zap group mishpati logo

הוגשו תביעה ייצוגית ותביעה קטנה באותו עניין? ביהמ"ש ימתין עם התביעה הקטנה

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע לאחרונה, כי ביהמ"ש לא ידון בתביעה קטנה שהוגשה באותו נושא שבו הוגשה תביעה ייצוגית. ראשית, יתנהל הדיון בתביעה הייצוגית.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
22.03.10
תאריך עדכון: 27.05.19
2 דק'
הוגשו תביעה ייצוגית ותביעה קטנה באותו עניין? ביהמ"ש ימתין עם התביעה הקטנה

מה צריך לעשות כאשר קיימת בקשה לתביעה ייצוגית, ובאותו זמן תובע אדם אחר באותה עילה בתביעה קטנה? האם מן הראוי לעכב את ההליכים? או שיש אפשרות לנהל את התביעות במקביל?

ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים דן לאחרונה בשאלה זו, וקבע כי מן הראוי לעכב הליכים באופן זמני, ולהמתין עם התביעה הקטנה עד אשר יוחלט בעניין התביעה הייצוגית. ההנחה היא, קבע השופט טננבוים, כי התובע יקבל את מה שיגיע לו במסגרת התביעה הייצוגית, ובמידה שלא ירצה בכך, שמורה לו הזכות לחדש את התביעה הקטנה.

למציאת עו"ד תביעות קטנות באינדקס משפטי

ידידיה יאיר פחה הגיש לביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים תביעה כנגד חברת נטוויז'ן 013 – ברק. פחה טען, כי רכש מנטוויז'ן כ- 50 כרטיסי חיוג על בסיס מספר קבוע של דקות המשולמות מראש, לצורך מכירתם ללא מטרת רווח (לתלמידי המוסד בו הוא לומד).

לטענת פחה, כחודשיים וחצי לאחר רכישת הכרטיסים הנ"ל, הודיעה נטוויז'ן באופן חד צדדי, כי היא מורידה את מכסת הדקות שבכרטיס ליעדים מסוימים. פחה קיבל זאת בהפתעה גמורה.

פחה טען, כי עקב ההפחתה במכסת הדקות, חלק מכרטיסים שמכר הוחזרו לו, ובחלק מהכרטיסים הוא נאלץ לעשות שימוש בעצמו למרות מכסת הדקות שהופחתה. בשל כך, נגרמו לו נזקים כספיים.

יש מקום לעכב הליכים

נטוויז'ן הגישה בקשה לעיכוב הליכים עד למתן החלטה בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגדה, אשר הוגשה לביהמ"ש המחוזי במחוז מרכז באותו עניין.

השופט טננבוים קיבל את בקשת נטוויז'ן, וקבע כי מטרת התביעה הייצוגית היא למנוע מצב שבו מתנהלים הליכים שונים בשאלות משפטיות ועובדתיות דומות, הנוגעות לציבור מסוים. "לו תפתח הדלת במקרה שלפני, הרי שהנתבעת תמצא עצמה מנהלת אין ספור דיונים בבתי משפט שונים בארץ ובמקביל את הליך התביעה הייצוגית כאשר כולם עוסקים באותו עניין", כתב השופט.

השופט פסק, כי מכיון שהשאלות המשפטיות והעובדתיות שהועלו בתביעה הקטנה זהות בבירור לטענות המשפטיות והעובדתיות שהועלה בבקשת אישור התביעה הייצוגית, יש מקום לעכב את ההליכים בתביעה הקטנה עד למתן החלטה בבקשה לאישור התובענה כייצוגית.

השופט הוסיף, כי הוא מוחק את התביעה, אך התובע יוכל לחדש אותה תוך ארבע שנים ללא תשלום אגרה, לאור ההחלטה שתינתן בבית המשפט המחוזי במחוז מרכז.

(ת"ק 1180/10 ידידיה יאיר פחה נ' 013 נטוויז'ן בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה