zap group mishpati logo

התקף לב בעבודה - האם מדובר בתאונת עבודה?

כדי שהתקף לב יוכר כתאונת עבודה והנפגע יהיה זכאי לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, עליו להוכיח 3 תנאים.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
16.03.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
התקף לב בעבודה - האם מדובר בתאונת עבודה?

אבא שלך עובד מסור ונאמן. כבר 20 שנה הוא עובד באותו מקום, ומבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר. ואולם, לפני כמה ימים הוא נקלע לויכוח עם המעסיק שלו. במהלך הויכוח הטונים עלו, הקולות נשמעו למרחוק, ולפתע אביך האדים, תפס בחזהו והתמוטט. הוא הובהל לבית-החולים, שם התברר כי לקה בהתקף לב.

האם התקף הלב יוכר כתאונת עבודה?

כדי שהתקף לב או אירוע לב יוכר בתור תאונת עבודה, ויזכה את התובע בפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, על התובע להוכיח כי אירוע הלב נגרם כתוצאה מהתנאים במקום עבודתו ובשל הלחץ והמתח הנפשי הקשה שחווה או בשל מאמץ פיזי חריג.

למעשה, התובע יצטרך להוכיח שלושה תנאים:

1. שקרה לו אירוע חריג במסגרת עבודתו (אירוע אשר אינו קורה בדרך כלל ולא מתאים לאופי העבודה).

2. שקיים קשר סיבתי בין האירוע החריג והתקף הלב.

3. שהשפעת האירוע החריג על התקף הלב לא הייתה פחותה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים.

להורדת טופס 250 מאתר הביטוח הלאומי


בתי המשפט הכירו, בין היתר, באירוע לב כבתאונת עבודה במקרים בהם הייתה אלימות פיזית או מילולית כלפי הנפגע, העובד שלקה בליבו, ואשר בעקבות אלימות זו, העובד הרגיש שחייו נמצאים בסכנה.

אוטם שריר הלב יוכר כתאונת עבודה

דוגמא למקרה שבו התקבלה תביעת עובד, ובית הדין קבע כי אוטם שריר הלב בו לקה התובע יחשב כתאונת עבודה, ועל כן התובע יוכר כ"נפגע בעבודה", ניתן למצוא בפסק-דין שניתן לאחרונה בבית-הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע.

התובע עבד כ-18 שנים עובד התובע בחברת שאיבה והובלות בטון בתפקיד של מנהל מפעל למשאבות בטון. ב-10 בפברואר 2008, ביום ראשון בתחילת שבוע העבודה, התובע הגיע לעבודתו כרגיל, והחל בביצוע משימותיו. לקראת השעה 12:30 בערך, פנה אל התובע ממונה עליו בעבודה, והודיע לו כי הוא החליט למכור את החברה על כל פעילותה.

התובע ידע שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים, אך לא ידע על הכוונה למכור אותה, על כל המשתמע מכך (החלפת בעלים, פיטרי עובדים וכו'). ההודעה הדהימה את התובע, והוא התקשה לשלוט ברגשותיו והחל לרעוד. לאחר מכן, הוא נכנס למכוניתו והמשיך לעבוד כשהוא חרד לעתידו, כועס ועצבני.

לקראת השעה 13:30, בזמן הנסיעה, התובע חש בשיתוק בידיו. כמו-כן החל לחוש בכאבים בלסת ובקשיי נשימה. הוא פנה לעזרתו של מכר שלו, רופא במקצועו, והתקשה בדיבור. התובע הובהל לבית החולים, שם נקבע כי לקה באוטם שריר הלב.

בית הדין קיבל את התביעה, וקבע כי יש להכיר באירוע שארע ב-10 בפברואר 2008 ובאוטם שריר הלב כתאונת עבודה, שכן הוכח כי קיים קשר סיבתי בין האירוע החריג בעבודה (ההודעה על מכירת החברה וכל הכרך בכך) לבין אוטם שריר הלב בו לקה התובע מייד לאחר מכן.
כן נקבע, כי השפעת האירוע בעבודה על הופעת האוטם לא הייתה פחותה בהרבה מהשפעת מצב בריאותו של התובע  על הופעת האוטם במועד בו הופיע.

(אמויאל אברהם נ' המוסד לבטוח לאומי-סניף באר שבע)

עוד בנושא:

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

תאונות עבודה - המדריך (חלק א')

מדריך לנפגעי תאונות עבודה (חלק ב'- עירעורים)

תאונת עבודה : עצות מ-5 עורכי דין מומחים

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר היא עורכת אתר משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה