zap group mishpati logo

ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

הילד חולה. מישהו צריך להישאר איתו בבית. האם תוכלו להעדר מהעבודה בשל מחלתו? ימי מחלה- לא רק כשיש קצת חום. טיפולי פוריות, אבל, מחלת הורה- ישנם לא מעט מצבים שבהם עובד לא יכול להגיע לעבודתו, וצריך לנצל את ימי המחלה שמגיעים לו ע"פ החוק. האם המעביד רשאי לנכות ממשכורתו בשל הימים שבהם העובד לא מגיע לעבודה? ואם כן-כמה? קראו על זכויותיכם בנושא.

מאת: מערכת משפטי
25.03.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

התשלום - כמה וממתי?

ע"פ חוק דמי מחלה,  עובד לא זכאי לתשלום עבור יום המחלה הראשון. עבור יום המחלה השני הוא יקבל 37.5% משכרו, וכך גם עבור יום המחלה השלישי. עבור יום המחלה הרביעי והלאה העובד יקבל 75% משכרו.
זהו המינימום שהחוק נותן לעובד כדי לאפשר לו ולבני משפחתו להתקיים בכבוד, גם אם הוא חולה ולא יכול לעבוד.

הודעה למעביד ומספר ימי מחלה

עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה צריך למסור למעסיקו הודעה על כך תוך 3 ימים מהיום הראשון שבו הוא נעדר ועד התקופה המשוערת שבה הוא לא יהיה מסוגל לעבוד. העובד צריך להציג אישור רפואי אודות מחלתו וימי המחלה שנקבעו לו.

לפי החוק, עובד זכאי ל-18 ימי מחלה בשנה, כלומר: יום מחלה וחצי בגין כל חודש עבודה.
אפשר לצבור ימי מחלה עד למכסה של 90 ימים, אך המעביד לא חייב לשלם לעובדים ימי מחלה שלא נוצלו, אלא אם יש הסכם אחר בעניין בינו לבין העובד.

אז נניח שאתם חולים ועובדים במשרה חלקית או לא עובדים עדיין שנה במקום העבודה- האם הזכויות שלכם נפגעות? כמה ימי מחלה מגיעים לכם אם בכלל?

• משרה חלקית - עובדים במשרה חלקית זכאים לימי מחלה ביחס להיקף המשרה. כלומר: יש להכפיל את כמות ימי המחלה באחוזי המשרה.

• ותק של פחות משנה - הזכאות לימי מחלה היא ע"פ הוותק. אם אתם עובדים פחות משנה במקום עבודתכם, עליכם להכפיל את מספר החודשים שאתם עובדים בהם ב-1.5 ימים. אם למשל אתם עובדים 4 חודשים באותו מקום עבודה, מגיעים לכם 6 ימי מחלה.

באשר למועד תשלום דמי המחלה - המעביד חייב לשלם לעובד דמי מחלה במועד שהיה משולם לו שכר עבודה אילו עבד. זאת בתנאי שהעובד הגיש למעביד אישור על מחלתו בזמן. אם העובד מגיש את האישור הרפואי באיחור, על המעביד לשלם לו את דמי המחלה בהתאם למועד שבו הוא הגיש את האישור.

אם המעביד לא משלם לעובד דמי מחלה, או  שהוא משלם אותם באיחור, הרי שמדובר בהלנת שכר, והעובד יכול לתבוע בבית הדין לעבודה פיצוי. ע"פ החוק, דמי מחלה הם שכר עבודה לכל דבר.

היעדרות מסיבות שונות וזכאות

• היעדרות בשל מחלת ילד (עד גיל 16) - עובד יכול להיעדר עד 8 ימים בשנה אם הילד שלו חולה, ובתנאי שבן זוגו לא נעדר גם הוא מעבודתו בשל מחלת הילד. זאת, על חשבון ימי המחלה שהעובד צבר.

• היעדרות בשל מחלת הורה - עובד יכול להיעדר עד 6 ימים בשנה, במידה שמלאו לאימו או לאביו 65 שנה, והם אינם מאושפזים בבי"ח או במוסד.

• היעדרות בשל מחלת בן-זוג - עובד יכול להיעדר בשל כך עד 6 ימים בשנה.

• היעדרות עובד בשל בדיקות היריון או לידה - עובד יכול לנצל עד 7 ימי מחלה, כדי ללוות את בת-זוגו לבדיקות שהיא עוברת במהלך ההיריון, אם היא נזקקת לטיפולים או לצורך הלידה.

• היעדרות עובדת בשל הפלה - אשה עובדת שעברה הפלה יכולה להיעדר מעבודתה עד שבוע מיום ההפלה, ובהמלצת הרופא עד 6 שבועות.

• היעדרות עובדת בשל טיפולי פוריות - ניתן להיעדר עד 16 ימים לצורך כל סדרת טיפולים, זאת באישור רופא ובהודעה מראש.

עוד בנושא:

תשלום ימי מחלה - מהן זכויות העובדים? /מדריך

בהרחבה על: זכויות עובדים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים