zap group mishpati logo

"הגיל הוא רק מספר"? לא בפונדקאות!

ביהמ"ש לענייני משפחה דחה תביעה של בני-זוג מבוגרים להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאית. זאת, בעיקר בשל גילם

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
11.03.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
"הגיל הוא רק מספר"? לא בפונדקאות!

הליך הפונדקאות - מהו כולל?

הליך הפונדקאות הוא הליך מורכב. ראשית, בני זוג שמעוניינים להיעזר באם פונדקאית כדי להביא ילד לעולם, צריכים לקבל אישור ראשוני מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. הוועדה היא זו שתחליט אם לאשר לבני הזוג להתחיל בהליך למציאת פונדקאית.
במידה שבני הזוג יקבלו אישור ראשוני, עליהם לחפש פונדקאית. הם יכולים לעשות זאת באופן עצמאי (פרסום מודעות) או ע"י סוכנויות תיווך שעוסקות בכך.

בדיקות רפואיות

בדיקות רפואיות של האם הנושאת/הפונדקאית: לאחר שבני הזוג מצאו אשה מתאימה לשמש כפונדקאית, (בהתאם לדרישות החוק והוועדה), מומלץ להתחיל בביצוע בדיקות רפואיות.
לאחר הבדיקות, הרופא יסביר לפונדקאית על התהליך, וימלא טופס הצהרת רופא מומחה ביילוד וגניקולוגיה.

במקביל, גם בני הזוג יכולים להתחיל בביצוע בדיקות רפואיות.

חוו"ד פסיכולוגית ופנייה לעו"ד

לאחר שלב זה יש לקבל חוות דעת פסיכולוגית, כי הפונדקאית המיועדת מתאימה להליך.
בהמשך, הצדדים צריכים לפנות לעו"ד, שמייצג את ההורים המיועדים לצורך ניסוח טיוטת הסכם וכן לשם מילוי שני תצהירים.

בנוסף, על בני הזוג לקבל הצעה לביטוח, לבחור נאמן ולבצע תיאום ציפיות.

 

הדיון הראשוני בוועדה יתקיים לאחר שהוגשו כל המסמכים. בהמשך ישנם שלבים נוספים, ורק לאחר אישור הועדה וחתימת הסכם לנשיאת עוברים, בני הזוג והאם הנושאת, יוכלו להתחיל את הליך ההפריה.

בקשה מפורטת לוועדה, דיון והחלטה


לאחר כל אלו יש להגיש בקשה מפורטת לוועדה, ולצרף את המסמכים הנדרשים.

הדיון הראשוני בוועדה יתקיים לאחר שהוגשו כל המסמכים. בהמשך ישנם שלבים נוספים, ורק לאחר אישור הועדה וחתימת הסכם לנשיאת עוברים, בני הזוג והאם הנושאת, יוכלו להתחיל את הליך ההפריה.

 הליך הפונדקאות הינו סבוך וארוך, ולא כל בקשה שמובאת בפני הוועדה מתקבלת.

הגיל כמכשול

האם הגיל מהווה מכשול בחיים? יש תחומים שבהם התשובה חיובית לגמרי.

כך גם בכל הקשור להבאת ילדים לעולם בדרך של פונדקאות.

ליעוץ בנושא פונדקאות, פנו לעורכי דין משפחה

ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א דחה תביעה שני בני זוג מבוגרים נגד ועדת האישורים לפי חוק הסכמים לנשיאת עוברים, אשר דחתה את בקשתם להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, כלומר: להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית.

התובע, רופא עיניים, היה בן 58 בזמן הפנייה לוועדה, והתובעת, מזכירה במקצועה, הייתה בת 53.
לבני הזוג ילדה שבאה לעולם לאחר טיפולי פוריות שכללו תרומת ביצית. בני הזוג חפצו להביא ילד נוסף לעולם, בין היתר כדי שבתם לא תישאר בת יחידה. כתוצאה מהליכי הפרייה, נותרו לרשות התובעים ארבעה עוברים מוקפאים, ומכיון שהתברר כי התובעת לא מסוגלת לשאת הריון נוסף, התובעים החליטו להביא ילד נוסף לעולם באמצעות אם פונדקאית.



הוועדה: בני הזוג עברו את גיל הפוריות באופן ברור

הועדה דחתה את בקשת בני הזוג בעיקר בשל גילם המבוגר, אשר עומד להם לרועץ, וכך כתבה הועדה: "הועדה מודעת לרצונכם העמוק לילד ממין זכר ולהמשך השושלת המשפחתית. הועדה דנה בבקשתכם בפירוט רב והגיעה למסקנה כי אין מדובר כאן במקרה חריג המצדיק סטייה מן הכלל האמור, בין השאר מכיוון שעברתם באופן ברור את גיל הפוריות הביולוגי ובהתחשב בכך שהינכם כבר הורים ביולוגיים לילדה משלכם".

בני הזוג טענו בפני ביהמ"ש, כי החלטת הועדה הייתה בלתי סבירה ומפלה, וכי הועדה לא שקלה שיקולים נוספים, כמו: נסיבות משפחתיות, כלכליות ומסוגלות הורית מוכחת.

השופטת חנה ריש רוטשילד דנה בשאלה מהו משקלו הסגולי של שיקול הגיל, וקבעה כי הגיל לא מהווה תנאי סף או תנאי גורף, אלא משמש נתון שנשקל לצורך קביעת ההתאמה לתהליך.

במקרה הנדון, כך נקבע, הוועדה אמנם נתנה לעניין הגיל משקל רב, אך בנסיבות העניין הוא ראוי, מאוזן, ענייני ומקצועי, ועולה בקנה אחד עם מטרות מוסד הפונדקאות. השופטת הוסיפה, כי הועדה הביאה בחשבון גם שיקולים אחרים, אך אין במצבם הכלכלי של התובעים ובשאר נסיבותיהם האישיות והמשפחתיות כדי להטות את הכף לטובתם.

השופטת קבעה, כי החלטת הוועדה נופלת למתחם הסבירות, ולמרות האמפטיה הרבה לתובעים, אין מקום להתערב בהחלטת הוועדה, ויש לדחות את התביעה.

(תמ"ש 07-26140 פלוני ואח' נ' פרלקיטות מחוז ת"א – אזרחי).
• ב"כ התובעים: עו"ד טרסר
• ב"כ הנתבעת: עו"ד עידית מנדלבאום

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה