zap group mishpati logo

נהיגה תחת השפעת אלכוהול - ביהמ"ש העלה את רף האכיפה לבדיקת אלכוהול

פערים ובעיות בבדיקות מכשיר הינשוף הביאו להעלאת רף האכיפה וקביעת כללים לבדיקת תקינות המכשיר

מאת: עו"ד אסף גילר, מערכת משפטי
08.03.10
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
נהיגה תחת השפעת אלכוהול - ביהמ"ש העלה את רף האכיפה לבדיקת אלכוהול

אם נתפסתם נוהגים תחת השפעת אלכוהול – יתכן ובעזרת קצת מזל, תפילה ועורך דין טוב - תצאו זכאים לחלוטין בעקבות פסיקה חדשה, גם אם ריכוז האלכוהול בגופכם עלה על המותר.

החוק מתיר נהיגה תחת השפעת אלכוהול בכמות קטנה, בתנאי שריכוז האלכוהול בדם לא יעלה על חמישים מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר של דם (בבדיקת דם) או 240 מק"ג לליטר אויר (בבדיקת נשיפה).

ברגע שניתן היתר בחוק, נפתח פתח לפרנסתם של עורכי דין רבים, הטוענים טענות שונות בנוגע לפרשנות החוק, לבדיקות, למשטרה, לנהלי הבדיקה ולמכשירי הבדיקה, שכן מסתבר שנהגים רבים אשר נתפסים נוהגים בשכרות אינם ששים לקבל על עצמם את העונש הקבוע בחוק – שלילת רישיון נהיגה לשנתיים (מינימום).

מכשיר הינשוף נמצא אמין

בפסק דין חדש (ת 11893/07 מדינת ישראל נ' עוזרי עינת מלכה), אשר פורסם ביום 7.3.2010, בדק בית המשפט השלום לתעבורה בירושלים בהרכב מורחב של שלושה שופטים, את ההבדלים בין בדיקות הדם לבדיקת הנשיפה במכשיר הינשוף, וקבע כי למכשיר "הינשוף" "חזקת אמינות", כלומר, מדובר במכשיר מדויק שאפשר בדרך כלל להסתמך על תוצאותיו כראיה בהליכים פליליים – אם לא יוכח אחרת. קביעה שפותחת פתח לטענות בנוגע לחוסר אמינות המכשיר, כשהנסיבות מצדיקות זאת.

באותה נשימה, קבע בית המשפט שורה של כללים לבדיקת תקינות המכישר, על מנת להבטיח כי חשודים לא ייבדקו בעזרת מכשיר שקיים חשש לגביו תקינותו. בין היתר, קבע בית המשפט כי על המשטרה לבדוק ולכייל את המכשיר לפני כל יציאה לשטח, בדיקה שתוקפה 24 שעות ובמידה והמכשיר לא ימצא תקין בבדיקת האימות קבע ביהמ"ש - "יש מקום לבטל את כל הדוחות שנרשמו בהסתמך על מכשיר זה מאז בדיקתו התקינה האחרונה."

רף האכיפה בבדיקת הינשוף בעבירות אלכוהול עלה ל- 400 מק"ג

הקביעה המהותית ביותר בפסק הדין, היא הקביעה שבגלל סטיות סטטיסטיות, פערים ובעיות בכיול המכשיר ובבדיקות – יש ליישם נוסחא חשבונאיות, אשר בשורה התחתונה, מביאה להעלאת רף האכיפה בבדיקת הינשוף בעבירות אלכוהול ל - 400 מק"ג לליטר אויר, במקום 240 מק"ג וזאת לשם מניעת הרשעת חפים מפשע, על לא עוול בכפם ועל לא אלכוהול בדמם.

יש לזכור כי מדובר בפסיקה של בית משפט השלום, אשר אינה מחייבת בתי משפט אחרים, אך בשל היותו יסודי ומקצועי, סביר להניח כי יאומץ על ידי בתי משפט אחרים בנסיבות דומות של נהג שנתפס או יתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול ברמה העולה על 240 מק"ג ונמוכה מ- 400 מק"ג.

בכל מקרה, פסק הדין לא יחול באופן רטרואקטיבי על נהגים שכבר נשפטו בעבר בגין עבירה זו, אלא רק על מי שנתפס וטרם נשפט.
יש לציין כי פסיקה זו היא זמנית בלבד, עד לבדיקה מקצועית של הינשוף על-ידי ועדה מוסמכת, אבל מניסיוננו - בישראל, כמו בישראל, ה"זמני" הוא הסידור הכי קבוע.

מובן כי קביעה זו רלוונטית רק לבדיקת הינשוף, כך שאין לראות בפסק הדין היתר לנצל את הסטיות של בדיקת הינשוף לצורך צבירת שעות נהיגה תחת השפעת אלכוהול, שכן המשטרה רשאית לבצע בדיקות דם, אשר לגביה אין כל שינוי. בינתיים. 

עוד בנושא:

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה