zap group mishpati logo

כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד החדשה

בשנת 2003 שונתה שיטת הניקוד בגין ביצוע עבירות תעבורה. המטרה הייתה להחמיר עם המבצעים עבירות תעבורה ולהרתיעם מלבצע עבירות תעבורה נוספות

מאת: עו"ד גבי סעדון
07.01.10
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד החדשה

נהגת תוך כדי שימוש בטלפון  הסלולארי (רק להסתכל רגע בווייז), לא צייתת לתמרור, לא אפשרת להולך רגל להשלים את חציית הכביש בבטחה, נסעת בכביש מהיר בלי להדליק אורות, או שנסעת בנתיב של תחבורה ציבורית - האם עברת עבירה? האם תקבל נקודות בגינה? האם תחויב לעבור שוב "טסט"? מתי ימחקו לך הנקודות, אם בכלל? מה כדאי לעשות כשמקבלים דו"ח?

כל נהג מכיר את חוקי התעבורה, אבל רוב הנהגים אינם מודעים להשלכות שיש לעבירות התעבורה שהם מבצעים, קטנות כגדולות, וטועים לחשוב שבעצם תשלום הקנס, הם הניחו את העבירה מאחוריהם. בפועל, בגין כל עבירת תעבורה ישנו עונש כפול- האחד מטעם בית המשפט והשני מטעם משרד הרישוי. 

שיטת הנקודות של משרד הרישוי

כדי לנסות ולאתר נהגים מסוכנים, משרד הרישוי קבע את "שיטת הניקוד ", שמעניקה נקודות לכל עבירת תנועה, בהתאם לחומרתה, כאשר נהגים בעלי מספר נקודות רב, מוגדרים כמסוכנים לציבור. 
כחלק מהניסיון להילחם בתאונות הדרכים, שונתה בשנת 2003 שיטת הניקוד בגין ביצוע עבירות תעבורה, במטרה להחמיר עם עברייני התעבורה ולהרתיעם מלבצע עבירות נוספות.  

מהן ההשלכות של הנקודות?

כאמור, מטרת הניקוד היא לאתר ולהרתיע נהגים המוגדרים כנהגים מסוכנים. מסיבה זו, נקבע כי העונשים שיינתנו על צבירת נקודות, יהיו מדורגים אף הם, בהתאם למספר הנקודות שהצטבר בטווח זמן מוגדר של שנתיים.

צבירה של פחות מ-12 נקודות: מספר הנקודות המינימאלי המחייב בעונש, הוא 12, כאשר אם במהלך שנתיים נהג צובר פחות מ-12 נקודות, הן תמחקנה באופן אוטומטי בתום התקופה.

צבירת 12 נקודות בשנתיים: אם נהג צובר 12 נקודות במהלך שנתיים, הוא יאלץ לעבור קורס "נהיגה מונעת למתחילים". אם הנהג יעמוד במבחן הסיכום של הקורס, ימחקו הנקודות שעמדו לחובתו.

צבירת 16 נקודות: על הנהג יהיה לעבור קורס "נהיגה מונעת מתקדמת".

צבירת 22 נקודות בתקופה של פחות משנתיים: גם נהג כזה יאלץ לעבור קורס "נהיגה מונעת ותקופת צבירת הנקודות שלו, עד למחיקתן, תוארך ל-4 שנים.

צבירת 36 נקודות ומעלה:  פסילת רישיון אוטומטית ל-3 חודשים, ובתום תקופת הפסילה, יצטרך הנהג לעבור שוב מבחן תיאוריה. 

צבירה חוזרת של 36 נקודות: פסילת רישיון ל-9 חודשים ובתום תקופת הפסילה, על הנהג יהיה לעבור מבחן תיאוריה, טסט וכן בדיקות רפואיות.

מהן עבירות הניקוד הנפוצות?

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה - 4 נקודות 

אי ציות לאור אדום ברמזור - 10 נקודות 

אי ציות לתמרור אין כניסה - 6 נקודות

אי ציות לתמרור תן זכות קדימה - 4 נקודות

אי ציות לתמרור תן זכות קדימה, תוך כדי סיכון משתמשי הדרך האחרים - 10 נקודות

נהיגה ללא חגורת בטיחות - 6 נקודות

נוסע במושב קדמי/ אחורי לא חגור - 2 נקודות

אי ציות להוראת שוטר במדים - 6 נקודות

נהיגה תחת שכרות או תחת השפעת סמים - 10 נקודות. 

נסיעה אחורה (רוורס), תוך סיכון עוברי דרך - 4 נקודות

עקיפה לפני מעבר חציה - 6 נקודות

החמרת הענישה

בשנים האחרונות ניכרת החמרה בענישה בבתי המשפט לתעבורה, בכל רחבי הארץ, שבאה לידי ביטוי בנתונים הסטטיסטיים שמפרסמת משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובהן קיימת עלייה מתמדת בשנים האחרונות בכמות העצורים בעבירות תעבורה, ובעלייה בדרישה המשטרתית מבתי המשפט לגזור מאסרים בפועל. יתרה מכך, גם בתי המשפט לוקחים חלק פעיל במלחמה בתאונות הדרכים וזאת באמצעות החלטות שיפוטיות וגזרי דין מחמירים בהם נשלחים למאסר מאחורי סורג ובריח נאשמים רבים בעבירות תעבורה חמורות.

יש לזכור, כי בניגוד לעבירות פליליות, בהן חלה חובת הוכחת הכוונה הפלילית, בעבירות תעבורה אין משמעות להוכחת הכוונה והן מוגדרות כעבירות של אחריות קפידה, בהן המעשה הוא שקובע ולא הכוונה שמאחוריו.

בעבירות המוגדרות כעבירות חמורות, לפי התוספת הראשונה והתוספת השנייה לפקודת עבירות תעבורה, מוחמרים העונשים, והם יכולים לנוע בין פסילת רישיון נהיגה מנהלית ל- 30 ימים/60 ימים/90ימים ועד לפסילה של שנים ארוכות  בפועל ואף השבתה מנהלית של הרכב בעבירות ספציפיות. בין העבירות החמורות נמנות עבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה בזמן פסילה , נהיגה במהירות מופרזת, חציית רמזור באור אדום ועוד. 

מספר הנקודות הניתן בגין כל אחת מהעבירות, כתוב בדו"ח שהתקבל בעת ביצוע העבירה, ומשרד הרישוי אינו חייב להתריע מראש על התקרבות לסף הנקודות הרלוונטי ויכול להטיל את העונש על הנהג, באופן מיידי, בלא שהנהג צפה או התכונן לכך

איך יודעים כמה נקודות הצטברו?

מספר הנקודות הניתן בגין כל אחת מהעבירות, כתוב בדו"ח שהתקבל בעת ביצוע העבירה, ומשרד הרישוי אינו חייב להתריע מראש על התקרבות לסף הנקודות הרלוונטי ויכול להטיל את העונש על הנהג, באופן מיידי, בלא שהנהג צפה או התכונן לכך. נהגים רבים לא יודעים בכלל שיש להם נקודות, ומופתעים כאשר הם מקבלים זימון לנהיגה מונעת, או חמור מכך - הודעה על שלילת רישיון מיידית.   
כדי לבדוק כמה נקודות הצטברו, יש לגשת למשרד הרישוי ולבקש לקבל דו"ח מצב  נקודות. 

מה ניתן לעשות כשמקבלים דו"ח עם נקודות?

בעת קבלת דו"ח, המוגדר כ"דוח ב.מ" (ברירת משפט), רשאי הנהג לבחור האם לשלם את הקנס ולהודות בכך כי בצע את העבירה, או להישפט. במידה שהוא בעל ותק של 10 שנים לפחות, ולא שנרשמו לחובתו עבירות תנועה ב-5 השנים האחרונות (לרבות עבירות חניה), זכאי הנהג לבקש מהמשטרה  להמיר את הדוח  באזהרה. 

מתי כדאי לבקש להישפט?

בעקבות שיטת הניקוד הנוכחית, כל שינוי של סעיף האישום, עשוי להקל על הלקוח ולמנוע ממנו צבירת נקודות. תשלום הקנס דינו כהודאה בעבירה, ולכן כדי לבחון את כדאיות המשפט, יש לבדוק קודם את מצב הנקודות שהצטברו ואת הקרבה לסף הנקודות המחייבות בעונש, תוך התייחסות לחומרת העבירה ושקלול מושכל של הסיכויים לעומת הסיכונים. 

חשוב לזכור, כי עצם המשפט ומיצוי הדין, אינם פוטרים מתשלום הקנס, וכי במקרים מסוימים, עלול בית המשפט אף להחמיר את העונש שניתן מלכתחילה. כך למשל, במקרה בו אדם מבקש להישפט בגין עבירת שימוש בטלפון נייד  בזמן נהיגה , כאשר בעברו התעבורתי קיימות  הרשעות קודמות בעבירה מסוג זהה - בית המשפט עלול לגזור , כי בעקבות צבר עבירותיו הקודמות, על אף שמיצה את דינו בהן, הרי שהוא נהג המסכן את משתמשי הדרך, ולהטיל עליו, בנוסף לקנס  הכספי, גם פסילה  על תנאי או אפילו פסילה  בפועל. מסיבה זו, מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני תעבורה, שידע לבחון את המצב לאשורו ולהעריך נכון יותר את כדאיות המשפט.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה