zap group mishpati logo

קושיות במשפחה - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

מזונות, גירושין, הסדרי ראייה, ירושה - לפניכם שאלות ותשובות מפורום דיני משפחה. כל מה שמעניין אתכם לדעת בנושא.

23.03.10
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
קושיות במשפחה - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

הבעל לשעבר לא משלם את מזונות הילדים? את לא מעוניינת שבנך הקטן ישן אצל הגרוש שלך? מה אפשר לעשות? למי פונים?
אילו סוגיות בדיני משפחה מטרידות אותנו? קיבצנו עבורכם שאלות חשובות ותשובות שקיבלו לאחרונה הגולשים בפורום משפחה, שמנוהל ע"י עו"ד מיכל דבירי-רוזנבלט.

הסדרי ראייה

שאלה: בני בן שנתיים. אני ובן זוגי לחיים החלטנו להפרד. אינני רוצה שהבן שלי ישן אצל בן זוגי בסופי שבוע. אין לי בעיה שבני יתראה עימו ויבלה עימו ללא נוכחותי כמה שירצו. מאיזה גיל של הילד מקובל לאפשר שינה אצל ההורה השני אם אין משמורת משותפת?

תשובה: נטיית בית המשפט הינה לאפשר לינה של ילד אצל ההורה בגיל מוקדם, ובפרט ככל הנוגע לסופי שבוע. את צריכה נימוקים מבוססים היטב על מנת לשכנע את בית המשפט שאין מקום לאפשר את זה.

 

כספי ירושה של מנוח

שאלה: האם כספי ירושה נחשבים ונכללים בעזבון המנוח? האם נושים יכולים לתבוע את כספי הירושה של המנוח ולזכות בהם?

תשובה: נושים יכולים לתבוע את העזבון על חובות של המנוח, והם יכולים לעקל במסגרת התביעה את הכספים. הם יכולים לגבות עד מלוא הזכויות הקיימות בעזבון ולא יותר מכך.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום צוואות וירושות

גירושין ומשכנתא

שאלה: מחודש אוגוסט 2008 בעלי לא שילם את המשכנתא של הבית. מכיוון שאנו בהליכי גירושים, הוא עומד על כך שכונס נכסים יקח את הבית ונזרק לרחוב. יש לציין שיש לנו שני ילדים. הילדה נכה 100% מרותקת לכסא גלגלים והבית מותאם לצרכיה. אני חוששת מאוד. מה עלי לעשות?

תשובה: תפני לבית המשפט בתביעה לחייב אותו בתשלום המשכנתא, שכן הוא משמש למדורכם. בינתיים, בלית ברירה, תשלמי את, אחרת הבנק באמת יתחיל בהליכי מכירה. כשתהיה לך בעז"ה החלטה ביד, תגבי ממנו את הסכומים המשולמים.

וידאו: עו"ד אילן קרייטר מסביר היכן כדאי להגיש תביעת מזונות וחלוקת רכוש

מזונות

שאלה: בעלי לשעבר אינו משלם מזונות כבר כמעט שנה. הגשתי תביעה בהוצל"פ וחייבו אותו לשלם מכספי ביטוח הלאומי שהוא מקבל. ביטוח לאומי אינו מעביר את הכסף לטובת תיק המזונות כפי שהורה הרשם בהוצל"פ, ובינתיים הגרוש טוען שאינו מקבל יותר קצבה מביטוח לאומי. הוא לא עובד, הוא גר אצל אמו, החוב שלו בתיק המזונות מתקרב לכ-90,000 ש"ח. הבן שלי כבר כמעט בן 18.
אני לא יודעת מה עוד אני יכולה לעשות כדי לקבל עבור הילד את הכסף הזה. בעלי לשעבר כבר היה במעצר ועדיין לא עזר. אולי יש פתרון?

תשובה: לגבי המזונות השוטפים, ביטוח לאומי משלם את המזונות השוטפים עד לסכום מסויים, וכתלות בגובה השתכרותך (נתונים מדוייקים תקבלי מהביטוח הלאומי), ועד גיל 18. לגבי חובות העבר, לפי מה שאת מתארת, מה שנשאר זה רק מעצר. הייתי ממליצה על הוצאת פקודות מאסר לסכומים שהוא ישלם על מנת שלא לשבת בכלא (אם את מוציאה פקודת מאסר על 90,000 ש"ח עדיף לשבת בכלא שלושה שבועות, אבל בשביל 5,000 ש"ח זה לא שווה...). הייתי מוציאה גם עיכוב יציאה מהארץ ומקווה לטוב.

רכוש משותף

שאלה: האם דירה שנרכשה על שם בן הזוג לפני הנישואין עלולה להיחשב כרכוש משותף בר חלוקה בין שני בני הזוג במקרה של גירושין לאחר מספר שנים?

תשובה: יש מקרים שכן. לפי החוק זה לא אמור להיות, אבל יש מקרים שבית המשפט בכל זאת מחלק את הדירה בין הצדדים, וזה תלוי בכל מיני נסיבות. אופן תשלום המשכנתא, גובהה, האם זה הנכס העיקרי וכמעט בלעדי של הנישואין, כוונות שיתוף, עם מה יוצאת האישה אם אין חלוקה של הדירה וכו'.

צו ירושה

שאלה: חמותי נפטרה בשבוע שבעבר, והשאירה צוואה. מה עושים עכשיו, למי פונים?

תשובה: מגישים בקשה למתן צו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה שבאזור מגורי המנוחה.

ידועה בציבור

שאלה: לפני כחודש קבלתי מכתב מביטוח לאומי על חוב שמעולם לא ידעתי עליו. במהלך אותה תקופה הייתי גרושה, לא עבדתי וחייתי עם בן זוגי בדירה משותפת. לאחר בירור נמסר לי, כי קיים חוק ידועה בציבור. הגשתי בקשה להכיר בי באותה תקופה כידועה בציבור של בן זוגי. נמסר לי, שמאחר שהתחתנו לאחר מכן אינני רשאית להיות מוכרת ככזו.
שאלתי היא, האם ביחס לאותה תקופה של 5 שנים אני יכולה להיות מוכרת כידועה בציבור ולקבל הנחה מהביטוח הלאומי?

תשובה: אכן, בדרך כלל כאשר זוג נישא, מתחיל השיתוף בין בני הזוג וההכרה בהם ככאלה מיום הנישואין, אך יש אפשרות להכיר בבני זוג כידועים בציבור אף בתקופה שלפני הנישואין, ובפרט כאשר מדובר בתקופה ארוכה יחסית. יש אפשרות לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולקבל פסק דין של ידועה בציבור. זה מהפן של בית המשפט לענייני משפחה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • זכויות זוגות חד-מיניים בישראל

    זכויות זוגות חד-מיניים בישראל

    לקראת היום הבינ"ל נגד הומופוביה, סקרנו את זכויות הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) - איך אנחנו בהשוואה ליתר המדינות בעולם? מה השתנה בשנים האחרונות אם בכלל?
    6 דק'
  • מה לא לעשות בהליך גירושין?

    מה לא לעשות בהליך גירושין?

    אם כבר קיבלתם החלטה להתגרש, חשוב שתדעו מה לא לעשות בהליך הגירושין. כל פעולה שלכם בשלב החשוב הזה יכולה להשפיע על עתידכם ועתיד המשפחה כולה וכל טעות  יכולה להיות קריטית
    4 דק'
  • על פשיטת רגל ומזונות קטינים

    על פשיטת רגל ומזונות קטינים

    חובתו של אב לזון את ילדיו הקטינים הינה מוחלטת, ולא נפסקת גם אם הוא אסיר ופושט רגל. נקבע, כי יפסק סכום מזונות ע"י ביהמ"ש המחוזי שיעמוד בתוקפו עד לשחרורו של האב מהמאסר ודיון בביהמ"ש לענייני משפחה
    5 דק'