zap group mishpati logo

אל על הפלתה נוסעים ערביים? תשלם פיצויים של 30,000 ₪

ביהמ"ש קבע לאחרונה, כי אל-על תפצה שני נוסעים ערביים ב-30,000 שקלים, מכיון שהפלתה אותם במהלך הבידוק הביטחוני.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
08.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
אל על הפלתה נוסעים ערביים? תשלם פיצויים של 30,000 ₪

התובעים, אחים תושבי הכפר אכסאל שבגליל, נסעו בפברואר 2007 לארה"ב, במסגרת טיול שארגנה חברת הביטוח מנורה לסוכניה. יחד עם התובעים נסעו סוכני ביטוח נוספים, והתובעים היו הערבים היחידים בקבוצה.
כאשר התובעים  היו אמורים לחזור ארצה בטיסת ישראייר, הם התייצבו בשדה התעופה של ניו-יורק בעמדת הבידוק כ-4 שעות לפני שעת ההמראה.

מרגע זה, החלו תלאותיהם. לטענת התובעים, הם נשאלו שאלות זהות פעמיים ברצף, התבקשו להשאיר את מזוודותיהם בעמדת הבידוק והוצמדה אליהם עובדת ביטחון אשר ליוותה אותם במשך זמן ההמתנה לטיסה.

התובעים הביעו חוסר נוחות מכך, ובהמשך, קצין הביטחון אף איים על אחד מהם, ואמר לו שאם לא יתנצל בפני עובדת הביטחון, הוא לא יורשה לעלות לטיסה. התובעים טענו, כי הם קיבלו יחס שונה מכלל הנוסעים, וכי הם חשו שמתייחסים אליהם כמו אל עבריינים או פורעי חוק מסוכנים.

אל-על טענה מנגד, כי היא לא פעלה משיקולים זרים או מפלים כלפי התובעים, וכי צרכי הביטחון מחייבים נקיטת אמצעי בידוק קפדניים להבטחת שלום הנוסעים.

אל-על התנהגה בצורה מזלזלת
השופט אמיר טובי קבע, כי לא היה בסיס להליך הליווי והמעקב שאל-על נקטה כלפי התובעים, וכי ברור שלתובעים הייתה הזכות להתנגד ולהביע את מורת רוחם.
השופט קבע, כי אל-על הפלתה את התובעים שלא כדין, שכן היא התנתה את עלייתם למטוס בקיום ליווי ומעקב צמודים, בשונה מיתר הנוסעים.

עוד נקבע, כי אל-על הפרה את חובת הזהירות כלפי התובעים. לא היה עליה לדרוש מהם להתנצל בפני עובדת הביטחון כתנאי לעלייה למטוס. ..."זו הייתה בבחינת התעמרות בתובע וניצול לרעה של הכח והסמכויות...", כתב השופט. השופט הדגיש את תחושת הזלזול והאטימות שאל-על הפגינה כלפי התובעים.

באשר לגובה הפיצוי הראוי, נקבע כי יש להפריד בין התובע אשר עלייתו לטיסה הותנתה בהתנצלות לבין התובע השני. בהתאם לכך, אל-על חויבה לשלם לתובע הראשון 20,000 שקלים ולשני 10,000 שקלים.
כן חויבה אל-על לשלם לתובעים הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 6,000 שקלים.

(ת"א 16528-07 שלבי ואח' נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ).
• ב"כ התובעים: עוה"ד א' אלדר-מזרחי
• ב"כ הנתבעת: עוה"ד הרמן, מקוב ושות'

 רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה