוסד זה.
בין אם פיטרו אתכם מהעבודה ונזקקתם לדמי אבטלה, בין אם ילדתן בשעה טובה ובמזל טוב וקיבלתן מענק לידה ודמי לידה ובין אם, לא עלינו, קרתה לכם תאונה בעבודה ונאלצתם לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל פיצוי על אובדן ההכנסה ועל הנזק שנגרם לך.

אלו רק חלק מהמקרים, כמובן, שנמצאים במסגרת סמכותו של המוסד לביטוח לאומי.
מקובל לחשוב, שרק האנשים ה"מסכנים" ממש מגיעים לשם, אך זוהי טעות, כמובן. אם כן - באילו תחומים ונושאים מטפל המוסד לביטוח לאומי? האם הסיוע שהוא נותן טוב, מהיר ומספק?

מה חשוב לדעת על המוסד לביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי פועל מתוקף חוק הביטוח לאומי. החוק נועד להבטיח לאוכלוסיות חלשות ולמשפחות שנקלעו למצוקה כלשהי (זמנית או ממושכת) עזרה כלכלית לשם קיומן בכבוד. זוהי רשת של ביטחון סוציאלי לכל אזרחי המדינה. בחוק הביטוח הלאומי ישנן תוכניות לביטוח זקנה ושאירים, ילדים, נפגעי עבודה, אימהות, נכות כללית, אבטלה, סיעוד, פשיטת רגל ופשיטת תאגיד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום ביטוח לאומי

למציאת עו"ד ביטוח לאומי באינדקס משפטי

בנוסף, מלבד עזרה כספית (גמלאות בכסף), המוסד לביטוח לאומי נותן גם שירותי שיקום והכשרה מקצועית לנכים, לאלמנות ולנפגעי פעולות איבה וכן שירותי סיעוד ושירותי ייעוץ לקשישים. המוסד לביטוח לאומי מסייע גם לפתח שירותי רווחה בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, כמו: ילדים במצוקה, נכים וקשישים.

חלק מתפקידיו של המוסד לביטוח לאומי הוא ליישם חוקים שונים והסכמים הקשורים לתחום הביטוח הסוציאלי, ביניהם: חוק הבטחת הכנסה, אשר מטרתו היא להגן על כל משפחה במדינת ישראל מפני אובדן הכנסה ולהבטיח קיום בסיסי לאוכלוסיות נזקקות.

ראיון וידאו: עו"ד עזרא שילוני: "מהן זכויותיה בביטוח לאומי של עקרת בית שחלתה?"

השירותים העיקריים שניתנים ע"י המוסד לביטוח לאומי

מבין השירותים העיקריים שהמוסד לביטוח לאומי מעניק לאזרחי מדינת ישראל נזכיר את שירותים הבאים:

דמי ביטוח לאומי - כל תושב ישראל שמלאו לו 18 שנים חייב להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם דמי ביטוח (מלבד אשה נשואה שהיא אינה עובדת ומשמשת כעקרת בית ומלבד אדם שעלה לישראל ונעשה תושב ישראל לראשונה רק בגיל 62 ומעלה). תשלומי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות מחושבים לפי גובה ההכנסות שיש למבוטח מעבודה ולפי מעמדו הביטוחי: עובד שכיר (המעסיק משלם עבורו את דמי הביטוח הלאומי), עובד עצמאי (משלם בעצמו) ואדם שאינו עובד.

אבטלה - המטרה של ביטוח אבטלה היא להבטיח אמצעי מחייה לאדם שמובטל לא מרצון למשך תקופת האבטלה ועד שיצליח להשתלב מחדש במעגל העבודה.

אמהות - המטרה של ביטוח אמהות היא להבטיח תנאים בסיסיים לאשה שיילדה וליילוד, ולפצות אותה (במקרה שהיא אשה עובדת) על אובדן ההכנסה בשל ההיריון והלידה.

נכות - המוסד לביטוח לאומי משלם קצבת נכות לאדם שעקב נכותו כושר ההשתכרות שלו צומצם ב-50% לפחות, או לאשה עקרת בית שכושרה לתפקד בבית צומצם ב- 50% לפחות.

* עצמאיים - המוסד לביטוח לאומי מגדיר את תנאיו של עובד עצמאי, מפרט לגבי חובת הדיווח והתשלום, ומסביר כיצד יחושבו דמי הביטוח לעובד עצמאי.

* מענק לחיילים משוחררים, העובדים בעבודה נדרשת - ע"פ חוק הביטוח הלאומי משולם מענק חד פעמי לחיילים משוחררים משירות חובה, או למי שסיימו שירות לאומי תקופה של 24 חודשים (אשה שהפסיקה את השירות לרגל נישואין, בתנאי שהשלימה 6 חודשי שירות לפחות ונישאה תוך 30 ימים מיום הפסקת השירות), ושעבדו במשך 6 חודשים מלאים בעבודה נדרשת. מי שעבדו פחות מ-6 חודשים מלאים יכולים להיות זכאים בתנאים מסוימים למענק חלקי אם עבדו בעבודה המוגדרת כעבודה מועדפת.

כדי לקבל אחד מהשירותים הללו או שירות אחר שהמוסד הלאומי נותן, יש למלא טפסים מתאימים, לצרף את האישורים הרלוונטיים ולהגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה (בחלק מהמקרים ניתן להגיש את התביעה אונליין).
כך, למשל: כדי לקבל דמי אבטלה בפעם הראשונה, צריך להגיש תביעה בסניף המוסד לביטוח לאומי שבמקום המגורים של המובטל על גבי טופס תביעה לדמי אבטלה. יש לצרף אישור מהמעסיק על תקופת ההעסקה והשכר או תלושי שכר של 18 חודשי העבודה האחרונים וכן אישור מהמעסיק שמציין את סיבת הפסקת העבודה ותאריך הפסקת העבודה.
באתר של המוסד לביטוח לאומי תוכלו למצוא מידע רב בנושא, כולל טפסים שימושיים, אפשרות להגשת תביעות מקוונות ומחשבוני זכויות.

הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי

הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח הלאומי הן גוף עצמאי שהוקם מכח החוק, והן פוסקות במחלוקות הרפואיות שבין הנפגע לבין הביטוח הלאומי. הוועדה הרפואית לא אמורה לייצג את המוסד לביטוח לאומי אלא להכריע באופן נייטרלי בסכסוך שבינו לבין הנפגע. 

הוועדה משמשת כמו פה לנפגע, ואם הוא לא יודע את זכויותיו, הועדה צריכה ליידע אותו, כדי שלא יקופח. 

טיפ: הזכאות לדמי אבטלה ולזכויות אחרות מהמוסד לביטוח לאומי לא תמיד מובנת מאליה. לפעמים, אנשים הפונים למוסד לביטוח לאומי אינם מודעים למלוא זכויותיהם והם נתקלים בקשיים. במקרה הצורך, כדאי להיעזר בעו"ד בקי בתחום, אשר יסייע בניהול תביעות ביטוח לאומי.  משרד עו"ד המתמחה בתחום הביטוח הלאומי, יסייע בהגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי, כולל הגשת הטפסים המתאימים במועד המתאים, וכן יסייע בתמיכת התביעה באישורים ובחוות דעת רפואיות במקרים המתאימים, ובליווי הנפגע אל הועדה הרפואית.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה